Samla ihop pegnar?
Hejsan! Jag undrar, hur ska jag lyckas samla ihop pengar till en häst? Jag ska sälja saker på något sk "bytardagarna", och hoppas på cirka 2000kr. Jag har ju även ett sparkonto som mamma har sagt att jag kan ta av. Jag får 300 i månandspeng och ska börja dela ut reklam, och får då betalt ca 800 i månaden. Vi säger att hästen kostar mellan 20'-30'. Några mer tips?
Jag har en deal med min pappa. Har bl.a köpt en transport för 35.000kr
som jag ska betala av hälften av. Betalar ca 2.000kr i månaden. eftersom jag inte har ekonomin som 16 årig studerande att betala hela på en gång. :)
När jag har betalat av den så ska jag köpa foderponnyn jag har för 35.000kr
som jag även betalar hälften av och då blir det också en avbetalningsplan.
Det tycker jag är en jätte bra deal att ha en avbetalningsplan. :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
- Knacka på hos grannar och fråga om du får deras pantburkar (ett par unga killar som har gjort så här i trakten)
- Sitta barnvakt/klippa gräs m.m
Annars om du säljer saker för 2000 kr och tjänar in 1100 kr i månaden på månadspeng/reklam så är det ju "bara" 25½ månader tills du kan köpa en häst för 30000 kr.
Har dock för mig att om du tjänar in mer än 10000kr under ett år så måste det skattas.
Dock så kan du få tag i hästar för betydligt mindre än 30'-20' om du har rätt kontakter.
Känner en tjej som har 2 hästar just nu, hon hittade någon som ville sälja sina två hästar för endast 5000kr.
Samt att min barndomskompis kusin fick sin häst genom att föräldrarna tog ett lån för det. (Inget jag rekommenderar .. men har man snälla föräldrar med bra inkomst så ..)
Lycka till med häst köpandet. :)
- Therese
Sätt upp lappar i affären om att du vill hjälpa till med saker som att sitta barnvakt, klippa gräs mm Gör upp en budget så ser du hur lång tid allt kommer ta och snåla med kläder och sånt! Jag brukar fråga mamma och pappa om det finns nått jag kan göra för en slant! Lycka till!
Vänta med att köpa häst tills du har en stadig ekonomi med en hyfsat ordentlig inkomst!!
Vem ska betala kostnaderna för hästen när du väl har köpt den? Det är så mycket roligare att ha häst när man har stadig ekonomi och inte plötsligt står inför frågan om man kanske måste sälja hästen pga ekonomisk svacka. När man bor hemma så har man stöttningen från föräldrarna och man har en viss trygghet. När man flyttar hemmifrån så försvinner den tryggheten och då är det tufft at tha det ansvaret.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Det är inte inköpet som är den stora kostnaden, det är att ha hästen. En bra sadel kan kosta lika mycket som själva hästen och stallhyran kan kosta ännu en häst eller mer om året. Min första häst hade kostat mig drygt 200000 efter två år, då var all utrustning och en ganska dyr stallhyra med i kostnaderna, men det är inte billigt att ha en oavsett.
Mjo, vi har räknat ut att det kommer gå på ca 3'5 i månaden :)
Foderhäst för senare köp? Då kan du tjäna ihop 30 000 men ha pengarna till att betala utrustning, stallhyra, mat och försäkring. Du måste arbeta ihop mer pengar under tiden, så klart. Men 30 000 är ändå en bit på väg. Det är ju ett sätt om du inte har råd med inköpspris och de kostnader som blir varje månad samt de stora klumpsummorna.
#6 Vem ska betala dom pengarna? Vad ska du göra när du börjar plugga och kanske måste flytta hemmifrån? Ska du ha kvar hästen då eller planerar du att sälja häsen då? Om du ska ha kvar den, vem ska betala för den?
#8 Det blir mamma och pappa. Och när jag är 18/19 så är hästen (min medryttarhäst som jag vill köpa) 21/22 och då ska jag nog låta någon liten unge, som vill ha en läromästare, få köpa honom.
#9 Är du säker på att bo hemma tills dess? Jag själv flyttade när jag var 16, och eftersom du är 14? så tänkte jag att det är inte lång tid till att både hinna spara ihop pengar och dessutom hinna ha hästen ett tag innan man flyttar iväg för plugg. Men du kanske tar med dig hästen isf. Det var ju mest för att uppmärksamma dig på den biten kommer.
Sommarjobba? Vet inte hur mkt man får jobba i din ålder, men något går säkert att hitta.
#10 jag bor i en väldigt liten stad, så alla sommarjobb är nog upptagna :/
klipp gräsmattor?