Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 557 ggr
Between
0

Galopp

Hur många minuter på ett ridpass galopperar ni?

asså ungefär?

Cilla89
0

Brukar aldrig ta tiden. Har ingen aning hur många minuter det blir sammanlagt.. Men när jag konditionstränar så kör jag intervaller med galopp 5 min, trav 5 min, galopp 5 min, trav 5 min och sen samma i andra varvet.

Between
0

okej, men ska börja rida igång min häst, men vet inte hur många minuter man brukar som ett "vanligt" ridpass galoppera..

Cilla89
0

du får känna efter när din häst blir trött o.s.v.

Eve
0

Tills dess att jag känner att LYkka går avslappnad och harmoniskt…

- sluta när det går som bäst!

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

steffy
0

#4 samma här när jag rider

halludu
0

asså d ä så himla olika beror ju på om hästen är lite krånglig eller om det går bra..vilken övning man tränar på osv.:D

Between
0

mjo men ungefär man vet ju om man brukar galoppera ca 5-10min lr om man galopperar 40-60min Räcka ut tungan

Snuttan2
0

Jag galopperar inte alltid övht… Och hur länge beror på hur bra jag rider för dagen, hästens kondition och styrka och hur bra galopp det blir och om jag känner mig nöjd och vill avsluta tidigare för att bara göra så som Eve är inne på.

reddie
0

Flera månader sedan jag galopperade sist. Skrittar och travar mest. Men då jag galopperar så är det längs någon väg, ca 30 sek- 1 minut.

MiaMaria
0

Det beror helt på vad jag gör under arbetspasset, tränara jag mkt i trav blir de inte så mkt mer än att han blir mjuk o avslappnad när jag rider fram men tränar jag förvänd eller byten eller något annat inom galoppen så blir de desto mer

AliceL
0

Anpassar efter övningen jag med. om jag inte bara joggar, brukar jag skritta fram typ 10-15 min, sen galoppera ett par varv i varje varv på långa tyglar, hon kmr loss bra av det :)

E_hjo
0

Det beror ju helt på…
En del turer galopperar jag inte nån gång och andra så kanske jag bestämt mig för att rida en väg där jag tar mkt galopp. Tränar jag i paddock så växlar jag ganska mkt annars blir Maggan så uttråkad.  ;)   =D

Maja
0

Ibland rider jag bara i skritt, ibland bara i skritt + trav, ibland skritt + tölt osv. Galopperar bara ibland, och då ca 100 meter.. ^^

jen
0

jag galopperar minst på ett ridpass, skrittar,joggar eller travar mest.

Men om du ska rida igång din häst så föreslår jag att du väntar ett tag med att galoppera.

Due-Boje
0

och jag föreslår att du "rider igång" i den gångart du har lättast för, efter att ha travat något varv för att känna om hästen är fräsch. Har du lättast att påverka och få hästen att slappna av i galopp så är det bäst att börja med det, eller i trav om det är lättare där.