Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2222 ggr
CelsiusT
0

Låta andra rida ens häst

Jag har en medryttare på ena hästen, hon är lite… mesig… och vi har alltid ridit ihop. Så åkte jag iväg några dagar och medryttaren skulle då rida ensam. Först ringde hon och frågade om hon fick ta med sig en kompis som red min andra häst (den jag brukar rida). Jag sa nej då jag inte känner personen som skulle hänga med och inte vet hur denne rider, och dels så hade jag då ingen sadel hemma till den hästen. Tjejen red då och lät kompisen gå vid sidan. Det gick inte så bra (vilket jag hade gissat på) efterosm hon är lite mesig och hästen är lite enveten och därmed inte går ifrån den andra hästen om man inte "vet vad man gör" och på så vis ger hästen tydliga instruktioner och menar det.

Nu ska jag snart åka iväg och vara borta en vecka igen. Medryttaren ska passa hästarna och hon får då rida "hur mkt hon vill". Men jag tycker lite synd om tjejen, hon klarar ju inte av att rida ensam. Jag vill inte att hon ska tröttna samtidigt som jag vet att hon skulle må bra av att lyckas rida ensam så är jag rädd att det ska bli för svårt för henne.

Jag funderar på att erbjuda att hennes kompis kommer hit och rider min häst en gång när jag är med så jag ser att den tjejen klarar av hästen och rider på ett sätt som jag känne rmig bekväm med. För då hade dom kunnat rida tillsammans när jag är bortrest.

MEN jag är så osäker på det här med att låna ut hästarna. Det kan ju hända något oavsett vem som rider, men har jag suttit på och varit med när det händer så har jag ju ändå varit ansvarig och jag "får skylla mig själv". Men är jag inte med och det händer något så kanske dom inte vet hur dom ska agera och jag skulle tycka det vore hämskt att bli av med så mkt pengar för att någon annan har lånat dom (och kanske tom slarvat?).

Hur ställer ni er i det här? Lånar ni ut eran häst? Hur resonerar ni kring skaderisken, kostnader som kan uppstå och pengarna som kan "gå förlorade"?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Valkyrie
0

Jag skulle inte lånat ut. Stor risk också att hästen rids del tyvärr och då kan man lätt känna det sen :-( min häst kändea man av direkt På om det varit ngn dålig innan.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Peppe
1

Är du mer "rädd om" hästen du brukar rida, så att säga? Kan inte din medryttare rida den hästen istället och kompisen den som medryttaren brukar ha, om den är "säkrare" så att säga.

Annars kan det ju vara bra att erbjuda kompisen att följa med ut under övervakning som du säger (utan att nämna att hon ev kan få rida när du åker bort. kan bli jobbigt att säga nej sen då om det inte fungerar och en kul överraskning om det fungerat bra. och om det fungerar bra så kanske du har hittat ännu en medryttare för framtiden?).

personligen lånar jag bara ut min häst till folk jag verkligen känner och har sett rida många gånger men så är han inte direkt bombsäker att sitta på. Att man får "rida till" hästen lite dagarna efter får man nog räkna med, man kan ju inte begära att de ska rida hästen perfekt efter bara någon gång :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

olympiathurfjell
0

Jsg skulle låta kompisen rida en eller ett par gånger när du tittar på. Både i skogen och på banan om ni har någon. Du kan ju ta ena hästen och kompisen andra. Om dem passar och det funkar så kan hon ju rida när du är borta.

Jag själv har bara låtit personer jag känner rida mina hästar. Dels för att dem är som de är och dels för att jag vet hur dem rider. Dock så har jag alltid visat hur allt funkar in i minsta detalj och det har alltid varit stränga order att de måste rapportera till mig hur det gått när dem har ridit.

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

CelsiusT
0

Medryttarhästen är mest en sällskapshäst och jag är inte "så rädd" om henne på samma sätt. Hon är inte värd några pengar även om hon har ett annat värde för mig, men jag har inga "förväntningar" på den hästen, skulle hon bli skadad och måste stå ett halvår så, jaha.. "Min" häst har jag köpt för (för mig) väldigt stora pengar och jag har förväntningen att tävla på honom och att han ska hålla. Om han blir stående med skador så skulle jag bryta ihop. Jag har haft så mkt olyckor på mina tävlingshästar så jag inte kunnat vara med och träna och tävla på flera år nu så jag skulle nog verkligen bli knäckt om något hände honom.

