Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 4827 ggr
Ardennerryttaren
0

Klättrande valack!

Jag har en femårig ardenner valack som jag haft under 1 års tid nu.
Han har ALDRIG visat intresse till brunstande ston som han både gått med och gått i hagarna bredvid.

I vintras kom det in ett nytt sto i stallet som var något extremt brunstig, hon brunstade i flera månader och det fanns inget stopp! Hon "skvätte" hela tiden och sprang med svansen i vädret dygnet runt.

Och så släpptes min valack ihop med stoet och efter några timmar tillsammans i hagen så klättrade han upp på henne.

Han visade ingen "kåthet" eller liknande mot stoet varken när de gick i hagarna bredvid varandra eller när de gick i samma hage.
Detta sto fick även de tre resterande stona i stallet (ett som aldrig tidigare brunstat och ett som är för "gammalt" för att brunsta) att tokbrunsta.

Nu är min ardenner stämplad som "klättrare" och kommer aldrig mer att få gå med ett sto i det stallet jag nu står i.

Är han stämplad för att vara en klättrare resten av sitt liv? Är han ens en klättrare? Hur skulle ni göra i min situation? Blev han "övertalad" av det brunstande stoet (som precis lämnat sitt för föresten)?
Kan tillägga att han är extremt låg i rang om det nu skulle ha någon betydelse….

AnnaLundin
0

Man kan aldrig veta om det var en engångsföreteelse eller om han fått smak på tjejer och kommer fortsätta, om man inte låter honom fortsätta gå med ston. Jag kan dock förstå stoägare som inte vill låta sina hästar agera försökskaniner vad gäller detta. (det finns en lång gammal tråd om valacker som betäcker här på ridsport iFokus, om du letar lite)

OM jag vore du skulle jag acceptera faktum och låta honom gå med valacker i framtiden, om inte annat så för att slippa konflikter med andra hästägare.

Ardennerryttaren
0

Ja, det känns som det bästa alternativet faktiskt. Även att det är trist och jag tycker att sto ägaren också skulle tagit lite ansvar.

Sarah
0

Kan ju vara skillnad från ston och ston, min valack har klättrat på en del ston i stallet, ston som var väldigt på. De kunde trycka in honom i ett hörn då de var brunstiga. När det sen inte fanns fler valackar i stallet blev jag less och ställde in mitt sto med honom för att testa. Han ska inte behöva gå själv och förra sommaren fick vi låna in hästar att gå med honom. För mycket jobb. Men, mitt sto bryr han sig inte om. Hon bruntar och skvätter och under hennes brunster är de mer gosiga med varandra, putsar och kliar mer, men han har aldrig varit på henne. Så länge det funkar får de gå ihop. Så det kan vara stoet.

AnnaLundin
0

#2 - hur menar du att stoägaren skulle tagit mer ansvar? På vilket sätt tänkte du att det skulle göra skillnad?

Jag kan förstå att du tycker det är tråkigt, men tyvärr kan man som ägare inte styra över hästarnas drifter och ingen vill väl riskera onödiga skador.
Hade du haft ett eget sto kunde du givetvis ha testat, men eftersom du inte har det kan du ju inte tvinga någon annan att ta den risken…

Caf_Roy
0

Finns det valacker han kan gå med ser jag ingen anledning att blanda. Annars kan du väl prata med någon stoägare i ditt stall, förklara läget att det bara har hänt en gång och kanske aldrig händer igen och se om ni kan släppa ihop dom under uppsikt så ni kan sära på dom om det händer igen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Uss
0

Det är ju skaderisk för valacken med! Ser ingen som helst anledning att blanda ston och valackar om det finns alternativ!

Visst beror det på stoet om hon "uppmuntrar" och är intressant för valacken, men det beror på valacken också. Vilka individer som skulle tillåta/invitera till klättring och vilka som faktiskt klättrar kan vi inte veta på förhand!

Så bara för att en valack aldrig blivit påkommen tidigare betyder inte det att han aldrig någonsin, oavsett vilket sto han släpps med, kommer att försöka…