"Trasiga" hovar - Behöver Tips!
Jag vet inte vad som är orsaken till det men nu helt plötsligt har Silver börjat tappa skorna och hovarna är väldigt "trasiga" som om hornet typ faller samman. under förra veckan tappade han båda framskorna och nu under helgen "rasade" höger bak ihop. Han går med heltäckande mac boots från Cavallo så gott som dygnet runt (tar av den när han kommer in).
Någon som har nån aning om vad det kan bero på?
Han har gått på bete sen i slutet av maj och han får ca. 5 dl havre om jag tar in honom innan ridning.
När han kom till oss för ca. 2 år sen hade han dålig hovkvalitet och vi provade ge honom biotin först vilket inte gjorde ngn skillnad. Provade även kiselgur vilket fungerade ett tag. Han har varit jättefin i hovarna fram till nu.
Bild: Insidan (H. bak)
Vet inte vad du ska göra, men dom ser inte alls roliga ut. Hoppas du hittar ett sätt att få dom bättre.

Jag minns att när jag var liten, 7år, hade vi ett halvblod som fick avlivas pga dåliga hovar. Hovarna "rasade" precis som på bilden, om inte värre, o han fick gå vidare till trappalanda.

Ser inte roligt ut alls, Ger du han något kraftfoder nu eller han får bara beta gräs nu?
Mvh Carina
Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob
Medarbetare på Tonåringar iFokus
#3 Jo jag hoppas det blir bättre. Hoppas på att det är någonting i gräset som kanske spökar.
#4 Vad tråkigt :( Nej så allvarligt att han behöver tas bort är det inte. Han är lite klurig med hovarna sådär. Som sagt är det förhoppningsvis någonting i gräset som fått fart, det är ju hög pollenhalt för tillfället. Får se vad hovslagaren säger när han kommer. Det är nog bara en tidsfråga innan vänster baksko åker av den också.. >.<
#5 Han går ute dygnet runt och får enbart en halv skopa havre (ca. 5-6 dl) om jag tar in honom innan ridning. Han har som sagt gått ute sen i slutet av maj.

Jag fick besked av min hovslagare att dåliga hovar kan bero på fodret eller rättare sagt sockerhalten i fodret.
Jag fick sluta med betfor, musli med harvre i samt lucernpellets och skulle på han och vetrinärs råd ge han bara hackad lucern och hö, skulle inte ge han ensilage heller då det innehåller vissa ämnen som inte skulle vara bra.
Jag har tagit bort allt som han sa och hovarna är mycket bättre, nu såg hon inte ut som din hästs hovar men inte långt ifrån.
Lycka till
Mvh Carina
#8 - att betfor skulle vara dåligt för hovarna är rent skitsnack! (det är för övrigt mer socker i gräs än det är i betfor…) Och jag är mycket tveksam till de övriga råden du har fått också, för såvitt jag vet kan man inte säja vad som orsakar sköra hovar.
Till trådskaparen vill jag säja att det inte alls är omöjligt att det är torkan som orsakat de spröda hovarna på din häst. När det är torrt i hovarnas omgivning (marken) så suger den torra marken ur fukten ur hovarna också och de blir då torra och spröda. När det är fuktigt på marken håller sig hovarna fuktiga och behåller sin mjuka elasticitet.
Sen ser det mycket värre ut än det är på din häst, det där är inte så farligt. Det är bara att raspa till hovarna och spika på nya skor. Fäster man sömmarna lite högre upp så går hovarna inte sönder lika mycket om skorna trampas av igen.
När våra hästar fick dåliga fötter sa våran hovslagare att det berodde på att förra årets foder var dåligt. Enligt honom tar det 1 år för hoven att växa uppifrån och ner (eller hur man nu ska säga) och om de då haft dåligt foder så blir hoven skörare när den växt ända ut. Det var den dåliga höskörden föregående år som ställde till det för oss, och nu de senare åren när vi haft mycket bättre hö har det inte varit några alls problem med hovarna. :) Sen om detta stämmer vet jag inte, men för oss verkar det så i alla fall. Hoppas du får bukt med hästens hovar.
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

