Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 3497 ggr
CorneliaAndersson
0

Hjälp/ge mig tips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rider på ridskolan Klabbarp. På ett 8-årigt D-ponny sto med ganska stor egen vilja. Hon lyder inte riktigt. Hon svänger gärna in mot mitten istället för att vara utepå spåret i traven och galoppen, och det gör att jag sitter med skänklarna och har stöd med händerna men hon bryr sig ej. När ridläraren kommer så lyder hon, men så fort ridläraren går, så börjar hon igen.

Hon sken-travar in i galoppen så man får hålla in henne å då menar jag ''ta i ordentligt'' jag får nästan kramp i händerna O,o å då gör det att jag spänner mig.

Hon bits också! nästan alltid! När man kommer in i spilta (idag tryckte hon till och med upp mig i väggen), när man spänner sadeljorden, när man sitter upp, när man sitter av, när man lägger på täcke, tar av träns, leder henne´m,m.

Finns det några tips? Försöker att prata med henne men så fort jag kommer så lägger hon bak öronen. Ibland har hon öronen fram. Men det har blivit värre nu de sista gångerna. :( Litë ledsamt eftersom jag verkligen älskar denna grymt underbara ponny.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Killen
4

Hon kanske helt enklet inte trivs på ridskolan

kissmekate.blogg.se

Mantissa
0

Jag kände en sån häst en gång när jag gick på ridskola. Hon trivdes inte med allt folk som kom och gick. Efter ett par år kom jag riktigt nära henne och jag saknar henne fortfarande..

CorneliaAndersson
0

Ne många har den diskussionen. Men eftersom hon är egenupfödd på dirskolan och ''rids bra'' **host** så vill de ej göra sig av med henne.

Hennes mamma är en sparkare! Man kan knappt leda en annan häst bakomhenne i spiltan förren hon sparkar.Hon bits också Ibland

Hennes pappa verkar hur trevlig som helst men han är storhäst och därför träffar jag inte honom mer än att bara klappar och ratar lite med han i stallet.

/ Cornelia Andersson,

Mantissa
0

Hm.. undrar varför man avlar på en häst man inte är nöjd med lynnet på..
SPECIELLT på en ridskola där det finns barn och nybörjare

CorneliaAndersson
0

Ja det undrar  jag med D; INTE rätt! De trodde kanske att hon skulle få Kino's (pappans) lynne?

/ Cornelia Andersson,

kaka1234567
0

mama och dotter värkar missnöjda med sin boplats. Eftersom mor och dotter ärft varandras egen skaper värkar de som att dess typ inte passar . Jag känner till en häst jag ville köpa loss trivs noll på rdskola men vissa fatatr inte att de skullle få bättre

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

CorneliaAndersson
0

Många har med kommit med förslaget att köpa henne men ägaren vill ej sälja en sån fin och ung häst D'';

/ Cornelia Andersson,

Gronstedt
2

Vad du framför allt INTE ska göra är att sitta "med skänklarna", eller hålla in så du "får nästan kramp i händerna". Varje hjälp ska ges kortvarigt - under ett halv till ett steg - och sedan upprepas om den inte får avsedd effekt. Du kan mycket väl ta hårt om det behövs, men släpp sedan omedelbart trycket, se vad som händer och upprepa om det inte har avsedd effekt.

Sitt aldrig och tryck eller dra långa stunder. Förstärk hjälperna med röst och/eller spö omedelbart bakom den inre skänkeln. Om hon försöker skentrava in i galopp så avbryt fattningen och håll in, ända ned till halt och förbi om det behövs (kan vara svårt på grupplektion, förstås), men allra minst ned till lugn, balanserad trav. Det är omöjligt för hästen att fatta korrekt galopp om hon får falla fram i slängtrav först.

CorneliaAndersson
0

Förstår hur du menar. Det jag menade med att håla in så jag nästan får kramp i fingrarna är just när hon ska sakta ner till lugn trav. Då brukar jag ej få stop på henne. Menar du att jagska ta i å dra rejält? :P

/ Cornelia Andersson,

Gronstedt
1

#9: Det är bättre att du tar hårt en halv sekund flera gånger än att du sitter och drar ganska hårt en lång stund. Det är förändringen hästen reagerar på, om du håller jämnt men så går den bara mot trycket.

Och du kan behöva ta i ordentligt. Bättre att du sätter hästen på rumpan en gång eller två än att den går omkring och ignorerar en dragande, tryckande ryttare timme ut och timme in! Det gör den bara mer och mer döv för hjälperna och mer och mer felbelastad och det blir varken hästen eller ryttarna gladare av.

Många gör misstaget att agera tröstande och snällt och försöka verka så liten och "ofarlig" som möjligttill en häst som verkar grinig. Det är bättre att göra sig stor och bred och självsäker och med röst och kroppsspråk tala om att "Lägg av, det där imponerar inte på mig!".

Jag känner ju varken dig eller hästen, men för mig låter det som  en rutinerad ridskolehäst som lärt sig exakt när man måste lyda och när man kan skrämma folk till att inte vara jobbiga. Jag undrar om hon brukar försöka bita till exempel ridläraren?

Fridaaaa
0

Gör volt tills hon lugnar sig och sedan fatta ny galopp. Var lugn & mjuk i händerna och sitt ner ordentligt i traven när du ska fatta galopp. Eller fatta galopp ifrån skritt? Fungerar kanse bättre:)

En sådan ponny hade inte jag haft kvar på en ridskola.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CorneliaAndersson
0

Tack för tipsen.. Ne, hon är snarare ''rädd'' för ridläraren ;O Så fort hon kommer närmare så rättar Kim till sig direkt.

