Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2498 ggr
Chestnut
1

När ohalt efter fång?

Ni som har/haft fånghäst, hur lång tid har det tagit innan hästen kunnat röra sig relativt obehindrat i boxen/stallgången utan smärtstillande i kroppen? Eller åtminstone inte sett ut att ha ont när den bara står?

Med vänliga hälsningar
Chess

sofiek90
0

För min lille tog det nästan 2 veckor innan han inte fick smärtstillande längre. Han fick då minimalt med medicin i 2 dygn innan dess. Då fick han gå ut i en liten hage (efter att vet. kollat på honom och sagt att det var OK med att sluta ge medicin och ställa honom i en liten hage) och 2 veckor senare, när vi kom hem från röntgen fick ha gå i stor hage igen. 3 ½ månad senare fick han börja gå promenader :)

MVH

Sofie

Brollan1
0

Hej, om jag kommer ihåg rätt så hade våran medicin i 1 vecka sedan trappade vi ner och hon kunde gå obehindrat efter det. Sen tog det ju ett år innan hovarna var helt hela. Var försiktig med att byta foderstat för häftigt vid fång, det kan förvärra fångsymptomen. Vi tog in hästen från betet direkt och minskade tillgången på färskt gräs till hälften men föv ändrade vi inte foderstaten med annat än att kraftfodergivan minimerades till att hästen kunde äta upp sina mineraler. Efter 4 veckor i liten sjukhage så klarade hon att komma ut på bete med dom andra hästarna men med munkorg. Efter denna episod så går denna häst med munkorg om det är stark tillväxt i beteshagarna bara för att vara säker annars så är hon helt återställd.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Chestnut
0

Snart gått två veckor nu och vi vågar inte ge smärtstillande (vetetrinär har konsulteras) för med smärtstillande klättrar han på väggarna men utan så står han fortfarande i fångställning då och då. Klarar av att gå kortare sträckor (typ ut i stallgången så att iv kan mocka) med kraftig hälta utan smärtstillande. Verkar dock ha piggat på sig överlag… Känns som att vår har kraftigare fång än era #1 och 2, för herrn här kommer inte få se färskt gräs igen på läääänge….

Med vänliga hälsningar
Chess

[skogtokig]
0

#3 Jag hade gett smärtstillande ändå, det finns väl med lugnande i också? Har ett vagt minne att jag hört det.. Det hjälper inte med sällskap inne?

Brollan1
1

Våran hade tre hovar som var påverkade, båda fram och höger bak om jag mindes rätt. Så man kan väl säga att det var ett lindrigare fall även om fram hovarna såg hemska ut i ett år efteråt. En ljus tanke för dig kanske är att våran är helt återställd idag och galopperar fram som om det alldrig har hänt.

Kan du inte ge en mindre dos så att han känner av hovarna men inte lika illa som utan? Det är ju inge bra att hoppa runt på smärtstillande och trasa sönder lamellerna i hovarna ännu mera än dom redan är. Att välja mellan en smärtfri häst utan hovar eller lindrig smärta med hovar låter ju ganska enkelt.

Underskatta inte effekten av en munkorg, hade en fjording här som jag lyckades banta ner även på sommarbetet med munkorg. Sen får dom ett nästan normalt hästliv med den på, i alla fall i jämförelse med att stå i liten grushage utan gräs.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Chestnut
0

Munkorg eller liknande blir det säkert i framtiden för att förhindra återfall.

Igår och idag har han piggat på sig massor dock och rör sig relativt obehindrat i boxen utan smärtstillande.

Med vänliga hälsningar
Chess

sofiek90
0

Min var dålig i båda fram, men fick ändring i hoven på ena foten bara. och ändringen var knappt synbar på röntgenplåtarna..

#6 Skönt att det går åt rätt håll i alla fall!

MVH

Sofie