hur länge klarar de sig?
hur länge klarar sig svälld betfor?
såhär gör jag på vintern:
gör en betfor idag som ges i morgon kväll.. så den hinner svälla om man komemr sent på kvällen så han får mat. å morgonens gör jag ju dagen innan så den står färdig på morgonen när de fodras.
men hur länge klarar den sig om den är svälld? klarar den sig längre än ett dygn..? om den står svalt då menar jag förstås=)

Så länge det luktar betfor och inte surt så är den frisk. Vet inte hur lång tid det tar men håller sig säkert ett par dagar svalt.
okej så om jag missat att ge en dag så klarar de sig även dagen efter tror du? soms agt luktar de sur skulle jag ju aldrig ge men tänkt emest ifall de blir dåligt innan de luktar surt
Det är ganska stor risk att betfor börjar jäsa, framförallt sommartid. Jag skulle aldrig ge betfor som är mer än ett dygn gammal.
vi ställer de i kylskåp å de inte blir varmt
Håller med #3, den behöver inte lukta illa för att den har börjat jäsa, så lukten skulle jag inte gå på. Om det är nära 0 °C så kan det väl gå ett drygt dygn, men inte om det är varmare.
menar du att de inte klarar sig över natten i kylskåp äns?:-S
kan ju tom vara vissa vinterdagar då de är varmare än 0 grader å jag gör på kvällen innan til båded morgonen å kvällen efter på vintern..
#6: "Över natten" är väl inte det samma som "ett dygn" heller
. 8-12 timmar klarar det sig om det inte är alltför varmt. Men under rötmånaden skulle jag inte låta det stå mer än en timme eller två.
nä men om jag kommer på morgonen så blir de ju att den jag gör på morgonen får stå till kvällen dagen efter.. så då blir de ju mer men de är förstås vintertid..
sen nu på sommaren hinner de inte svälla om jag gör de de första jag gör när jag kommer.. tar en timma MINST att svälla:S
men tycker ni då de är bättre att skita helt i betforen? eller ge bara när tiden "finns"? på sommaren pratar jag om nu.. går på bete.. så funderar på om man bara ska ge när man ridit.. så då hinner de ju sväll aunder tiden eller om han klarar sig ändå.. (klarar sig utan betfor gör han ju men ja ni förstår)
Varför ge betfor 2 gånger om dagen - eller alls, om han inte behöver det för att få i sig medicin eller liknande? Om du vill ge något gott efter ridningen, eller för att få i honom mineraler, så kan du ju lägga det i blöt direkt du kommer, så kan han få det efter ridningen. Men behöver han inte betfor specifikt, så är det mycket enklare med morötter
.
på vintern så skulle jag ge morgon å kväl enligt foderrådgivare för att blanda mineralerna osv med..
som sagt jag har ju mineralerna.. vet inte om han äter dom som dom är.. smakar nog inte så gott.. men går ju att testa.. men annars så måste jag ju blanda med betfor så är därför jag har gjort de..
ger inte om jag inte behöver å nu på sommaren får han i såfall bara en gång. när dom inte står inne om nätterna.
å på vintern är de så med att han måste ha nåt när do andra hästarna får foder för ananrs river han stället å då har lite betfor varit smidigt..
#10: Jag hade givit en liten näve av något proteinrikt, stärkelsefattigt kraftfoder (Groov eller så) i stället, och pelleterade mineraler - de flesta hästar äter dem direkt utan problem. Det håller sig i flera dagar i foderburkarna. Betfor innehåller en massa socker och är allmänt kladdigt, så det undviker jag om det inte behövs för att få i hästen mediciner.
okej.. så om jag skippar de helt nu i sommar så är de lugnt:P om han nu äter mineralerna vill säga:-P de är pellets mineraler.. annars kanske de åker med av bara farten om han får en morot eller åpple åxå:P hehe
för som sagt låter oeberoende foderrådgivare göra foderstat osv så i vintras hade jag så bra hö så de behövdes bara mineraler å så tyckt ehon att jag skulle ge lite betfor.. dels att blanda med.. men ska se om han äter mineralerna då sparar jag både "tid" å pengar haha:-P
#12 Häller du varmt vatten på så sväller det fortare.
MVH
Sofie
#13 jo jag vet men har ite tillgång till varmt vatten tyvärr:(
#14 Vattenkokare å eluttag? :)
MVH
Sofie
ja men jag har ingen vattenkokare heller så de är inte aktuellt tyvärr å äger inga pengar heller.. :-/ så de gå rinte som läget är just nu
#16 okej. Jag gissar att du inte behöver ge så mycket betfor, utan du kan lägga i blöt till dagen efter å glömmer du å ge det å det hinner bli dålig kan du slänga utan att det är för många kr som slängs bort?
MVH
Sofie
ja de handlar ju bara om 1dl pelletsbetfor i såfall..
men undrade ändå hur länge de håller sig.. men lägger kanske ner betforen.. ger bara ifall dom ska stå inne om de är dåligt väder å så om de andra ska få så han itne blir utan i såfall.. mineralerna åt han ju som dom var testade idag så är inget behov av de..
å osvält så håller dom sig ju.. står inget utgångsdatum på säcken så..så de klarar sig ju tills jag ska använda de
#18 Visst klarar sig betfor när det är torrt :) Behöver du inte ge betfor så kan han ju få mineraler i krubban när de andra hästarna får sin mat, om de står inne vid dåligt väder? :)
MVH
Sofie
jo men inte om dom får två gånger:S han får inte så mycket mineraler å de andra brukar ge sina hästar två gånger.. varför vet jag inte. å han blir knäpp å river stället om han inte får:P men de löser sig alltid=)
men sväller jag betfor så förvarar jag i kyl medans de sväller så håller de sig iaf bättre
Jag har delat ½dl mineraler på tre mål till min lilleman hela våren. Det blir inte mycket, men det är lite i krubban :)
Ett dygn (24h) håller det sig ju i kylskåp i alla fall.
