Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 1331 ggr
Valkyrie
0

hålla hästen ren innan tävling

Jag skulle behöva hjälp med ett litet problem… jag ska tävla på lördag fm och ska duscha min häst imorgon och få henne ren.

Jag kommer duchsa henne på em och sedan har jag lite brådis hem så jag kommer inte hinna vänta tills hon helt torkat, och kommer jag släppa ut henne blöt kommer hon rulla sig och damma in sig i massa damm…. hur brukar nu ha hästarna rena innan tävling?

Jag vill verkligen inte låta som en människa som vill täcka på hästen så mycket som möjligt, för det vill jag inte. Men samtidigt vet jag att det inte skadar att ha på ett täcke några timmar innan tävling.

fungerar detta att ha ute i hagen några timmar?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

JTphoto
0

Visst kan du lägga på hästen ett tunt täcke några timmar. Det viktigaste är att det inte är något varmt täcke. Om det inte är väldigt varmt ute kan du ha täcke på din häst :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se

"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Valkyrie
0

"

Svettäcke och lätt stalltäcke, stay-dry insida vilket gör att hästen torkar snabbt"

Rest in peace Valkyrie!

JTphoto
0

Ska du ha två täcken på hästen?

Valkyrie
0

Nä :-) detta var beskrivningen på täcket :-)

Rest in peace Valkyrie!

JTphoto
0

Jaha, ;) Då fattar jag. Jag hade valt ett ofodrat regntäcke. Det värmer inte allsmen skyddar från smuts.

Men ditt täcke låter ju kanon, så ta det men kolla så att hästen inte blir för varm, eller be någon göra det :)

WinterPrince
0

När jag badat min häst för en visning åker det på ett fleecetäcke med hel hals. Han får även stå inne över natten för att inte smutsa ner sig.

CelsiusT
0

Jag badar aldrig min häst inför tävlingar, jag borstar hästen ren på kvällen och är det lerigt ute så får hästen stå inne över natten, annars ute över natten, och på morgonen så ryktar jag hästen ordentligt. Det kan ta lång tid ibland men jag upplever att det är mindre risk att hästen skitar ner sig än om jag häller vatten och kanske tom tar bort hästens pälsfett. Är hästen skitig på ett sådant sätt att jag vill bada hästen så gör jag det några dagar innan tävling så den hinner skita ner sig och bli ryktad några gånger innan tävlingsdags.

Medarbetare på westernridning.ifokus