Har svårt att galoppera
Jag rider en häst på ridskolan som jag har otroligt svårt att galoppera på. Hon måste springa jättefort i trav för att komma upp i galopp och hon verkar ha svårt att förstå galoppskänkeln. När jag red henne idag blev det bara katastrof. Både på fyrkanten och på volt sprang hon bara snabbare och snabbare utan att fatta galopp och jag kunde ju inte sitta ner i så snabb trav så jag fick panik och red gång på gång in mot mitten. Det var skitjobbigt, jag fick inte galopp en enda gång! Ridläraren sa åt mig att sitta ner och sänka händerna men det är ju inte så lätt när hon springer på som en galning. Hur sjutton ska jag göra? Jag får väldigt lätt ångest och blir väldigt lätt upprörd och i såna här situationer brukar det bara brista.
Det enda som kurerar ångest och rädsla är kunskap. När man vet hur man skall hantera situationen så är man inte rädd eller frustrerad.
Som akut hjälp så är mitt råd att du tar ett mantag så du inte sliter hästen i munnen och gör den mera stressad. Oroliga händer beror oftast på ostadig sits, sitsträning är tråkig men mycket effektiv att avhjälpa 90% av alla problem ryttare har. Ostadig sits beror ofta på krampaktigt klämmande ben, så sluta klämma med dom och ge hästen lite plats mellan dom. Till sist, runda benen runt hästens buk så du omsluter den med hela benet utan att börja banka med skänkeln dvs släpp efter i låren och vrid ut foten lite så det blir möjligt att omsluta hästen mjukt och stabilt även från knäna och ner. Lyft lite på röven från sadeln och fjädra av i vaderna och låren utan att klämma ihjäl hästen.
Sen är en väldigt bra metod för att kontrollera sitt eget humör är att nynna på en favvolåt hela tiden så man inte börjar hålla andan och så att inte huvudet låser sig på något negativt.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Tack! Med andra hästar brukar det funka skitbra att fatta galopp, men när hästen är envis brukar jag bli rädd. Tack så mycket för tipsen!
Som erfarna seglare säger, "det är alltid lätt att segla när det är lagom vind och sol, men det är en helt annan sak att göra det när det stormar bland vassa grund".
Du har fått rida enkla hästar förut som är förlåtande mot det du gjort med dom och utan större fysiska problem. Den häst du nu rider är inte lika förlåtande mot det du gör och kanske har något fysiskt problem som förvärras av det du gör. Det som är bra med sådana här hästar är att det är av dom man lär sig något, tyvär så ger folk oftast upp och då lär dom sig inget av prövningen. Det är alltid utmaningen som lär en något nytt om antar den.
Experimentera lite och se vad som passar denna häst och dra logiska slutsatser av dom svar hästen ger dig. Tänk sedan igenom vad du skall ändra på i det du gör för att förbättra anpassningen till just denna häst. Och du skall inte tro att hästen ändrar sig innan du har ändrat dig, det är den intelligente som måste starta upp förändringsprocessen och vi tror ju alltid att det är vi mäniskor som är det. Men ibland så råkar man på en häst som vill förändra på tillvaron så starkt att man kan bli konfunderad över vem som är smartast.
En liten sak om benen som slog mig, när man ser inbitna cowboys gå på backen så kan man se det som en rolig sterotyp för cowboys att dom går hjulbent. Men det fins en anledning till det om man tänker på att dom sitter i sadeln hela dagen och försöker göra ett jobb och spara på hästen så den kan jobba nästa dag ochså. Detta kan man ochså ofta se på proffsryttare som går, oavsett vilken del av ridning dom håller på med. Rolf-göran Bengtson är en.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Använd tyglarna! När du ger galoppskänkel och hästen ökar traven, ta genast en tydlig förhållning på yttertygeln. Upprepa förhållningen tills hästen minskar igen och upprepa galoppskänkeln. Om du låter hästen rasa iväg i slängtrav så säger du ju till den att det är det din skänkel betyder! Om den struntar i yttertygeln så använd båda tyglarna och ta ned den till balanserad trav igen. Om det är svårt att få till så ta ned den till skritt eller till och med halt innan du försöker igen. Det kan vara svårt när det är många på ridbanan, men är det något vett med ridskolan så får du utrymme att göra det ordentligt.
I fattningen måste hästen vara mjuk i insidan. Du ska hålla stöd i yttertygeln och ge efter på innertygeln för att hjälpa den att fatta galopp. Yttertygeln ska hela tiden vara där och säga "öka inte, galoppera i stället".
Ja hästen går skitfint i skritt och trav och lyssnar jättebra och är mjuk och fin, men så fort jag ska galoppera slutar hon lyssna.
#5: Då får du vara tydligare
. Galoppfattningar är jobbiga, det är mycket enklare att slängtrava, tycker hästen, så låter du den komma undan med det så tar den förstås chansen.
#5 Hon slutar inte att lyssna, det gör de inte bara sådär. Antingen så beror ovilligheten att fatta galopp på att hästen inte vill av någon anledning (obehag av sadeln, inte tillräckligt stark för att galoppera på böjt spår, dåliga erfarenher av galoppen pga tidigare ryttare etc), eller så beror det på att ryttaren inte ger bra signaler. Att slängtrava in i galopp är t.ex. dömt att misslyckas. En slängtravande häst saktar man av, arbetar mjuk och trevlig en liten stund, kommer fram i en lugn och sansad trav och fattar tydlig galopp igen. Gör om tills det fungerar.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Som tidigare skrivit; låt inte hästen slängtrava in i galoppen! Det är obehagligt för dig och hästen lär sig "dumheter". Hästen ska vara mjuk och följsam och göra galoppfattningen korrekt, speciellt om det är en ridskolehäst för dom ska kunna.
Hur fungerar det för andra ryttare att galoppera på denna hästen? Kan andra ryttare få till snygga och fina galoppfattningar? Eller har även andra svårt?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det enklaste vore väl om du bad ridläraren hoppa upp på hästen och visa att båda kan fatta en hygglig galopp så kan du ju alltid dra slutsatser utifrån det var problemet ligger.
Lycka till
Ja det enda Ridläraren sa var att jag skulle trava snabbare för att den här hästen inte ville fatta från samlad trav.
Det jan ju vara så att hästen har ont. Dumt iaf att bara öka, det gör att hästen lär sig att den inte behöver göra en korrekt fattning.
Medarbetare på westernridning.ifokus