#9 betfor är rent socker eller rättare sagt rester av socker. Så det förstår jag inte att gräs skulle bestå av mer socker än betfor.
Mvh Carina

#11 Jag håller med dig.
#11 - betfor är det som blir kvar av sockerbetan när sockret är utvunnet! Det är betfibrer, som man har hällt lite melass över. (det finns även ren betfiber att köpa, utan melass) Dessa betfibrer är för övrigt jättebra för hästens tarmsystem och kan i princip ersätta en stor del av grovfodergivan.
Gräs innehåller väldigt mycket kolhydrater.
Det ÄR så att gräs har ett högre sockerinnehåll/kg ts än vad betfor gör. Betfor är INTE en sockerbomb, som många vill tro.
#10 - ja, det är korrekt att det tar ca ett år för hovväggen att växa ner från kronvulsten (där hornet bildas, vid kronranden) ner till bärranden.

Jag har märkt på Brimad också, att hans hovar börjat spricka en aning vid sömmen precis..
Finns det något man kan smörja på?!
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#14 - fukta hovarna med vatten, det fungerar utmärkt.
när det är så torrt som det varit ett tag nu så torkar hovarna ut och då spricker de lättare runt sömhålen.
Man kan vattna på den renmockade bädden om de står inne, så suger hovarna åt sig fukten. GÅr de på bete kan man passa på att låta vattnet rinna över när man fyller på vattnet åt hästarna, så att det blir lerigt där de står när de ska dricka. Ger samma effekt - hovarna kan suga åt sig fukt från leran, som sen borstas bort av gräset när de går därifrån.
folk här inne har sagt emot mig innan om det här… men det kan vara svamp… ser ut som wilmas hovar gjorde när hon nyss fått det. men det botas med behadnling. kan ju vara någon bakterie också? rådfråga din hovslagare
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

# jo det vet jag om betfor men jag trodde inte att gräset skulle innehålla mer socker men alltid kul att lära sej något nytt ju. 
Då är det gräset man ska se upp med om man inte vill att det ska sätta sej som svamp i hovarna då?
Bara undrar då jag fick besed om att ta bort allt foder som innehöll en massa socker.
Hur är det med lusernpellets då? Vet du något om detta?
Mvh Carina

dom spricker ju där sömhålen är, det är väl rätt logiskt? jag tror på annalundins teori om att dom är torra (vilket inte är konstigt), och dom spricker längst sömhålen eftersom dom är väldigt sköra där, underminerade av hål.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag tror också att torkan kan påverka hovarna sådär, särskillt om hästen tidigare haft hovproblem.

min häst har finfin hovkvalite, men några halvblod i stallet får också spruckna och ''trasiga'' hovar, testa ta matolja och smörj på.. På dessa halvbloden här, verkar det funkar.. klart dom blir ju inte JÄTTEkanon hovar. men dehar slutat spricka så förbannat…
Det BLIR INTE svamp i hovarna av socker i fodret!
det är inget annat än en skröna som sprids, ofta via alternativbehandlare och liknande!
Gräs är hästarnas mest naturliga föda och om det hade orsakat svamp i hovarna så hade hästsläktet varit utdött för evigheter sen, alternativt hade de börjat äta annan mat!

Min häst hadde inte så bra hovar när vi köpte honom men så fick vi rådet att börja med att ge honom ca 1 msk kalk varje dag och nu har han mycket bättre hovar! (:
Här får du många olika råd och svar o det kan vara svårt för att bestämma sig för att testa något av "huskurerna".. Jag tycker att du ska rådgöra med din vetrinär och hovslagare för att få finare och mindre torra hovar.

jag tror att det är pga torkan precis som andra här säger. Foderhästens hovar växlar väldigt mycket i torrhet/blöthet beroende på hur det är i marken. är det torrt så är hovarna snustorra och är det blött så blir de nästan rötiga utan att ha röta.
ställ hästen i fotbad om du har möjlighet så får hoven i sig lite fukt iaf.

