Lång transport
I augusti ska jag och min häst flytta till en ort 60 mil bort då jag ska börja studera där. Har hittat stallplats till hästen och allt är ordnat.
Men frågan är hur man får ned hästen på bästa sätt..
Fungerar det att transportera en häst 60 mil med en vanlig tranport?
Pappa räknade ut att resasn skulle ta ca. 8 timmar och det känns inte riktigt rimligt att låta honom stå i en vanlig transport så länge.
Men om vi bestämmer oss för att göra så, hur gör man då med pauserna? Lastar man ur och låter hästen gå runt ett tag och äta och dricka en stund? Hur gör man med en häst som är stressad på nya platser?
Ett annat alternativ är ju att anlita en transportfirma. Då jag bor nära en stor travbana och det finns en relativt stor travbana nära till dit jag flyttar så bör det ju rimligtvis kunna gå lastbilar där emellan.
Men hur vet man vilka som transporterar hästar den sträckan?
Nån som har tips på nån bra transportfirma som kanske kör sträckan Sundsvall - Årjäng?
Vill gärna ha tips och råd för hur jag ska få ned hästen..
Jag flyttade min häst från Sundsvall till Arboga i höstas, ca 45 mil. Vi körde själva. Hade transportfirma kört hade han fått övernatta i Bro utanför Stockholm och han klarar inte av att stå inne för många timmar så jag tyckte inte det var ett alternativ. Det tog sin tid men fram kom vi. Vi stannade varje 1,5 timme och kollade hur han hade det och bjöd på vatten, men han drack aldrig något.
Man får väl bara köra 8 timmar utan att lasta ut dom? Tar det längre tid måste man nog lasta ut några timmar så att de kan vila innan man kör längre.
tror du får köra max 8 timmar i trailer utan paus men kör du i sommaren se till att det är bra ventelation i släpet och att du erbjuder mat och vatten. tips om hästarna inte får i sig vätska är att ge extra blöt betfor
är hästen stressad så se till att stanna där det finns gräs och är en bit ifrån större väg så det blir lite lugnare.
Lycka till!!
Ska du köra på sommaren rekommenderar jag att köra på natten. Det är svalare, lugnare och mindre trafik.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Tack för era råd. :)
#3: Känns lite riskabelt att köra bil en hel natt med tanke på att man lätt blir trött och ofokuserad då. I alla fall jag hade nog inte fixat det.
Men tack för det tipset iaf. :)
Var flera som kör, det optimala vore två förare som kan turas om att köra och sova och en passagerare med uppgift att hålla föraren vaken.
Fortfarande viktigt med pauser, så både häst och förare kan sträcka lite på benen.
Du kan ju också ringa runt till stall som ligger ungefär halvvägs och kolla om du kan hyra en hage över dan, så kan ni köra 4 timmar två nätter i stället.
Om jag var du hade jag hyrt en hästlastbil - tycker hästarna står bättre där, du kan ha mycket bättre koll på pålle under resan och förhoppningsvis finns någon form av aircondition som kan göra det svalare även bak hos hästen.
Sedan hade jag kört iaf 4 timmar innan jag rastade. Då hade jag stannat och låtit pålle sträcka ner halsen, erbjudit vatten och gått en sväng med honom. Eller jag och medhjälparen hade gått varsin sväng medan den andre passade på och äta lite ;D
Försök att börja tidigt - det är alltid svalare på morgon/förmiddag och eftersom du har lång resa så kommer du fram ganska hyfsat ändå.
Vi har kört Eskilstuna - Malmö (c:a 60 mil) och tillbaka igen dagen efter för att tävla. Vår häst är visserligen van att åka transport, men vi åkte på dagen, stannade var 3:e timme och lastade ur, lät henne beta och dricka utanför transporten, en bit från vägen, innan vi lastade och åkte vidare igen. Vi passade själva på att äta och fika under den tiden.
Det gick väldigt smidigt och det kännes lugnt och bra. Den totala restiden blev rätt lång men det var det värt.
Tror inte det spelar någon roll för hästen om den åker i vanlig transport eller med transportföretag för det är lika jobbigt. Fördelen att transportera själv är att man hela tiden kan anpassa resan efter hästens ork och välmående. Fördelen med transportbolag är att man inte behöver köra heela resan själv.
Jag föredrar att köra själv
Angående vilken tid på dygnet som är bäst att köra så skulle jag säga att se till att det inte är sol som står rätt in genom fönster/luckor som gör att hästen står i direkt solljus. Bästa är väl att köra på dagtid så man är pigg och då heldre sikta in sig på att köra en dag som är lite mulen kanske, så det inte blir direkt solljus på hästen.
Man måste lasta ur hästen efter 8h transport, längre än så får man inte lov att ha hästen på transpoten enligt lag. Jag skulle sikta på att köra ca 4h och sedan lasta ur hästen så den får röra lite på sig innan man åker vidare. Om hästen är svårlastad så hade jag inte åkt en så lång sträcka med vanlig transport utan hade då hyrt in firma istället, vilket inte är fel alls på en så pass lång sträcka. Hästarna står oftast mkt bättre på en lastbil.
Googla efter transporter så hittar du säkert något. Annars kan du ringa till travbanan och fråga om dom känner till någon firma som brukar köra.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ska kolla upp möjligheterna att hyra en lastbil, behöver ha en B-kortslastbil och jag vet bara en som hyr ut en sån och den är inte så billig..
Hästen är inte svårlastad, går direkt in i transporten. Men då han oftast är stressad första tiden vi är på ett nytt ställe så känns det sådär ändå..
Han är inte så van vid att åka transport, blivit typ tre-fyra gånger per år och då rätt korta sträckor.
Men ska kolla upp transportföretag iaf och se om det finns något som kör den sträckan. Se vad kostnaden skulle bli.
Det som talar för ett transportföretag är att vi inte behöver ta två bilar ned då jag behöver få med mig ett släp till vagnen och mina saker också. Så det vore skönt..
fast det finns väl hästlastbilar med dragkrok? Och en hel del borde du kunna surra fast i lastbilen också.

Lite halvt OT, men jag har hört att man kan hälla öl i vattnet vid längre transporter så är hästarna tydligen villigare att dricka ;)
(Detta är vad jag har HÖRT, lite inte på mig ;))
Det finns ju någon juice på pressade morötter om man inte vill ge hästen öl, våra hästar älskar den.
Vanlig äppeldricka är i så fall bättre att hälla i .Inte så mycket utan bara så mycket att det luktar lite äpple. Betfor i vattnet gör det sött och kan hjälpa. Annars kan man ta med vatten hemifrån. De är vana vid det vattnet och då brukar det fungera bra med vattningen.