lasthjälpen
någon som köpt lasthjälpen? det är som en lina man har runt hästennär man lastar själv? tycker den verkar bra och funderar på köpa den!

Absolut, den är nog jätte bra när man lastar själv ju.
-Oxå tänkt att köpa den från Börjes.

`Jag har den. Men till en häst som blir rädd och backar är inte mycket ha då. Bättre att lära hästen att gå på utan den. Köpte den till Gobban men den är inte alls bra. Det kanske beror på hur hästen är.
mmm… jag har en pålla , Wanilj, som ska ut och åka nästa onsdag… vi ska till kliniken för att kontrollera hennes ben samt besiktning.. Hon är ju inte tränad!!!!!! Hon har åkt lastbil en gång bara! Hoppas bara att sambon inte blir stressad för det är det värsta när man ska iväg…
Typ…*SUUUUUCK*…..*mummelmmuelmummel*

varför inte öva nu i helgen då?

#3 Stackare..
Jag har tittat på när Tommy Arvidsson lasttränade en häst för några år sedan. Ägaren försökte några veckor tidigare i 11 timmar utan resultat och sen en gång till utan att hästen gick på. När Tommy kom dit tog det 10 minuter sen var hästen inne i transporten :P Tog väl en halvtimme allt som allt, sen stod hästen lös i transporten tills han sa att det var ok att backa ut :) Det låter som en bättre investering i mina öron :D
för att närmsta transport uthyrare ligger 5 mil härifrån, vår dotter, 1 år gammal, är vrålförkyld så jag kan inte lasta själv…dessutom är det ganska halt…
Vi hade planerat att leta efter en egen begagnad kärra nu i sommar men så långt har vi inte hunnit ännu..
ok,tja min häst är otroligt lättlastad, brukar gå rakt in, men kan ju alltid vara skönt med en extra lina bak för att verkligen fösa in henne. hon går alltid bättre med en hand på rumpan så.
ja han verkar mkt duktig och trevlig! Jag pratade med honom gällande lillfia när hon var så eländig i början!! Vi kommer att köra aktiveringsmetoden.. hoppas att det fungerar bra!

# 7 ojdå du måste bo mitt ute i skobygden?
njjaa.. nästan!! hehehe! Vi bor på öland nere på södra och eftersom ön är långsmaaaal så blir det långt till allt!!

ja det är ju sant.. :D

när det gäller lastning tycker jag att hästen ska gå in med fri vilja…. första gången kan med vissa hästar ta tid, men de e tid de måste få ta. efter det kommer allt vara enklare……. kram

Istället för att köpa en lasthjälp, (som är gjort i väldigt klen material enligt mig) köp då ist grovt blått rep, finns på bygg affärer osv. Köp gärna fler meter än du behöver och så slår du en knut på mitten så det bildas en ögla som du lägger runt rumpan på hästen, knuten på ryggen. Se till bara så inte öglan blir för stor. Dra sen repändarna genom grimman, både käk och nos remmen. Fungerar perfekt!

Kan inte hästen bränna sig på vanligt rep?
Vet själv om man håller på med rep att man
kan bränna sig rejält i händerna..
bra idé! tack! för försöka göra något ihop-knåp!

Om man köper bommullsskot i en båtaffär så är risken liten att hästen bränner sig. Ta bara till ordentligt är linan för kort så kan det gå illa.