unghästar och trots
Behöver lite råd
Har en dam på 4 år som har börjat testa mig ngt enormt i ridningen, har ridit in henne själv efter alla konstens regler och hon har varit gudasnäll… tills nu
Det är bara när man rider på banan, det är ungefär likadant samma gång, de första 10 minuterna bråkar hon, stegrar bockar. Hon kan tex få syn på en annan häst el människa och så vill hon kolla/springa dit, när hon inte får det blir hon arg. Det värsta tycker jag är när hon stegrar sig. Jag känner mig dock inte speciellt rädd, jag blir mest arg och lite skakis. Men vad gör man? Kan hon ha ont någon stans? Hon är otroligt snäll vid hantering och vid uteritt. Antagligen är det trots, har era unghästar haft en sådan här period? hur har det gått för er?
Hon har varit skadad från och till så det är inte förens i våras som jag började rida mer ordentligt, då gick allt som på räls.
Nu rider min tränare henne 1-2 gånger i veckan, med henne bråkar hon ännu mer, antagligen för att hon är tuffare, men efter 10 min går hon som en dröm! Min tränare säger att jag måste bli tuffare, att detta är en häst med stor personlighet och hon tar lätt över om man inte är bestämd. Vad har ni för åsikter om detta? kommer hon att lugna sig tro? är det bara en period?
Ska bara tillägga att jag ridit unghästar förut, dock ponnyer och min tränare har ridit in hästar upp till medelsvår.
Vad har ni för erfarenheter?

Jag tycker också det låter som trots, men det är alltid bra att kolla efter andra orsaker också så kan man vara säker. Håll koll på att sadeln passar, då hon musklar sig.
Den fyraåring jag rider kan också testa, speciellt i början av ridturen då hon dessutom har mycket energi. Men är man bestämd, och lägger upp turen så hon får springa av sig det värsta ganska snart, så lugnar hon sig.

din häst behöver kanske vila och smälta alla intrycken?

hästar har en period vid 4 årsåldern som skulle kunna kallas för trots men det är lite att förmänskliga hästar tycker jag. håller med nummer 2 att du bör nog låta hästen vila mer tills du märker att hon kan ta träningen på rätt sätt igen. som det är nu så är det farligt både för dig och hästen. min 4 åring blev helt plötsligt livrädd för vagnen en dag fastän han var körd massor innan så nånting är det som händer med hästarna vid 4 årsåldern men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är.

Jag tycker det låter som väldigt kraftig trots isåfall :S
Låter inte alls särskilt trevligt. Trots upplever jag inte är så stora saker… Hon ska ju inte behöva uttrycka sig så starkt när hon trotsar, då kan ni inte ha en särskilt bra relation tänker jag, om det nu är trots… För då har du ju hoppat över mindre trotsningar (och antinge varit "tuff") emot henne, så att hon varit tvungen att höja nivån på trotset till det här :S Få hästar som börjar med att direkt trotsa på den nivån vad jag känner till iallafall.
Och att bara bli tuffare emot hästen får mig att börja grina, din häst uttrycker ju uppenbarligen något, men vad? Vad är inte som det ska vara?
Ja kanske är det vila som behövs, fast hon har som sagt vilat väldigt mycket pga en hasledsinfamation och det var efter vilan hon började krongla. (hon är friskförklarad på klinik) Jag är bara rädd det blir ännu värre om detta inte reds ut nu, men visst kan jag ha fel. Är ingen expert.
Allt annat är jätte bra, Hon kommer alltid när jag ropar på henne, hon går med mig själv överallt, stallet/ut. Alltid lugn och gosig, aldrig sur. Alltid glad och extremt positiv. All hantering är inga problem. Hon har dock mycket energi, en väldigt vaken och pigg häst, men det är inget problem.
Visst har hon trotsat lite innan, men då har jag inte gjort så mycket, Enligt min tränare har jag varit för slapp och snäll mot henne, hon har fått göra lite som hon vill…. Jag kräver inte mycket av henne, bara att hon ska kunna gå på en fyrkant utan tjaffs.
Ska träna i morgon, får se hur det går! tack för alla svar
När jag menar tuff menar jag självklart inte att jag ska slå henne :) bara att jag måste vara väldigt bestämt med att hon ska lyssna på mig och inte bry mig om om hon tittar på ngt annat utan rida hela tiden. ville bara förtydliga det :)
Jag vill gärna höra om ERA erfarenheter, ni som hanterar/rider/ridit in unghästar, och om ni har liknande efterenheter. tack