Är bootsen du har på hästen täckande under sulan med? isf TA BORT DOM! låt fukten i gräset återfukta hovarna naturligt och sätt isf på dom när han står inne på torrspån eller dyl. Den absolut vanligaste orsaken till att hoven spricker sönder är att dom är just torra.
löser det inte problemet så prova något av ovanstående tips.
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Hade ett eng. fullblodsto med dåliga hovar en gång. Henne fick vi ha oskodd emellanåt för att inte sömhålen skulle spricka från ena till andra. Hoven behövde vila och växa ut mellan varven. En sommar var hon ändå så torr och sprucken att jag var gråtfärdig, och hovslagaren hade inte många råd. Men det han rekomenderade hjälpte. Biotin var nödvändigt, året om på denna. Tidigare ägare hade använt hovfett, men det fick jag höra skulle bli som för oss människor och läpsyl. Läpparna blir beroende av det, likaså hovar av hovfett. Däremot matolja, som någon tidigare skrev, nån gång i veckan, eller hovbad med ljummet vatten och matolja i. Hjälper även till att få ut ev. grus i sprickor som annars kan försvåra/dra ut på tiden att få hoven okej igen.
Ringde även och talade med vet. på Skara djursjukhus. Fick då bla veta att vatten torkade ut hovarna ännu mer. Får hovarna vatten från backen är det annorlunda då de står ett tag i det och hoven kan ta åt sig den fukt de behöver, men blöter man hovarna själv, och sen släpper hästen på torr backe med gassande sol så blir det bara värre.
Det är jobbigt det där med spröda hovar, men mitt råd här är att låta hästen gå oskodd ett tag, verka/fila oftare och hålla dig/hästen borta från torrt grus.
Lycka till
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
Hovar behöver fukt och enligt mitt tycke så stänger fett och olja fukt och vatten ute. Smetar man på sånt på hoven kommer fukten inte åt hoven och på så sätt blir den torrare. Låt hästen gå på bete, gärna morgon då dagg finns. Har man inte den möjligheten så blöt spånet, spola hovarna varje dag, använd gärna filt "tofflor" som är blötlagda över natten. De håller sig fuktiga över natten. Detta har jag gjort på mitt varmblod och hovarna blir glansiga på några dagar.
Sand och grushagar är rena döden sommartid för hästarnas små fossingar!
Precis som #27 säger så stänger fett och olja av vägen för vattnet, så jättebra alternativ är att först fukta hovarna ordentligt och sedan fetta in dom. Men att ställa hovarna i vattenbad är jättebra. Som ngn sa om att låta vattnet rinna över när man byter dricksvatten till hästarna, dock kanska svårt att få bakhovarna till vätan då, men alltid ett bra alternativ och inget som är farligt för varken marken eller hätarna. Man kan även före ridning (speciellt viktigt då eftersom det då ökar påfretningarna på hovarna) så kan man vattna hovarna, tälla i spolspilta med vattnet rinnande eller på gårdsplanen så hovarna blir indränkta. Denna sommaren har varit otrolig varm och vi har också haft detta problem med hätarnas hovar och hovslagaren har gett oss detta förslag och det fungerar jättebra. Nu har ju regn kommit här så hovarna har blivit mkt bättre redan.
Medarbetare på westernridning.ifokus
ställer man i vattenbad kan det kanske förvärras… iaf om det är svamp som min häst har… kolla med hovslagare eller vet. =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
min hovis odinerade vatten bad, och olivolja som ska smörjas på hovens ovansida, inte undersidan för då kan den inte suga vatten. nu har jag dessvärre inte hunnit göra detta ännu, då vi renoverar huset för fullt, har ja knapp tid i stallet.

