Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 1572 ggr
alexxandra_
0

Blir galen på det där med foder...

Jag har försökt räkna ut rätt mängd foder men blir bara förvirrad. Som det ser ut just nu äter han 15kg hö/dag , ca. 1,5kg havre, två nävar betfor och en dl mineraler/dag. Vi har ingen analys på höet just nu så set försvårar uträkningen ännu mer. Men vad tror ni om det till ett kallblod som rids 5-6 dagar i veckan med varierad träning? Vad och vilken mängd ger ni era. Och hur gör ni med fodret då hästarna går ut på grönbete? :)

Brollan1
0

När det gäller hö så är jag alltid för att i första hand försöka klara hästen på det, sedan stödmata med betfor och lusern i första hand för att få ner mineralerna som dom inte brukar ta utan tillsats. Räcker inte det så spetsa på med havre om det fungerar annars lägga till lite olja i maten som ger mycket energi utan socker.

Kolla hullet på hästen kontinuerligt så ser du om det blir för lite eller för mycket. Unghästar brukar behöva mycket energi då dom växer och bygger kropp medan äldre behöver mindre energi så det varierar även med åldern.

Just nu så får min ca 1kg ensilage i boxen vid arbete bara för att hålla igång bakteriefloran, 3 nävar betfor, 2nävar lusern pellet och 1dl mineral, en liten näve musli för smakens skull, experimenterar lite med magnesium ochså då vårat sommarbete nog inte sett sånt på många år, resten får hon tugga på sommarbetet. Hon rids/arbetas 4-5ggr i veckan.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Sarah
1

Tycker det låter som absurda mängder havre… tycker man ska undvika kraftfoder i största möjliga utsträckning. Varför ska han få havre alls? Om han håller sig i hull behöver han inget kraftfoder alls och tappar han kan du stödfodra med lucern.

Kallblod brukar inte ha svårt att hålla hull och inte ens mitt svårfödda halvblod behöver kraftfoder då han rids hårt.

alexxandra_
0

Ja jag vet inte riktigt om det är så mycket havre. Men jag ger ungefär ett helt mått/dag (de vita standardmåtten det står krafft på). Har funderat på att minska ännu mer då jag också tyckt det känns som lite mkt:) får pröva och se vad som händer

Sarah
1

Jag skulle ta bort kraftfodret helt, det är onödigt till de flesta hästar och dessutom onaturligt för dem. De är gjorda för att få sin näring från stråfoder. Kraftfoder skapar stress och de har lättare att få korsförlamning av proteinöverskottet om de får vila en dag eller två.

Båda mina halvblod går på fri tillgång av stråfoder, en 3-åring och en vuxen, får lucern efter arbete eller på kvällen den tid de är uppstallade, vitaminer och mineraler på vintern och mineraler då det finns bete. Det räcker för de allra flesta hästar.

olympiathurfjell
0

Du behöver nog inte ge så mycket kraft skulle jag säga om höet är okej. Min ponny som går in på natten får 5dl när hon kommer in och hö såklart. Mitt varmblod går ute och äter bara gräs hon brukar få 5dl hon med en gång om dagen och ibland varannan dag. Jag tycker det räcker med så lite kraft. :)

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se