MVH
Sofie
min får nästan ½dl.. men dela på de blir ju mega lite:P hehe då skulle han väl bli knäpp för att de inte är nåt haha:-P
Du gör som du vill, men äter han mineralerna ändå så behöver du ju inte ge betforen också. :)
MVH
Sofie
fast å andra sidan dör han väl inte av lite betfor ibland heller så:P ä rju inget farligt hehe
men de kommer nog bli utan nu iaf.. över sommaren iaf.
Okej! :)
MVH
Sofie

Testa att ge mineraler bara utan något annat. Jag ger min ur handen efter ridning.
Vill inte hästen äta dom så behöver den antagligen inte några mineraler och då kan man strunta i det den dagen och erbjuda dagen efter igen. De pelleterade mineralerna innehåller väl också melass (socker) så det är nog inte äckligt alls utan snarare sött och gott som all pellets 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
skrev i #18 att jag hade testat å han åt mineralerna som dom var så just nnu är de lugnt..=)
men som sagt måste ge honom mer när/om hästarna släpps in tex vid dåligt väder osv.. för annars river han stället å dela upp den lilla mängden på 2 gånger så kommer han inte ens märka att han fått nåt så då river han stället iaf medans de andra fortfarande äter.. men de få gångerna kan jag ju göra lite betfor just fr de gångerna i såfall
#27: Enklare att ge några korn kraftfoder då, så slipper man kladda.
tycker inte att de är kladdigt..häller ju bara i vatten å sen pellets:P har alltid hållt på med de så:P
å känns onödigt att kasta bort massa betfor för att köpa nytt av annan sort..
så de går bra=)
Betfor är inte helt förkastligt även om det mest är socker. Bla finns det massa järn i det och det kan dessutom vara bra för magen. Så om du vill ge det sen till vintern när hästarna står inne så gör det!
Hur länge det håller är svårt att säga. Men lukta och smaka på det. Det får varken vara surt eller jäst. Vintertid är det såklart lättare att få det att hålla sig, rötmånaderna är värst.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Betfor är INTE mest socker, det är en vanlig missuppfattning.
Betfibrerna är det som blivit över av sockerbetorna, när man har utvunnit sockret ur dem. Sen tillsätts lite melass för att göra det mer smakligt. Fibrerna i betforn är mycket bra för matsmältningen.
Vill man minska på sockermängden så kan man blötlägga betforn i "för mycket" vatten och hälla bort överskottet, så blir man av med merparten av melassen och får kvar de nyttiga betfibrerna.
#30 ja på vintern ger jag definitivt å de tyckte foderrådgivaren med att jag skulle.. trots att jag hade bra hö å inte behövde ge något annat..
#31 okej hur eller hur så är betfor bra?:P
många har jag hört säger att de soms agt bara är socker å heltonödigt.. medans jag har läst mig till att de är bra för tarmarna..
men är de "Illa" om han bara får någon gång ibland på sommaren? är de bättre då att strunta i de helt istället för att bara ge ibland?
#32 - idealet för en hästmage är att få samma mat hela tiden.
Nu lever vi inte i någon idealvärld utan det blir alltid småförändringar i foderstaten. Såvitt jag har förstått ger du inga stora mängder betfor. Du har inte heller någon högpresterande tävlingshäst (Elitnivå, pratar vi om nu). Då tycker jag att det är helt okej om du ger betfor nån gång då och då.
okej nä han är ingen tävlingshäst.. vi lullar mest i skogen å tränar några gånger i veckan på banan liksom bara på lätt hobby nivå..
å mängden är bara 1dl osvälld pelletsbetfor. som jag har gett tidigare iaf å de blir väl de som ges om han få rnu under sommaren med..
så då ger jag när/om dom ska stå inne å om jag hinner få de svällt nån gång när jag rider osv.. så får man lite mums:D
#33: Det där är bara sant om de har en extremt varierad kost. De ska äta blommor, blad och rötter av olika gräsarter, örter och vedartade växter i olika stadier av mognad och färskhet. Att moderna hästar ibland får magproblem vid foderstatsändring beror främst på att de har bisarrt ensidig kost till vardags.
#35 - magen mår bäst om den får samma kost hela tiden, då är tarmfloran anpassad efter det foder hästen äter. Har man en högpresterande tävlingshäst så kan en förändring i foderintaget vara det som står mellan framgång eller inte framgång, men för merparten av våra hobbyhästar märks det ingen egentlig skillnad.
Det finns väl inget som säger att de vilda hästarna "mår bäst" bara för att de äter varierad kost?
#36: "Har man en högpresterande tävlingshäst så kan en förändring i foderintaget vara det som står mellan framgång eller inte framgång". Finns det något som säger att högpresterande tävlingshästar med extremt ensidig kost "mår bättre" än hästar som luffar runt över stora marker, äter vad de hittar och fiser när det trycker på?
Att svälta ut hästens tarmflora till en liten bråkdel av vad den borde vara och sedan klaga på att den inte kan hantera variationer tycker jag inte är förnuftigt. Många gånger kan ensidig kost inte undvikas, eftersom både torkat/ensilerat stråfoder och de betesmarker de flesta kan erbjuda är otroligt ensidiga.