Min häst har lite torra hovar, så min hovslagare sa att ja skulle pensla på vanlig mat-olja på hovarna.
Funkar bra tycker ja :)
Jag har ALDRIG varit med om att vatten har försämrat hovarna…
//hovslagare med utbildning i bakfickan
Om någon av våra hästar som går barfota får en spricka/flisa osv så brukar jag se till att alltid ha en rasp hemma så att man kan rspa bort alla små flisor som sitter lite löst och alla vassa kanster so sticker ut - runda av skadorna lite alltså. Det brukar fungera ganska så bra som "första hjälpen" för att de inte ska gå sönder ännu mera.
Är hovarna mjuka och de därför går sönder så brukar jag använda "dry feet" som går att köpa på t.ex granngården. men det är väll främt underifrån.
Men hovarna på din häst ser ut att vara torra och därför spruckit och då är det oftast att de är för torra och behöver fukt. Då brukar jag försöka se till att hästen går på gräs och itne så mycket jord/sand som torkar ut och absolut inga stenar någon stans. Det räcken med en lite större "småsten" för att en ny flisa ska gå ur. Helst att inte hästen "skenar" så mycket i hagen heller under läkningsprocessen. Blöt gärna hovarna varje dag antingen om du kan gå i någon form av pöl eller liknande eller försök att spola med lite vatten på hovarna varje dag och håll dem rena. Men som sagt raspa av alla vassa kanter och minimera risken för att en flisa ska forstätta att växa.
Har hovarna farligt stora sprickor/flisor osv så tycker jag du ska tvätta dem rent ordentligt, gärna skölja med jodopax eller med vätereroxid (finns på apoteken för en 30 kr eller så). Och linda fötterna så att det blir stötdämpande och ger ett skydd, gummiskor som man sätter på som en "riktig" sko (inte hästskor) ror jag skulle vara bra som ett skydd med men de kostar ju en del.
Men du ska absolut fråga din hovslagare och gärna mer än en vad de tycker du ska göra, vad anledningen kan vara och vad man ska göra åt det, de kan nog saken allra bäst då jag inte själv haft någon häst med så här omfattande skador utan bara att en och annan större flisa gått bort.
Hakuna matata!

nu har inte jag orkat läsa allt, men min hästs hovar såg ut sådär, och min hovslagare sa att jag skulle smörja på Fodertran. Det är typ… fiskleverolja, finns som tillskott i foderaffärer på dunk. Hästen kan både äta det och man kan smörja det på hovarna, båda delarna är bra för kvaliten. min hästs hovar blev fina tillslut!
Håller med ovanstående ^^ Många brukar säga att olika hovoljor verkar så att de täpper till porerna istället men det är ju helt naturligt utan en massa tillskott och annat "skräp" i. Att ge dem i fodret är nog väldigt bra och att badda lite försiktigt med det på hovarna utan att dränka dem borde ju även det fungera mjukgörande =)
Hakuna matata!
du kan prova med Elastic Hov, det stänger inte ute vatten eller nåt sånt, det är vad min hovslagare säger iallafall. Funkar på min ponny :)
// Ellinor Rasmusson
medarbetare på engelskt fullblod ifokus
Det där låter som hov bakterier hoven rasar samman . Hovbalterier äter upp hoven och det kan bli så att hästen får massa dyra klinik behandlingar eller avlivas detta måste hovslagaren göra något åt och ta bort så mycket skit sim möjligt och du Måste ha något bakterie dödande .
Min hästs hovar har också blivit försämrade i kvalitén pga bakterier i hagen. Andra hästar i hagen fick samma. Nu är det givetvis åtgärdat i hagen, men efterarbete krävs. Min hovslagare är superb och går bredvid klinikhovslagare regelbundet, ska bli klinikhovslagare så småningom. Har därför haft både hovslagares och klinikhovslagares åsikter på hovarna.
I vårt fall så har vi gjort som så att utöver att sko efter hovens individiella behov så har jag även på Life Data Hoof Dressing på sprickor och sömhål (kliniskt testad desinficerande tea tree-oljemojs) ett par gånger i veckan, sprayar med blåspray under hovarna samt fodrar med kiselgur och bakjäst vilket främjar hovarnas tillväxt. MSM ska tydligen vara effektivt som fodertillskott också men det är så dyrt så jag har valt bort det.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Efter tre år hopas jag det löst sig med hovarna på hästen!
Hahaha, ojdå, ja det var en gammal tråd någon hade grävt upp :D
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#40 Ja verkligen :) Fast det hade vart intressant å veta vad TS gjort med hästens hovar och om det blivit bättre.