Svullnad, Hjälp!
OBS! Bilderna kan uppfattas som obehaglig! Fler kommer i inlägg.
Jag gick till hagen och upptäckte idag en MÄNGD knottror/bulor på min hästs kropp. De var överallt. Hennes ansikte hade svullnat ENORMT mycket. Ögonen var jätte små på grund av svullnaderna och hela huvudet var jätte stort. Hon hade inga problem med andningen och inget feber. Vi tänkte med en gång nässelfeber. Veterinär kom ut och gav henne kortison. Vi kom fram till att det också kan vara klöver som har orsakat den allergiska reaktionen.
Vi släppte ut hon och en annan häst i en annan hage. När jag sedan tittade till henne andades hon häfftigt. Svullnaden hade gått ner något men var inte borta. Hon var stekhet och andades jättesnabbt. (110-120 slag/min)
Vi ringde på veterinär och han sa att vi skulle kyla ner henne. Då hon är rädd för slagen doppade vi handukar i kallt vatten och lapå henne. Vi bytte regelbundet ut dem. Tempen låg nu på 38,9. Efter en stund slappnade hon av och andningen lugnade sig. Det tog lång tid innan hon blev sval. Tempen förblev runt 39.
Nu har jag tagit tempen och den ligger på 38,4. Alltså har den gått ner lite. Men hon är fortfarande svullen i ansiktet (dock inte lika mycket som från början).
För någon vecka sedan fick hon problem med hälta. Hon vilar nu och får Metacam för att hjälpa läkeprocesen. (detta ska enligt veterinär inte ha något med dagens reaktioner att göra)
Är det NÅGON som känner igen detta? Veterinären säger att han ändå inte kan ge mer medicin så han kommer inte ut. Vad ska jag göra?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Bild på bulor. (Har gått tillbaka/blivit något mindre)
Bild på öga.
En av unghästarna har liknande bulor men ingen feber eller förhöjd puls och inte svullen runt ögonen. Troligen något i hagen han inte riktigt tål alternativt att han inte tål insekterna. Han är lite trött och hängig så vi svalkar genom att svampa varma dagar och i övrigt är det nog bara att vänta ut, antingen tills det går tillbaka eller tills vi hittat orsaken.
Hade det där varit min häst så utifrån informationen ovan skulle jag tagit in den i stallet, låtit den äta hö, dricka vatten + fri tillgång på saltsten och avvaktat över natten. Ringt veterinären igen ifall det blivit värre och ringt imorgon eller på måndag om det fortfarande inte gått över.
Med vänliga hälsningar
Chess
Hon är i stallet och precis som du säger har hon tillgång till hö, vatten och saltsten. Vi avaktar än så länge.
Vi svalkar alltid våra hästar när det är varmt. Oftast spolar vi av dem eller svampar dem. Denna hästen (Lexa) är tyvärr rädd för båda slangen och svampen. Vi vet inte varför men hon stressar upp sig väldigt mycket. Vi tränar och tränar och hoppas att de släpper. Hitils har det inte gjort det.
Det gör det svårt att svalka henne.
Puttar upp denna. Är det ingen mer som känner igen detta? Någon som har haft en häst med nässelfeber? Hur yttrade sig det?
Dränk en vanlig mjuuuk borste i vatten.
Bacon, svaret är bacon.
Ja, fast det blir inte tillräklingt svalkande. Det blir lite samma som en svamp. Och hon tycker av någon anledning att det är jääätte hemskt xD Men tack endå :D
På grund av de symptom som du beskriver misstänker jag att din häst har fått nässelutslag (urticaria). Ofta förblir orsaken till nässelutslag en gåta. Några kännda orsaker till detta är allergisk reaktion (mot något hästen har ätit, t.ex. vissa växter i höet eller mot något hästen har kommit i kontakt med t.ex. pälsglans), vissa läkemedel och mer sällsynt stress eller infektion.
Du kan vänta ett par dagar om hästen inte är allmän påverkad. Vanligast är att nässelfeber försvinner av sig självt. Om detta inte händer eller hästen kliar sig kraftigt bör du ringa din veterinär.
Hittade detta svar från en veterinär angående ett annat fall som var liknande ditt
Du har inte testat något nytt myggmedel, pälsglans eller någon salva? Det kan ge allergiska reaktioner om hästen är känslig
#8 Ja, det låter likt något som vi också läst. Min häst anfall var soppas allvarligt att veterinär kallades direkt. Det konstiga och lite obehagliga är att veterinären inte kan förklara anledningen till hyperventilationen? Varför hon fick det hade han ingen aning om.
Det var fruktansvärt skrämmande att se sin häst andas så kraftigt utan någon ansträngning. Det tog över en haltimme innan hon var någorlunda sval.
#9 Inte vad jag kan komma på. Men ska kolla upp det ordentligt. Bra tanke. Går så fort så det är lätt att missa sodant. MEn som sagt jag tror inte det. Tack för tipset :D
Idag är svullnaden så vitt vi kan se helt borta. Hon mår bra igen och nu hoppas vi bara hältan släpper. Annars blir det klinik och röntgen… :/

När hyperventilierade hon? Vissa kan göra det om de får lugnande när de har feber. Hittade inte ovan om det var när vet kom…
#11 Ne det var efter att veterinären hade åkt.. Men hästen fick inget lugnande, bara kortison för svullnaden. Någon timma efter det upptäckte vi att hon började flåsa. Men kortisonet verkade redan på svulnaden efter 20 min. Veterinären sa att kortisonet inte har något med hyperventilationen att göra.
Hmm :P