Han är dessutom en unghäst som just nu är väldigt busig. Det är mycket bockningar, lite stegringar och han kan ibland dra lite när man är ute. Han är väldigt känslig och man får inte pressa honom för hårt just nu, samtidigt som han ibland kan behöva att man har lite jädrar anamma och menar vad man säger, man får inte mjäka med honom. Han är känslig och kan bli lite rädd och kan studsa lite å sådär utan anledning. Så man bör nog vara en ganska skicklig ryttare för att kunna rida honom. Min medryttare vågar inte sätta sig på honom efter att ha sett hur han beter sig ibland och det är nog bra för jag tror inte hon skulle klara honom om det händer något. Dock så hade det inte spelat någon större roll om det händer något när medryttaren sitter på eller när hennes kompis sitter på, det jag känner är just grejen att jag inte är med.

Jag har lagt pengar och jobb och energi på den här hästen för att JAG ska ha kul ihop med honom, händer det då något med hästen när jag använder honom så är det liksom mitt ansvar. Men händer det något när jag inte är med så skulle det vara mkt värre och jag vet inte hur jag skulle hantera det.

Jag har nog mer eller mindre bestämt mig helt för att inte låta hennes kompis rida, iaf inte när jag inte är med. Nu under resan kommer det iaf inte bli något för det är för kort tid tills dess för att jag skulle hinna se den tjejen rid så mkt att jag skulle känna mig bekväm med det.

Chestnut
0

Jag tycker att det är jättejobbigt att se andra rida min gamla häst, samtidigt som jag i många år varit tvungen att låna ut för att jag inte kunnat rida henne själv… Medryttaren går väl an eftersom jag ofta är med, men ibland lånar min systers kompisar henne för att de ska kunna rida ut tillsammans och beroende på vem det är är det mer eller mindre jobbigt.

Rör sig aldrig om några nybörjare (förutom medryttaren i början då men henne är jag som sagt oftast med och instruerar) men det gör ont i hjärtat iaf, särskilt de gånger jag har fått "rida till" ordentligt efteråt. Så förstår precis hur du känner.

Treåringen som jag rider in på uppdrag kommer varken jag eller ägaren låna ut till någon annan. Hästen är helt enkelt för egen och värdefull. Just unghästar anser jag att man ska ha så få ryttare till som möjligt för att undvika att de lär sig fel på något sätt.

Med vänliga hälsningar
Chess

CelsiusT
0

#5 Ja så tänker jag med kring unghästar.

Sedan känner jag lite sådär när folk säger att dom är duktiga på att rida så säger det mig inte särskilt mkt. Dom kan vara duktiga på olika sätt. Sedan så är jag lite restriktiv till "duktiga ryttare" då jag håller på med westernridning och inte vill ha folk som sitter och blåhåller i tygeln eller helt enkelt styr med tyglarna som många gör. Jag arbetar ju utifrån sitsen och skänklarna helt och hållet. Så det är ju stor risk att pållen blir förvirrad och eftersom det då är en unghäst så känns det som om det är ännu känsligare. Visserligen så skulle jag ju aldrig låta någon rid autan att ha sett personen rida först, men om man då "korrigerar" dom så kan det ju hända att odm ändå gör så sedan när dom väl är ensamna.

Chestnut
0

#6 Jag håller med helt och hållet.

Med vänliga hälsningar
Chess

Kristall
0

Den enda jag låter rida min häst är en vän som rider bättre än jag och har mycket bra hand med hästar. Vår syn på hästhållning och vårt ridsätt är väldigt likt, och jag märker en positiv förändring hos hästen när hon har ridit honom, så hon får rida honom hur ofta hon vill.

En annan kompis har fått rida honom ett par gånger men hennes ridsätt passade inte hästen alls. Han är inte överdrivet svårriden enligt mig, men inte världens lättaste heller. Utbildningsmässigt är han som en unghäst (outbildad fd travare), han stressar lätt upp sig och dessutom är han mycket känslig för hjälperna (något som jag vill bevara) och därför är jag väldigt noga med vem som rider honom.

Skulle jag ha en någorlunda färdigutbildad, "enklare" häst skulle jag nog låta fler rida den.

En unghäst som din t.ex så skulle jag inte låna ut till någon jag inte känner bra och vet att rider hästen på rätt sätt och klarar av den om den drar till med några konster.. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)