Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2505 ggr
examynia
0

är det dåligt av mig?

är de dåligt av mig att vilja ha lite avlastning med min häst någon gång i veckan trots att jag är arbetslös å har tid?

vissa dagar så känner jag att jag verkligen inte vill åka till stallet å man mår bara piss.. just pga att man inte har jobb osv att de är jobbigt rent allmänt att man inte hittar nåt hur man än försöker… man blir lite deprimerad.. å kommer man då till stallet så blir allt pannkaka om man ska rida elle rjobba.. min häst känner av sånt direkt å de funkar liksom inte alls..

är jag då en dålig hästägare som vill ha lite avlastning dessa dagar som jag mår dåligt?

jag älskar min häst över allt annat å skulle INTE vilja bli av med honom för allt i världen..

men känner att dessa dagar som inte är så bra så är de väl bättre att nån som verkligen vill pyssla med honom, rida, jobba osv får göra de så hanblir väl omhändertagen istället för att jag sa vara där å vara på dåligt humör å de blir ändå inget bra med ridturen..

vad tycker ni?

JohannaEkroth
1

Nej, jag skulle säga att du är en bra hästägare som inte vill utsätta dina djur för sådant.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Vincent...
1

det finns väl alltid någon som vill rida på din häst gratis :D

några dagar i veckan skulle jag tro.

sätt upp lappar i stallet eller någon annan stans att du vill att någon kanske rider han några dagar i veckan?

HAHAHAHAHAHA…..

examynia
1

#1 Tack. men jag känner som sagt att de är snällare mot honom om de verkligen är nån som vill vara med honom dessa dagar.. för han behöver ju hållas igång åxå.. är ju itne snällt om vi båda ska bli på dåligt humör pga att jag mår dåligt.

examynia
1

#2 jag har eventuellt en kvinna på G så hoppas att hon vill.. för som sagt i detta läge handlar de inte om pengar utan personen i fråga får rida gratis..handlar ju enbart om avlastning dessa dagar jag mår dåligt

CelsiusT
0

Ja det är ju starkt att inse att man behöver hjälp och avlastning istället för att köra huvudet i väggen och envisas med att man ska klara sig själv så att det går ut över hästen. För det gör det när man är trött och grinig och inte har lust och ork. Vilket jag upplever personligen är ett större prblem just när man går hemma och inte har ett jobb.Ha rman jobb så blir det rulle på allt på ett annat vis och man mår bättre och orkar mer, fast även då kan man behöva lite avlastning ibland.

Hittar du någon som rider gratis och det verkligen fungerar så är det toppen. Min erfarenhet är dock att betalande medryttare är mer pålitliga (fast jag själv var en väldigt trofast och pålitlig gratis-medryttare, men av någon konstig anledning så växer dom inte på träd). Är det dock någon som är väldigt duktig och kanske att hästen blir desamma eller tom bättre så behöver man ju inte ta betalt, men blir hästen sämre ridmässigt så tycker jag man har all rät ti världen att ta betalt.

Hoppas det löser sig på ett bra sätt!

Medarbetare på westernridning.ifokus

examynia
0

#5 tack.. ja de är inte lätt att gå hemma å vara arbetslös som många tror å jag som varit de sen -08.. är rätt många år.. de är tufft

jo de är nog som du säger med dom som är villiga att betala men denna kvinnan är en vän till min pappa så de ska nog inte vara några problem. vi umgås en hel del med henne å hennes familj.. så jag tror att de kommer att gå bra.. jag vet vad hon kan å hon är ärlig med de hon kan.. hon säger att hon inte kan rida i form osv.. nä men då få rjag träna honom nä rjag rider så får hon ta roliga turer i skogen osv.. sen så få rjag självklart tala om hur jag vill ha de i ridningen.. tex vilken galoppfattning min häst lyssnar på (iom att de är galoppen jag tränar på så vill jag ju att hon fattar den likadant) men vet att hon kommer att ta till sig.. å jag rjuinte bra i dressyren själv.. ska börja förinstruktör snart.. å då kan jag ju hjälpa henne sen när jag vet vad som funkar på honom osv..

låter de bra eller bara helt galet?:P

CelsiusT
0

#6 Jo det låter väl bra.

Jag hade en kompis som skulle komma och rida, gratis. Jag vet vad hon kan och vad hon går för, trodde jag. Men hon slutade bara att komma och dök bara upp när hon kände för det. Lite irriterande.

Medarbetare på westernridning.ifokus

examynia
0

ajdå.. ja deär klart de är ju lite irriterande..

jag vet att denna kvinna är lite "rädd" för att de ska bli "hårt" alltså att hon verkligen måste rida 4 dagar i veckan osv.. för på hennes förra medryttare häst( som för övrigt skulle säljas under tiden) så vill eju inte ägaren hålla på med hästen utan de var 2 medryttare å då var hon ju verkligen tvungen att ha sina dagar..men jag sa att hon behäverinte känna såhär.. för hade jaginte haft henne så hade jag ändåvarit tvungen att åka till stallet så hon behäver inte känna den pressen.. visar de sig att hon inte kan en dag så kan hon höra av sig till mig så löser de sig ändå.. så då blev hon lite ugnare.. bar ahon hör av sig i lämplig tid.. å så att de inte är så att hon ska ha honom om jag ä rborta över en helg.. men de känns bra med henen hon är ju närmare 40 å hållt på med hästar ett tag.. även om hon inte haft egen så har hon ju varit medryttare stora delen av sitt liv så..=)

Zaphix
0

Tycker inte alls att det är fel, jag är sjukskriven och har haft medryttare en dag i veckan. Just nu har jag dock ingen och kan inte skaffa då jag flyttar i augusti, men skulle gärna haft en..

Dock har jag praktik ett par dagar i veckan nu, men har mycket ledig tid ändå. Men energin finns det sämre med.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

examynia
0

tur att ni finns som håller med mig.. känns bättre nu :D

Ponniehesten
0

Inte ett dugg dåligt av dig, du borde anlita medryttare på din häst, som kan hjälpa dig dom dagar du mår som du mår! :)

olympiathurfjell
0

Nej, jag tycker det är bra att du inser det själv. Så länge du ser till att hitta en bra medryttare så tycker jag bara att det är bra av dig som ägare.

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se