Vad göra? (avmaskning)
Vi tog träckprov på Astra och Kepson förra veckan och vi har fått tillbaka svaren. Kepson har 0 i allt, däremot har Astra 60 i Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken), annars 0 i allt annat. Ska jag avmaska ändå?

Avmaska Astra mot blodmask bara. Alla ivomectinpreparat tar bort den. Alltså Ivomec, noromectin, bimectin.
Kryssade du i "odling"? Alla medel tar väl inte stora blodmasken, eller hur är det nu igen? Jag läste ju igenom det där för bara ett par dar sen 
#2 Det var inte jag som kryssade i, men i provsvaret står det "ej odling".

Men för att ta bort stora och lilla blodmasken så tar man medlet som jag skrev bl a.
#4 Okej :)

Vi hade ju prov förra våren. En del hade 0 en hade 20, och en 100. Så då sa veterinären att det var bra att ta bort dom med 100 och över. Ditt 60 är ju eg gränsfall.
Men till hösten måste du då vara särskilt noga att ta bort det plus om du sett stygnflugans ägg.
Men avmaskade ni aldrig när ni bytte stall? Ni ska inte avmaska ifall ni går på betet. Men det kanske du vet?
#6 Jo, vi avmaskade dom hos Cicci. Det var inte alls länge sen. Och vi var väldigt tydliga med att vi inte ville att hästarna skulle byta hage där någon/några av unghästarna hade gått. Men vad gör människan? Hon byter hage >.<
Nej, man brukar inte maska hästar med så lågt EPG som 60. 60 i epg betyder ju obefintligt lite. Detta stör absolut inte på något vis hästen. Maskar du med så lite epg finns risk för att du aktiverar ännu mer mask. Så, nej…under 100 epg finns ingen anledning att maska.
Ang stora blodmasken. Odling sätts inte på epg under 100. Så i ditt fall finns det för lite ägg från denna för att det ska vara möjligt att analysera.

#7# Men om ni avmaskade innan ni flyttade nyss hade ni inte behövt ta något träckprov. Isf skulle ni ha gjort det innan ni avmaskade.
#8 Tack för hjälpen!
#9 Nej, men vi ville ändå vara på säkra sidan.
Jag säger som Jeanette här, har hästen så lågt som 60 epg skulle jag absolut inte maska den, det är väldigt lite. Men nu verkar det inte som om du ska maska, du ville bara veta?
Ta ett träckprov till hösten för att se om/vad du behöver maska med?