vild häst
hej en häst som jag sköter är 7 år och går inte att rida hon stegrar sig kikar bak ut! mm! hon aksepterar inte skänklar hennes ägare tror att hon inte är innriden och hon är för stor för den det är en mini appolosa!
körning, tömkörning, longering, promenader, agility, NH… Finns massor som går att göra ändå..!
problemet är att hon ska vara delvis anndvändas till ponny ridning! och jag och min kompis ska rida in henne och jag behöver lite tips!
Först och främst, är hästen genom kollad av veterinär efter smärta så den inte har ont?
Säger som #3: Steg 1 är att hela hästen blir genomkollad så att den inte har ont, steg 2 är att all utrustning kollas så att allt passar utan problem och inte ger smärta eller obehag. Om man kan utesluta dessa två an man börja arbeta med problemet.
Små söta ponnyer är inte ofta ganska felhanterade, eftersom de setts som "barnhästar" och har hanterats av barn, som inte förmått vara konsekventa och bestämda, eller av vuxna som har översett med olater och felbeteenden för att den lilla hästen är så "söt". Oavsett vad veterinärundersökningen säger så måste ni vara mycket noggranna och superkonsekventa med att hästen alltid ska lyda och göra som den blir tillsagd. Låt den aldrig komma undan med bus och dumheter vid hand eller i stallet, så är chansen att den lyder på ridbanan större.

Om hästen inte är inriden får ni ju börja om helt från början. Jag håller på att rida in min unghäst nu, det finns många olika ideer om hur man ska göra, men det jag gjort är att först promenera mycket med henne, lära henne start och stop med ljud, sen har jag fortsatt med longering och tömkörning där muntliga hjälper förstärkts. Efter det har jag suttit på henne och nu har vi skrittat några månader. Nu är hon stadig med en ryttare i skritt och jag kan börja trava om jag vill. Men, jag har inte hittat ngn sadel som passar och hon har vargtänder som ska tas bort snart. Så hittills skrittar jag barbacka med grimma.
Under de här månaderna har hon lärt sig att uppskatta en ryttare, vara självständig ute på vägarna, start och stop och svänga. Hon har nu förstått mer eller mindre vad skänklarna har för betydelse, att man går framåt vid ett litet tryck och att man svänger för tryck.
Så, lär henne muntliga hjälper, ta sen med dem när ni sitter på, var mjuka och beröm så fort hon gör rätt. Att arbeta från marken är jättenyttigt och jag gör det mycket med min unghäst.
tack för alla bra tips! hon har blivit mycke duktigare nu! nästan inga problem alls jag tror hon var lite utråkad av att bara gå ponnyrundor så vi har imellan åt ridit henne (nästan varje dag) hon har fått pröva att rida barbacka alltså jag har ridit barbacka! hon har det mycke roligare nu!!!! snart kanske vi ska pröva galopp men jag vill först känna att hon ar säker på sig själv :)
#4 Jag tycker det är ett bra svar, men jag vill ta bort det första "inte" i första meningen i andra stycket… :D
#7: Så rätt, så rätt, "inte" ska bort - de ÄR ofta felhanterade.