Lastningsproblem
Min nya häst gick hyfsat bra att lasta med förra ägaren (dock hade dom inte gjort det så mycket) och han gick hyfsat bra att lasta även när han kom hit. Men efter 3e gången så satte han sig plötsligt på tvären, fick då dock på honom utan större problem. Har sedan åkt några gånger till med honom och hoppats på att han skulle "vänja sig" som mina andra hästar gjort när man får upp rutinen på åkandet. Men nej, inte denna hästen, han blev värre och värre. När han sedan plötsligt (av annan orsak, ej i samband med lastning/transportering) blev skrämd för transporten och inte vill passera den ens så satte jag igång med träning på alvar. Vande honom vid den långsamt genom att låta honom äta sina måltider från transportens golv och tillslut stog han helt på och åt. När han var cool med transporten så tränade jag lastning "på riktigt" genom att lära honom att gå på och av på mina komandon. Nu fungerar det jättebra och jag har full kontroll på varje steg, både med rösten och med grimma/spö.
Men nu har jag märkt att han blivit orolig när han blir lämnad ensam och tror att han på så vis upplever obehag när han åker ensam. Funderar på hur jag ska lösa det. Har tänkt att jag kan börja med att låta honom åka tillsammans med min andra häst som är trygg och van att åka. På så vis kanske han blir lugn och lär sig att de tinte är farligt när han får ha kompisen med sig. Men sen tänkte jag att å andra sidan så kanske han då ändå inte lär sig att stå ensam, för jag vill ju inte att han blir beroende av att andra hästen ska åka med. Så funderar på om jag skulle ställa på honom och binda upp honom och lämna honom (under uppsikt) och helt kallt låta honom vänja sig (så som jag gjort med tidigare hästar). Fast, om något då händer (han har tidigare ryckt sig loss och vänt sig) så kanske han blir rädd igen.
Hur tycker ni jag ska göra? Kanske ska börja med att andra hästen får stå tillsammans med honom så det fungerar först och sedan vänja honom ensam. Eller har ni någon annan bra idé om hur man lär hästen att det är okej att stå ensam? Han har inga problem att stå ensam i stallet varken uppbunden på gången eller i boxen eller ensam i hagen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Har hästen inte problem i övrigt med att stå själv så är nog transporten en fix ide bara. Så du måste få honom att inse att det är ingen skillnad att vara ensam i transporten jämfört med stallet. Även om stallet är mer hemmamiljö.
En liten fråga som dyker upp i mitt huvud är att du kanske inte kör så lugnt som du borde? Vissa hästar har ju sämre balans än andra och eftersom hästen blivit värre med tiden kanske den upplever obehag av själva resan?
Har själv varit med om detta med min egen häst som har världens sämsta balans och tar du en kurva/rondell för snabbt, alltså snabbare än krypfart så går han inte på frivilligt nästa gång.
Sällskap är alltid bra och tryggt för en orolig häst.
Jag skulle låta honom åka med sällskap.
& eventuellt fundera på hur transporten är. En känsligare häst är ju ibland inte nöjd med vilken transport som hellst.
#1 Jag tycker att jag alltid kör lugnt med häst. Är väldigt van att köra med häst och ingen häst tidigare som klagat. Min första häst hade en skada på nervsystemet och klarade inte av att hålla balansen om man inte körde väldigt lugnt men han stog sålänge jag körde (dock så välte han alltid när kompisen skulle köra, hon var inte van vid häst med dålig balans).
#3 Ja jag har också funderat på det. För dom första turerna vi gjorde var med en kompis transport och den skramlar en del, medan min är tyst (har provat åka bak i båda). Dock har jag funderat på om han tycker det är läskigt när det är öppet baktill för förra ägaren stängde alltid översta luckan. Jag är dock van att ha öppet för det ger bättre luft i transporten, mindre burkigt ljud och kompisens häst (vi åkte mkt ihop förr) fick panik om det var stängt. Så jag har alltid kört öppet bak, men han kanske tycker det är läskigt.
Men sen är han ung och har inte åkt transport så mycket. Så kan ju vara så att det är otryggt i sig att stå där bak med konstiga ljud och rörelser som man måste parera. Kanske bra att köra med kompis ett tag iaf då. Men hur länge ska man göra det? Vill ju inte att han blir beroende heller.
#4 Beror väl på hur han tar det. Jag skulle köra m kompis så han var helt bekväm innan jag körde honom själv igen. Tror att ensamheten är lättare att klara av än rädslan. En fin avvägning det där…
#5 Ja jag tänkte jag skulle köra bara korta turer ett tag och så ha med kompisen till en början. Men som sagt, svårt att veta hur länge man vågar sig på det utan att det blir en beroendegrej. Orkar ju inte ha med båda hästarna på alla träningar.
Körde igårkväll båda hästarna. Unghästen var väldigt lugn och trygg, både när jag stängde och när vi åkte. När vi åkt en liten sväng och var hemma på gårdsplanen igen och jag kikade in till dom så stog dom båda helt lugnt. Tittade igenom fönstret när jag åkte och unghästen stog och käkade hö, så han verkade avslappnad.
Härligt. Bara att fortsätta så hoppas vi det löser sig när han är vanare m alla ljud & rörelser som uppstår.
Har han hönät i transporten?
Vissa hästar blir lugnare om de har något att tugga på.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
#9 Ja det har dom alltid. Men det är inget som gör någon skillnad i det här fallet.
Då är mitt enda råd att ut och åka ofta med hans kompis så han känner sig lika hemma i transporten som i stallet. Funkar inte det så vet jag inte.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Vi har åkt jättemkt nu dom sista 2 månaderna, det är ju inga problem när kompisen står md på, men än är det läskigt att åka ensam. Dock kan han stå ensam en liten stund när man står stilla nu, så det kommer väl.