Tuff är inte att slå, nej.
De ggr jag träffat på unghästar som uttrycker sig så skarpt som din värkar göra har det varit rejäla problem. Oftast ligger det hos ryttaren som gör eller gjort rejäla fel eller att hästen helt enkelt har ont eller inte klarar av det ryttaren ber om.
Jag tror inte att det hjälper dig någonting att sitta och berätta historier om andra hästar som visat överreaktioner, eftersom de med stor chans inte haft samma problem som din, och innan man hittar vad som gör att din häst reagerar så här så hjälper det ju inte att bara ösa på dig med hur man kan lösa en massa andra problem…
Kanske du ska prova en annan tränare som kan se något din inte gör? Göra vet. utredning? ET?

Att kunna gå på en fyrkant ska hon ju kunna göra lätt. Och hon ska ju heller inte visa så stora reaktioner som motstånd som hon heller gör, är ju något som är grovt fel när hon gör det…

är det ngt speciellt som gör att hon trotsar? är det direkt när du sitter upp, när du tar tyglarna..?

Undrar om det ändå inte är sjukdomen som spökar.
Har ni tittat på tänderna? för hårt bett kanske.
Tredelat bett kan väl inte vara för skarpt? Kanske kan vara tänderna, det var ett år sedan nu. Har tänkt kolla det i höst men man kan juh kolla nu, vore juh bedrövligt om det vore en sån enkel sak och man bara ridit på! Det kan juh vara ngt
Man får väl hoppas att veterinärerna på en hästklinik vet vad dom gör :/
Så det finns inga unghästar som bockar stegrar sig? Nu menar jag inte att jag flyger av till höger och vänster :) det har jag faktiskt inte gjort en gång så så farligt är det inte, det kan väl bara vara jag som överreagerar. har bara haft extremt snälla hästar. Hoppas det iallafall :) Var bara inte beredd på detta då hon är en sådan fantastisk häst annars, men men jag får väl bara hoppas det går över. Man måste tänka positivt.
Och nej, hon bråkar inte av det man gör, utan det som är runtomkring. Om en häst går och hon blir själv tex, vilket kanske faktiskt är ganska normalt om man tänker efter… Eller när det går förbi människor med hästar..
Ja, det kanske är som du Snuttan2 spekulerar om, att det är jag som gör helt fel, men jag känner ändå/tror att jag har behandlat henne rätt, jag har lagt ner min själ i denna häst och hennes träning.
Och nej det kanske inte ger mig något att skriva till er men jag ville bara skriva av mig lite för jag blev så ledsen när det gick så dåligt på träningen i går. Tänkte jag kanske kunde få lite ideér och lite uppmuntran. Tänkte det kanske fanns någon som hade liknande erfarenheter.

min ponny har varit hemskans hemsk. i stort sett alla unghästar trotsar ngn gång1

#11# Visst kan en unghäst stegra sig. Men det beror ju på hur ofta och när den gör det. Jag har stegrat med min gobban när jag red in honom som 15 åring. Det var för att han inte ville gå från stallet och han var arg pga att jag tvingade honom att gå.
Jag har även stegrat med min islänning. Vi var ute och red han är 5 år i år så han rids in nu alltså. Jag var ute själv och jag försökte rakrikta honom och han bara ville gå åt sidan hela tiden. Då helt plötsligt så reste han sig så jag ramlade av.
Så visst kan dom. Men mina hästar har bara gjort det en gång. Sedan har dom börjat att lyda och lyssna efter det. Blev väl antagligen lika rädda som jag. *ler*
Gör dom det titt som tätt så är det något fel oftast. Tänder, sadeln, förstår dig inte, går för fort fram med ridningen etc.
En unghäst behöver många pausar så dom får tänka i hagen några dagar emellanåt. Skynda långsamt är A och O med unghästar. Fast det vet du nog.

Hörde ett sjukt smart citat sagt av ngn unghästgubbe;
"Ju lugnare man tar det, desto fortare går utbildningen framåt med unghästen"
Ruskigt smart och ruskigt sant :)

Jag gillar AliseL's citat… Stämmer väll in på min teori om hur det ska fungera. :)
Fruit_, du har missförstått mig lite, ber dig läsa igen. Jag tyckte inte att dina inläg var meningslösa att skapa, att däremot sitta och berätta historier om alla möjliga unghästproblem blir meningslöst för dig ;)
För hur märker man att det går fel? Jo, oftast egenom att hästen säger ifrån. Sedan så säger ju din häst ifrån väldigt kraftigt nu…