Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 415 ggr
Loa-bg
0

Bra tecken?

Tömkörde Casanova i morse. Gick riktigt bra, hoppas verkligen att det är kortisonet i ryggen som hjälper… Men iaf, när han ökade traven fick han riktigt flyt och det såg ut som han flög. För att få ett sånt steg måste hästen trampa under sig och lägga tyngden bak, precis det som jag försöker få Casa att göra.

Så detta var väl ett bra tecken? Han måste väl ha trampat under sig då och satt tyngden bak? Eller?

Mvh //Hoppfull Loa

Cilla89
0

Det måste ju inte vara så att han lagt tyngden där bak, men det är ju helt klart möjligt.

Min häst är ganska "framtung" Han är ganska låg i formen och blir lite "låst" i frambenen, men så fort man får upp huvudet, och energin kommer bakifrån så känns och ser det ut som han svävar fram. Så det låter ju som om din häst fick energin bakifrån..

pippa__
0

Får jag fråga en sak?? Jobbar inte hästen som bäst när den jobbar i en så låg form som möjligt, då ryggen kommer upp ordentligt? För vissa säger att hästen ska gå i en hög form för att kunna skjuta på med bekdelen…Men hästen måste ju ha ordentliga ryggmuskler för att kunna bära upp oss ryttare…Fattar inte riktigt =) Nån som har en bra förklaring?

Cilla89
0

#2 Det styrker hästen jätte mycket att gå i låg form och jag jobbar alltid min häst i låg form i början och slutet av passet. Men sen man ser tydlig skillnad på min häst när han går i låg och hög form. I låg form så blir frambenen lite låsta, han får inte alls samma rörelse i frambenen som när han går i hög form. Visserligen är han bara 6 år, men han är för låg i formen för sin ålder.. Kan kanske ha och göra med att han inte orkar bära sig i en högre form ännu? Iofs borde han kunna göra det.. Men ändå..

pippa__
0

Men kan det inte bero på att han behöver jobba mycket mer i låg form? Typ ett helt pass? Volter skänkelvikningar m.m.

Cilla89
0

#4 Han jobbar hela tiden i låg form, alltså lägre än en normal häst, som går i normal hög form..

pippa__
0

Okey.. men fattar fortfarande inte… Vilket är rätt då? Låg form för att bygga ryggmuskler eller hög form för ett bra påskjut?

Cilla89
0

#6 Jag tror nog ryggmuskulaturen mår jääkligt bra av att gå i låg form då han har rejält med ryggmuskler ;) Det känns hur stor skillnad som helst att sitta på han när han har låg form respektive hög form, i den låga formen känns det lite framtungt men när han kommer upp i den höga vilket händer ibland, då känns det som man sitter på en bomd med massvis energi bakifrån.. Så jag tror nog ryggen mår bra av låg form oc rumpan av hög form.. Men som sagt är inget expert, detta är bara vad jag tror..

Tror nog Snuttan är bättre på detta ;) Oskyldig

Loa-bg
0

Ok :) *putt*