Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3289 ggr
Hermelina
0

Transport

Hur gör ni när ni transporterar era hästar? Både kortare sträckor och lite längre som 4-5 timmar. 

Hur ofta ni stannar för att erbjuda vatten, om ni har hö, linda svans osv osv :)

[skogtokig]
0

Jag har fått lära mig att det är bättre med hösilage i transport för dammet som är från hö, och att man inte ska linda svansen med risk för att det blir för hårt eller så.

Uss
0

Vi kan nog köra uppemot 4 timmar utan att stanna. Är det väldigt varmt så skulle vi nog stanna efter kanske 2 tim för att titta till dem.

Stannar vi så fäller vi bommarna så de kan sträcka ner halsarna och erbjuder vatten - de brukar inte vara intresserade.

Vi har oftast lite ensilage (=dagens frukost) i en kasse framför näsan på dem (med hönät hamnar allt på golvet och vill inte riskera att pålle krånglar för att komma åt det goda på golvet nedanför, med en kasse framför så ser han det inte tänker jag)

Lindar svansar gör vi inte, vi har neoprenskydd som fästs med kardborre.

CelsiusT
0

Det är olika beroende på omstängdigheterna.Men kan berätta lite iaf =P

Har alltid hö i höpåse i transporten (är det dammigt hö eller att hästarna står på grönbete så vattnar jag det). Hästarna står uppbundna i speciella transportgrimskaft som är av "gummisnoddsvariant", alltså elastiska så hästen inte får panik om den sträcker upp det, rycker eler försöker slita sig. Har alltid nylongrima av billigare modell med nack och nosskydd. Min ena häst står alltid och gnuggar svansen mot lämmen så henne har jag ett svansskydd på. I övrigt ingen utrustning på någon av hästarna om det inte är så att hästarna är svettiga eller att det är kyligt väder för då används passande täcke (svettig häst=svett/fleecetäcke, regn=regntäcke, kallt=fleecefodrat regntäcke). Jag kör ofta med översta luckan bak öppen för god ventilation.

Jag har alltid med mig spö, långlina och repgrimma om ifall det skulle vara svårt att lasta (man kan ju råka behöva ta av hästarna längs vägen).

Jag brukar inte åka så jättelånga sträckor, längsta tror jag är ca 4-5 h och det är inte ofta det blir så långt. Den vanligaste sträckan för mig är 30min - 2h och på den sträckan så stannar jag inte och rastar varken mig eller hästen normalt sett. Men jag brukar ha som basregel att när jag själv behöver rastas så ska även hästen ses om och om möjligt erbjudas vatten, själv klarar jag inte särskilt länge i bilen utan att få sträcka på benen så det brukar passa lagom att se till hästarna då också (brukar bli så att om sträckan är 3h eller längre så blir det paus, annars inte).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Hermelina
0

Tack för svaren :D Har åkt långt med min häst ett par gånger och hon brukar stå och sparka och hålla på när höt tar slut.. Har hört att vissa inte tycker man ska ge dem hö pga risken för foderstrupsförstoppning och sådant!

CelsiusT
0

#4 Nää och jag kan också känna så ibland, att det är läskigt med risken för foderstrupsförstoppning, en av mina tidigare hästar fick det en gång och det var inte kul. Men det är lite olika hur olika hästar är. Med min förra häst så gav jag aldrig hö i transporten, han stod lugnare om han inte fick något. Hade han hö så blev han orolig när det tog slut och dessutom så grejade han runt så mkt i transporten när han åt (och försökte dra ut höet ur nätet). Men dom två jag har nu står mkt lugnare på om dom får ha hö i transporten.

Jag tycker inte man ska låsa sig vid rutiner för alla hästar utan se det lite individuellt och anpassa efter hästen. Prova sig fram och se vad som fungerar bäst för den individen helt enkelt.

Caf_Roy
0

Om hästen vill ha hö brukar den få det för oss. Vissa hästar har inte ro att äta när det rör på sig och då är det ingen ide att hänga in något. Det låter som att din häst har ganska bestämda åsikter om att hon vill ha det, så vore det jag skulle jag låta henne få det.

Hästar som har en förmåga att trampa på sig får åka med transportskydd, om de nöter svansen mot bommen får de svansskydd och om det är kallt får de täcke. Vi försöker att inte ha mer saker på hästarna än de behöver, ju mer saker de har på sig desto mer saker kan lossna och ställa till problem.

Vi har väldigt coola och lättlastade hästar, så de brukar få gå ut och beta när vi stannar och tankar om vi åker långt. Vi bjuder dom på vatten och svampar med kallt vatten om det är varmt. Vi brukar inte åka långt på vintern så det har vi inga rutiner för.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[skogtokig]
0

E de inte lag på att luckan på transporten måste vara stängd?

CelsiusT
0

#7 Nej det finns ingen sådan lag. Däremot så finns det ett rykte om att det finns en sådan lag, men det är inte sant. Det är inte lag på att ha luckan stängd.

[Quickeman]
0

Min har boots fram och svansskydd på.

Inget hö pga. risken för transportsjuka.

Åker inga långa sträckor (max en timme), så inget vatten erbjuds under resan.

Har den övre luckan bak stängd.

[skogtokig]
0

#8 Jag har fått lära mig att luckan måste vara stängd pga lag i sverige. Även om det inte är kag så tycker jag det är bäst för hästen, just för ljuden och avgaserna. Ventilationen ska ju vara bra ändå inne i transporten..

CelsiusT
0

"10 det finns rykten om detta ja, men det är inte sant. Det finns ingen lag om luckan. Ventilationen blir avsevärt mycket bättre och ingen risk för avgaser då det suger ur genom luckan och inte in. Har man två hästar i transporten märker man stor skibland på luften, speciellt om båda hästarna har spridits svettiga. Ljuden blir inte lägre av att luckan är stängd, däremot så blir det burkigare ljud. Jag tror däremot vissa hästar kan ha problem med synen, att det rör sig bakom dom, men klarar dom art ha luckan öppen ser jag det som bättre. Men självklart gör man så som passar ens hästar bäst.

mantovani
0

med min nuvarande häst har jag inte åkt så långt men när vi åker har vi boots och strykkappor. inget svansskydd då hon sparkar om vi gör nåt med svansen. hon är lite osäker i trailern så vi har alltid bakluckan stängd men bra ventilation i övrigt. vi brukar inte erbjuda vatten  på resorna men när vi kommer fram får hon en chans. hon får hösilage i trailern för att hon annars inte kan stå still (vi ser det som en större fara att hon står och hoppar i trailer)

jag tävlar dressyr vilket innebär långa dagar i trailern och väl på plats öppnar vi den övre bakluckan. om det är sol och varmt brukar vi ta ut henne efter en stund bara för att komma till skugga. om det är varmt ser vi till att hon dricker och vill hon inte ha vatten får hon betforvatten blandat med havre.