barbacka
Vilka tycker om att rida barbacka och hur ofta gör ni det?
Skriv någon gång när ni red.
T.ex Idag red jag barbacka det var ganska kul hon bocka 2 gånger och min kompis bara fortsatte att trava.
Jag rider Barbacka nästan varje gång jag rider :) även vid hoppning! Man får mycket bättre kontakt med hästen och jag rider bättre Barbacka eftersom jag känner hästen bättre :)
Jag försöker rida barbacka så ofta jag kan, på grund av min förtaskioga sits som blir tusen gånger bättre när jag kan känna var jag ska sitta. Problemet är älsklingens gigantiska steg, så i traven skumpar jag bara, och det stör honom, så jag gör det inte särskilt ofta.
På andra hästar rider jag däremot barbacka så ofta jag kan, för att få in vanan på hästar med mindre steg, så när jag är helt hundra ska jag rida även <3 barbacka :)
Jag har väl lite blandade känslor för det där med att rida barbacka. Jag älskar att rida barbacka för det ger sådan frihetskänsla ihop med hästen. Det är underbart på vintern när det är kallt ute att få hästens värme, men på sommaren tycker jag bara det är varmt och klibbigt att rida barbacka. Min häst blir väldigt snabbt väldigt varm så jag blir dyngesur om byxorna barbacka på sommaren. Vbl-travaren går bättre att rida barbacka på sommaren, hon blir inte så varm av sig. Men jag föredrar ändå barbacka på vintern. Sedan en negativ grej till med att rida barbacka är att det är så svårt att komma upp och är man då ute och rider och måste hoppa av av något anledning så måste man förlita sig på att hitta en sten eller något för att kunna komma upp igen, vilket kan vara ganska svårt ibland att hitta något som hästen vill stå stilla brevid och som är tillräckligt högt.
Min unghäst blir dessutom ännu mera bockig, busig och olydig när man rider barbacka, speciellt i trav och galopp. Det är som om han känner att då kan man göra vad som helst. Men jag brukar alltid sitta kvar på honom, men jag känner att jag nog ska spara barbackaridningen till hösten/vintern. Dels så är det skönare med värmen då och dels så kanske han hunnit lära sig lite vett tills dess =P
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag rider barbacka ganska ofta på min ponny men inte på mitt varmblod.
Jag rider inte barbacka speciellt ofta. Min häst har en rätt spetsig manke och glider man lite framåt så sitter man snart och gnier mot den, inte alls så skönt. På mina förra, rundare hästar har jag gärna ridit barbacka så ofta som möjligt.
Rider inte heller i paddocken barbacka, eftersom min häst är lite för snäll (!). Han har väligt stora steg så är man inte van så blir det klurigt att sitta avslappnat rakt över honom och inte glida. Jag skulle bhöva träna hlt enkelt, men det kan jag inte. Han vill nämligen hmskt gärna hjälpa mig att återfå balansen, så det slutar med att vi travar runt och när jag försöker födela vikten mer åt höger så börjar han försöka putta upp mig åt vänster för att jag inte ska glida av, och tvärtom. Det slutar med att det bara blir pannkaka för att jag inte får hitta min egen balans och han bara koncenterar sig på att balansera upp mig = inget bra arbete i övrigt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Idag så ramlade jag av när vi red barback men det gjorde inte ont jag bara satt där och skratta och hästen bara titta på mig och undra vad jag gjorde där :)
#7 Det gör ju sällan ont när man rmlar av barbacka, för man glider ju oftast bara ner :) Inte som att bli avkastad.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag rider barbacka då jag inte ska rida nåt hårt pass, lätta dressyrpass i skrtitt och trav, eller då jag rider ut och bara ska ta det lungt. Och det är för att när jag galopperar på mitt russ barbacka så hamnar jag på tok långt fram. Har ingen susning om varför, men känns som att hon blir hög i bakdelen och puttar på väldigt mycke med bakbenen. Har ingen aning, men det är min teori! Så om jag galopperar barbacka på henne så är jag alltid nära på att ramla av.
Bjuder på två barbacka videosar, Den första är när jag rider lite på en volt i trav och det andra är när min kompis ramlar av, MÅSTE SE DEN ANDRA ;D
#9 haha NAJS! xD
Jag rider gärna barbacka, älskar att hoppa. En sån underbar känsla! Så länge man inte ramlar av då ;D
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Jag rider barbacka någon gång i månaden. Det är bland det härligaste som finns!