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
0

#12 Dessvärre är det så på de flesta ridskolor att hästarna & ponnyerna blir "ögontjänare" alltså lyssnar mest på ridläraren.
Tror inte det handlar om att vara rädd, utan att hon är en ögontjänare bara.

CorneliaAndersson
0

ja jo i-och-för-sej ;)

/ Cornelia Andersson,

Gronstedt
0

Jag tror som #13, hon är inte alls rädd för ridläraren, utan respekterar h*n tillräckligt för att göra som hon blir tillsagd. Dig respekterar hon inte och struntar alltså i att lyda.

En bra ridskola arbetar på att lära eleverna att rida själva, inte att åka runt på hästar som går efter intruktörens kommandon. Nu vet jag inte hur långt du kommit, men ridläraren borde säga till dig när du ska ta och ge, ta i rejält, använda spö och så vidare. Ridläraren borde inte acceptera att hästarna slängtravar omkring och tränger in i mitten. Men det beror som sagt lite på hur långt gruppen har kommit, lektonerna måste ju vara anpassade för alla som är med.

CorneliaAndersson
0

Asså vi ''riderju själva'' om du förstår hur jag menar. Hon säger hur vi ska göra. I mitt fall ''styr ut henne mot spåret'' & ''men peta till hene nu då'' (med spöet då)

Antingen är jag för klen eller så ignorerar hon mig totalt

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
1

#16 Fast när ridläraren säger t.ex "trav" börja inte trava direkt, vänta lite, för då bestämmer du, annars kanske hästen travar för att ridläraren säger det.

Gronstedt
0

#16: Hästar känner när en fluga landar på dem, så det är nog så att hon ignorerar dig. Ignorerar hon ett snällt pet med spöt så ge henne ett litet rapp. Det är alltid bättre att ge EN kraftig hjälp och sedan gå tillbaka till små hjälper, än att hålla på med hjälper som hästen ignorerar. Det gör den bara döv och okänslig.

CorneliaAndersson
0

Nej jag kan aldrig börja direkt eftersom hon gärna ''nosar den framför i baken'' så jag måste alltid göra volt innan jag kan trava, fast visst ibland travar hon direkt när ridläraren säger ordet ''trav'', å då stannar jag ner henne, gör en volt och fattar själv.

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
1

#19 Så nära får du inte rida? Ska vara minst 1 hästlängd emellan varje häst, gärna 2.

CorneliaAndersson
0

Ja jag vet, men jag försöker hålla in henne men hon lyssnar ej ;/

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
0

#21 Då får man göra många halvhalter och halter då tills hon lyssnar.
Ingen häst får gå om inte ryttaren säger att den får det.

CorneliaAndersson
0

Tack för tipset, Frida ;)

/ Cornelia Andersson,

Caf_Roy
1

Det kan ju vara så att hon får tråkigt under lektionerna också. Om ingenting händer på ett varv på volten utan hon själv får springa efter hästen framför är det ganska självklart att hon tror att det är hon som styr.

På ett varv på volten kan du öka och minska farten marginellt ett par gånger, göra flertalet halvhalter när de behövs, ställa lite mer och lite mindre, lägga upp en plan på precis var du vill att hon ska gå och styra varje steg så att hon går precis där.

Det gäller att be henne om små saker hela tiden så att hon behåller koncentrationen på dig. Om hon får sluta lyssna på dig i ett par steg kan det ta flera varv innan ni är tillbaka.

Viktigt att komma ihåg är att det här handlar om små, fina justeringar och att det är en tvåvägskommunikation. Det betyder att du måste ge respons när hästen svarar och vara snabb med eftergifterna. Det är ju inte kul att prata med någon som inte bryr sig om vad man svarar.

Så anpassa övningarna efter hur hästen känns. Börjar hon bli lite styv i innersidan och vill dra inåt, ställ lite mer inåt så du får ut bogen, halvhalt, gå utanför det där hovavtrycket, öka tempot lite grann, minska ställningen, minska tempot men med samma bjudning, halvhalt,… du förstår.

Som jag sa tidigare handlar det om små, små fina signaler, lite som småprat, för att hålla kontakten och förhindra att hon blir stel eller får tråkigt. Det ska knappt synas för den som tittar på. Ju mer "bakgrundsbrus" du kan göra dig av med (ostadiga händer, flaxande ben, skumpig sits,…) desto mindre och mer precisa kan du göra dina signaler.

Ge inte upp om det inte funkar i början, det krävs mycket träning, enorma mängder energi (varav 75% går åt till att hålla din egen kropp under kontroll så du kan ge rätt signaler vid rätt tillfälle och minska "bruset") och all koncentrationsförmåga du kan uppbringa.

Så kämpa på, övning ger färdighet! När du kan få den hästen att lyssna till 100% på dig, då är du en riktigt duktig ryttare!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

smillasol
0

Finns det möjlighet för dig att ta privat lektioner med henne nån gång i bland? Då kan just DU få hjälp med det du behöver! Det kommer nog hjälpa massor!! Lycka till!

[Ponnyflicka]
0

Det låter som att hon har blivit behandlad som en prinsessa, att ingen någonsin har sagt åt henne på riktigt. Hon har nog lärt sig 'köra' med ridskolebarnen. Det finns minst en sådan häst på varje ridskola, det kan nästan garanteras! Men jag samtycker med Smillasol, du borde höra med ridskolechefen om möjligheten att ta privatlektioner finns! Glad