Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3922 ggr
Jollaaa
0

vilket bett ?

vilket bett rider ni på, och varför rider ni på det? :) jag känner att jag har rätt dålig koll på det där med bett, själv rider jag på vanligt tredelat :)

examynia
0

jag rider mest på ett rakt med fasta ringar, vad jag vet så är de de mildaste å behöver jag inget skarpt bett så finns ingen anledning att göra de

men rider ibland då å då på 2-delat å ibland 3-delat för variationens skull helt enkelt bara.. men de raka är mitt favorit å hästen verkar gilla de bäst.. ibland så byter jag av med hackamore om jag bara ska rida kravlöst i skogen å inte ska jobba med honom å de funkar åxå kanon bra=)

740tjejen
0

På Islandshästen varier jag mellan 3-delat och rakt.

På westernhästen har jag mest hackamore då hon trivs bäst på det.

[Quickeman]
0

Har oftast en 3-delad bridong med fasta ringar.

Men varierar med en portugisisk unghäststång i järn (rostar), jaktkandar stång med tungfrihet eller en 2-delad bridong med lösa ringar i järn (rostar).

olympiathurfjell
0

Min ponny är het och kan bli stark ibland så jag använder ett rakt apple mouthbit pelham med deltor när jag rider ut och dem få gånger som jag rider dressyr så använder jag ett vanligt rakt applemouth. Raka bett tycker jag kan vara bra på hästar som är lite oroliga och tjaffsiga i munnen.

Mitt varmblod som jag nyss köpte har jag bara ridit lite granna är stark som en oxe och hon går på ett tvådelat kimblewick som funkar kanon för henne. Sen när hon börjar gå på banan så tror jag det blir ett tredelat applemouth.

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

Zaphix
1

Rider med ett tvådelat halfcheek-bett, repgrimma eller kapson och kör med ett liverpoolbett.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

iidajjackson
0

Rider på ett vanligt 2-delat på min ponny, men ska prova 3-delat inom kort, :)

Offbeat
0

Rider på tredelat, har haft ett vanligt billigt länge och slog sedan till och köpte ett Sprenger Dynamic RS för jag tyckte det skulle vara nice för honom då dom är lite mer ergonomiska. Hål i plånboken blev det och inte gillade hästen det heller haha!

sofiek90
0

Jag har novabett, tredelat fullcheek eller raktbett med äpplesmak till min beroende på om han ska köras, tömköras, ridas eller om han ska göra något annat. Grimma och grimskaft används vid promenader :)

MVH

Sofie

Caf_Roy
0

Vi brukar rida på vanliga tredelade men för tillfället har vi en häst som börjat lägga tungan över bettet när han jobbar så vi har gått över till ett tungfelsbett ett tag (det har en liten platta på mittenså de inte får över tungan).

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Friggeshoppkaniner
0

Har inget bett alls, rider med indianhackamore och det funkar super! Glad

Kristall
0

Totte rids med ett rakt happy mouth, ett tunt tredelat sötmalmsbett med kopparmittdel eller ett vanligt rakt tränsbett (eller bettlöst - sidepull/hackamore/repgrimma/grimma).

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

mantovani
0

jag rider oftast på ett tredelat spreanger bett, eller ett tredelat globus bett med fasta ringar.

jag tävlar dressyr och tävlar på kandar vilket gör att jag tränar på de ibland. bridongen är en globus med fasta ringar. stången håller vi på att prova nya då den gamla är för bred och väldigt tjock men har provar säkert 5 st och hon gillar bara den som är för stor och tjock och det är en stränger med tungfríhet.

Uss
0

Rider med sidepull. Vi började med det efts pålle hade slitskador efter bettet när vi köpte honom (han trycker bettet mot tänderna med tungan) och sedan har det blivit mer och mer så. Vår andra pålle tryckte loss en tand och pålle nr 3 lyssnade bättre på det bettlösa, så vi red/rider alla utan bett. Vi har iofs ett (eller flera, silicon, globus gula i plast och ett metall) rakt bett och ett tredelat som är de vi alternerade mellan i början men numera blir det bara ett par gånger per år att vi använder det raka…

kaka1234567
0

Rider mästa dels på 3 delade bett . Ett ky Rotary bit som det heter ligger stilla i munnen och passar min häst bra då han inte gillar ha något som stör han i munnen allt för mycket . Sen har jag Nova bett han går supper på det mjukt och behagligt . Sen har jag brdång då han inte gillar att ha mycket i munnen tror inte någon häst gör då det är onaturligt med bett det går han bra på . Sen har jag rakt vilket han tycker är för skarpt men har de för att variera och ett vanligt 3 delar guld betr för att Matcha utrustning och de gå han näst bäst på. Och hackenmore vid hoppning och uterit de går han väldigt bra på och är också för att variera. Varför jag inte använder 2 delat är för att jag anser att det inte har bar inverkan på någon häst hur bra den en får på de för mig är de som ett pessoa alltså något jag alldrig skulle Sätta i någon hästS mun . OVS om den gått eller om den går bra på det för att det finns bättre alternativ .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Lilllens
0

Använder Kimblewick, tredelat eggbett och portugisiskt stångbett kombinerat med kapson.