Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2112 ggr
tiina
0

äntligen...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har jag hittat en foderhäst! Han kom igår…Elvis Dustin. Skitsnygg tycker ialfl jag att han är..=)

tiina
0

en till..

tiina
0

okej..en till..=)

__iE
0

va söööt :D Lycka till med honom :)

lisette
0

vilken snyggong!

Anna
0

Snygg! Vad är det för häst? Ras, ålder m.m? :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Emelie-G
0

Vad roligt, en sån snygging =) Lycka till med honom!

Mangis
0

Jättefin verkligen! Grattis, och lycka till med honom.

miiimi
0

Va fiiiiin!!! :D :D :D

gejsa
0

Håller med dig. Ser snygg ut. Är den gammal?

bubbelbubbel
0

jättefin ju ! :D

jen
0

vilken fiin! ras?

mazze
0

jättefin! Mer info?

joytick
0

Vad roligt! Jättefin är han. Lycka till :D

Kastello
0

Jätte fin!!! Lycka till me honom!!

tiina
0

Det är korsning…varmblod/nordsvensk/new forest/whels..en riktig blandning=)! Han är 7 år. Ska anv'nda honom till western!

Tack alla!!=)

jen
0

oj, det var verkligen en blandad kompott.

är han westernriden förut, eller ska du skola om honom?

tiina
0

Han har varit hopphäst innan. så jag ska skola om honom.Han har haft en westernsadel på sig ialfl. hehe…

jen
0

#17 alltid en början Flört

lycka till!

Snuttan2
0

Appelkastade hästar är så sött :)

Men vilken hemsk rygg han ser ut att ha absolut för att vara så ung :S

jen
0

#19 på vilken bild tycker du ryggen ser hemsk ut? motivera

jag såg inte att det var det på nån bild iallafall

tiina
0

#19 vadå då?

Snuttan2
0

Han är kantig uppåt, inget hull eller muskler runt ryggraden och är insjunken kring manken. Går att se på alla bilderna. Som mest på sidobilden och när han springer. Se bakom bogbladet bara och upp emot ryggraden, hur ser formen ut där?

De flesta hästar som har så illa ryggar är oftast över 20 eller ridskolehästar där de rids dpligt med mkt felande sadlar… Undrar över hur man lyckats få en så pass ung häst att bli så Urholkad (för det är vad han är!) Gråter

Menar absolut inget illa till Tiina, du har ju precis hämtat hästen… Men frågan är vad har de gjort för tokigt med honom? Och är det så långt gånget att han har möjlighet att bygga upp musklerna, efter nog mkt inveckling går det ju inte längre…

jen
0

så illa tycker jag inte att han såg ut, men däremot omusklad.

med bra mat och varierad träning så tror jag han kan bli riktigt fin..

du skulle ha sett hur min dotters häst såg ut,… DÄR kan man kalla tunn och omusklad

tiina
0

Jo att han är tunn och omusklad vet jag! jag hämtade honom från en ridskola där han stått i en liten rasthage två timmar om dagen och resten i en box,inngen ridning eller ens nån som borstat honom på eviheter. Dom hade blivit rädda för honom för att han stegrade och sparkde…men vem skulle inte göra det om man inte fick röra på sig och sen dessutom bli i stoppad massa betfor!!!? Men det ska det bli ändring på nu..nu får han gå i flock ute i hagar som är 10 ha stora!!

Snuttan2
0

Jen, när du säger inte illa, menar du att du inte tycker att han är totalt insjunken kring manken och ryggraden?
Att det skulle vara normalt att ha sådan rygg?
Hälsosamt?

Som sagt, ibland räcker det inte med bra mat & träning, har man förstört musklerna på riktigt så kan de ha blivit så förstörda att de inte går att bygga upp eller kan annvändas längre.

Hästen i sig är inte tunn, har jag skrivit det ber jag om ursäkt, det var inte min mening, för det anser jag inte att han ser ut att vara.  

Tiina, är inte konstigt att han kanske inte mår helt bra :( Hoppas värkligen att han kan & blir bli fin i kroppen :)

reddie
0

Lycka till med den nya hästen. Jättefin. Liknar en av mina gamla sköthästar från ridskoletiden.

elin
0

Vilken snygging!

/Elin

jen
0

#25 det där är väldigt svårt att avgöra via en bild, men jag tycker mer det ser ut att  han har en väl markerad manke.

och med tanke på alla olika raser i honom så är det jättesvårt attveta hur han ska se ut..

Snuttan2
0

Kan bidra med bilder på insjunken vs normal hästrygg då..

Väl markerar manke är bara att hästen har stor manke. Att den är insjunken i saknad utav hull och invecklade muskler är inte detsamma… Och så svårt är det itne att se, är bara att följa formerna på hästen, hur ser den ut över rygglinjen? Hur ser den ut vid manken? Kan du inte avgöra former på bild när det är ok skärpa så är det nog något annat fel ;) 

Se bakom bogbladet. Se hur skarp konturen är. Se hur det väldigt rakt slutar ifrån ryggraden. 

Man kan i stort sett räkna tornutskotten. 

INSJUNKEN häst. Se avsaknad utav nyttigt bra hull utmed ryggen och se avsaknad utav muskler utmed ryggen… 

Visar tydligt hur insjunkaden precis vid manken ser ut och hur bogbladen sticker ut. 

Ryggkonturen. Vad man kan se och även se på Tiinas bilder är hur skarp den är och hur den inte är rundad alls i formen, utav väldigt direkt efter skelletet. 

