Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2273 ggr
ccv_sr
0

Köpa häst

jag är en tjej på 14 år, 165cm lång och väger ca 65kg. Jag ska köpa häst/ponny.

1. ska jag ha en ponny eller häst
  2. hur hög ska den vara
Friggeshoppkaniner
2

Tycker du borde köpa stor häst så slipper du växa ur din häst, fast egentligen är det väl hur häst och ryttare funkar tillsammans som är det viktigaste, du skulle ju kunna rida D-ponny men risken finns ju att du växer ur hästen då. Själv är jag 160 lång, väger 55 kg och har ett varmblod på 165, han är lite hög att komma upp på barbacka men annars är det inga problem med höjden ;)

[skogtokig]
1

Vill du tävla är ju stor häst en fördel eftersom du då får tävla den livet ut ;)

JustMySelf
3

Skulle säga en mindre "stor häst"  Glad

Caf_Roy
0

Herregud, inte ska du väl lämna ponnytiden bakom dig när du bara är 14?

Mitt tips är att kolla på både ponnyer och stora hästar och köpa den häst/ponny du passar bäst med.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

JTphoto
0

Håller med #4

Du kan mycket väl köpa en D-ponny som bär dig med lätthet. Men stirra dig inte blind på höjden utan välj den som du vill och känner är rätt.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Em--ma
0

Ponny! När du väl fyller 18 så får du inte tävla ponny mer utan är fast på storhäst hela livet ut. Och tro mig ponny och häst är två helt olika saker, två helt olika världar.

Gick själv från storhäst till ponny när jag var 15 bara för att ha ponny är en upplevelse. Ville inte gå miste om mina ponnyår bara för att ha ''något att växa i''. Glad

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[Forest]
0

Jag hade någ satsat på D-Ponny bästa tiden är ju ponnytiden :)

Scooby doo
0

Jag skulle ha köpt en häst helt klart ! Jag är lika lång och väger lika mycket som du och jag rider bara hästar har aldrig e suttit på en ponny ! Jag började direkt på häst och risken är ju att man växer ur den ! :) Jag tycker iallafall att desto större häst desto roligare att rida ! :)

alexandraalmgren
0

Jag hade gärna köpt en ponny när jag letade häst, blev ett varmblod, då jag är 170cm så kände jag att ajg rä liiite för lång för ponny.

Satsa på en D-Ponny ;)

HolyFuck
1

Fördelen med att köpa stor häst: Du växer antaligen inte ur den, och kan tävla den hela livet.

Fördelen med ponny: Blir du för stor för ponny, så kan det ju vara värt att passa på medan nu kan!

Jag tycker att du borde kolla på hästar som är minst 140 cm i mkh. Dvs D-ponny eller uppåt.

För att få samma ubildning osv så brukar du behöva betala mycket mer för en ponny än för en stor häst. Så att hitta en bra häst inom rätt prisklass (nu vet ju inte jag vad ha för gräns dock) kan innebära att det är lättare att den rätta hästen är en stor häst. Men du kan ju alltid kolla efter både D-ponnyer och stora hästar?

WornOut
0

Har inte läst igenom tidigare,

Egentligen borde du nog ha en häst rent storleksmässigt.
Men eftersom du bara är 14 år och har många ponnyår kvar tycker jag att du ska satsa på en stor, hyfsat viktbärande d-ponny! mellan 143-148:)

mantovani
0

Jag skulle köpt en liten "stor" häst. jag har vart i samma situation då jag växte ur ponny som 13/14 åring och gick över på häst. inget jag ångrar eftersom jag nu när min andra kompisar går över på storhäst har flera "tränings"år innan de kan tävla och prestera.

Caf_Roy
0

När jag var 16 och växte ur min C-ponny var jag helt inställd på att börja rida på min mammas stora häst (jag red honom redan i bland), men min mamma hittade en annons på en D-ponny och tog med mig att kolla på honom.

De åren jag fick med honom var bland det bästa som hänt mig och jag skulle inte vilja gå miste om dom för allt smör i småland! Så ge inte upp din ponnytid förräns du måste eller har hittat din själsfrände i en stor häst.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"