En annan häst. Insjunken, se hur kantig formen är utmed ryggen, hur skelettdelar sticker upp å hur huden följer formen utav dem för att sjunka in där det inte är skellet å muskler och fett borde finnas…

Tydligt kantig rygglinje.

Se hur rygggraden sticker upp. 

Jämfört med mer friska ryggar…

RUND rygglinje. Häst med lite muskler över ryggen och manken, även om det inte är mkt alls.

Jämförelsebild med den insjunka fuxen där jag visade hur man kunde räkna tornutskotten? Så här ser en frisk rygg ut där man saknar muskler för att de inte är starka, men hästen inte har invecklat musklerna. Är en unghäst som är under inridning fö. Se ur hon har lite bäddar på sidorna utav ryggraden..? 

Och rygg på samma unghäst, alltså häst i ok hull (aningen fett) utan muskler. Men som Inte är insjunken. 

gejsa
0

Men herregud snuttan var har du hittat dessa hästar som är så tunna över ryggen? Ser ju ut som dom går på bete men är ändå så där. En fux såg ju fläckig ut med som om den hade vinterpäls eller något.

Snuttan2
0

Det är två ridskolehästar. Som alltså vanligtvis blev suttna på ett par timmar varje dag alltså Skrikandes

Jag var dum å tog hem dem för att jag tyckte så otroligt synd om dem å hade dem som uppgödningsprojekt (jag hade tagit hem alla 50 ridskolehästarna om jag kunnat ;)). Den smala fuxen är egentligen rättså snyggt bygd och har ett otroligt bra huvud, är en polack. Den tunna skimmeln är ett sv hlb efter Astronaut-Uttini eller om det var Utrillo…

Behöver jag säga att dessa två alltså inte fick nog bra foder, gick med sadlar som inte låg bra och inte reds korrekt? Då får man invecklade muskler och förstörda hästar :(

gejsa
0

Nej, du behöver inte säga det till mig. Det syns ändå. Usch stackars hästar.

Där är en förklaring till varför inte jag vill sälja mina hästar till vem som helst.

Snuttan2
0

Nu hade jag ju också valt ut bilder där det syndes tydligt…

Skulle jag lägga upp de här bilderna och inte säga ngt så skulle nog folk inte reagera lika mkt.. (här är de lite mer uppgöga iofs också kanske..)

Hela fuxen 

Skmeln 

Fuxen 

Skm blurrigt spänner sig 

Här ser de ju inte ut att vara lika långt ifrån tiinas häst, absolut om jag inte hade sagt något, eller vad tycker ni?

Alexandra13
0

alla hittar foderhäst utan jag. Jag skulle få en nu över sommarn..men vi hittar ingen. Så det blir inte hästar på hela 10veckor(!) Jag fick inte gå på ridläger för jag skulle ha en sommarhäst, och nu hittar vi ingen sommarhäst, å det e försent att anmäla sig till ridlägret, tyvärr =(

Anna
0

#33 T.o.m jag som inte kan någonting om ryggar, muskulatur och liknande ser nu på dessa bilder hur insjunkna de är vid mankarna.. Men tyvärr hade jag nog inte uppmärksammat det speciellt mycket om du inte sagt något.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Snuttan2
0

Fast Alexandra13, varför bara ha en häst över sommaren om du ska ta en foderhäst?

När jag var i yngre tonåren så hyrde mina föräldrar ett par år ponnyer åt mig att ha över sommaren, jag kan i efterhand, trots att jag inte är så ofantligt mkt äldre, säga att det var j*** dumt gjort. Dels var jag lite för ung å dels var det bara inte rätt emot hästarna eller rätt för att utvecklas inom ridning…

Men är du ute efter att få tag i en häst och kan tänka dig att betala finns det flera ställen som hyr ut "sommarhästar" som även hyr ut i sista sekund och efter sista sekund ;) Jag kan inte rekommendera det, jag rekommenderar att vara hästlös över sommaren mkt mer än det, både för din och hästarnas skull, men vill du å har pengar så går det ju…

Finns ju många ridläger annars, ngn måste väll ha platser kvar?

Diego
0

Hehe satt just och kollade gamla hästar på gfrk´s hemsida och så dök elvis upp Glad http://www.geocities.com/gfrkhorses/gamlaindex.html Fina bilder du tagit på honom!

gejsa
0

#37# Oj, vad många unga hästar som dom har avlivat där. Stackarna.

Diego
0

#38 Javisst och det är en hel del som har "åkt" nu på bara någon månad.. Orsaken är jag lite osäker på dock så där ska jag inte säga något men trist är det iaf! Fundersam

Diego
0

#24 Reagerade lite på att han bara fick gå ute 2 timmar om dagen, stämmer det verkligen? Ridskolehästarna släpps ut vid 8 på morgonen och får komma in vid 14-15 tiden på eftermiddagen, om de vill säga inte ska gå lektion mitt på dagen då men elvis var det ju ingen som red väl!?

tiina
0

#40 Det är vad dom sagt till mig!! sen vet jag inte om det är sant eller inte!

pippa__
0

Tycker ni är lite väl negativa här nu!! Klarar SVH att göra hästar av de stackarna som kommer in till dem så kan nog tiina klara det….

Mycket fin häst!!! =))

gejsa
0

#42# Vad har SHV med denna häst att göra? Har du något emot SHV eller vad menar du?

pippa__
0

Absolut inget emot dom.. dom är underbara med sitt arbete =) Men jag bara svarar tidigare inlägg…

Snuttan2
0

pippa_, på vila inlägg är det du svarar på..?

Lindbygarden
0

ja när jag bodde i gbg så gick inte gfrk:s hästar ute från 08 till 14…

pippa__
0

Mitt #44 svarar på #43