Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3193 ggr
CarCar
0

Finland!

Vad gör Finnarna med våra hästar? Två av våra knabstrupperhingstar har exporterats dit, och igår pratade jag med en bekant som hade sålt sin ponny till Finland. Finns det inga hästar att köpa i Finland eller är våra svenska hästar populära där?

En liten undran baraRäcka ut tungan

Sessan
0

Jag är från Finland och här är hästintresse mycket mindre än i Sverige vilket betyder att här finns färre hästar än hos er. Men hästintresse börjar också stiga så smånigom men ännu finns det inte lika mycket till salu här som i Sverige.

Det är enkelt att hitta hästar till salu hos er eftersom det finns så många, exporten sker ju också lätt samt att ni ligger närmast så det är väl därför som många av "era" hästar hamnar hit.

Dessutom så är en stor andel som säljs finnhästar och alla vill kanske inte ha dem, I Sverige däremot finns det lite av varje sort. Iof finns det det här också men inte i samma utsträckning.

CarCar
0

Okej :) Tack för svaret, jag blev bara lite nyfiken.. För tidigare har man inte hört något om att sälja hästar till Finland och nu blev det tre stycken på ganska kort tid.. Räcka ut tungan

Cattis
0

De jag har sålt häst till i Finland säger alla att hästarna här är mkt billigare än i Finland.

Åtminstone Shetlandsponnyer och ett par andra ponnyraser är dubbelt så dyra i Finland. Och vi har haft mer målinriktad avel under längre tid, så våra hästar har ofta bra stam, bra exteriör och ett bra pris i deras ögon. Till skillnad från en del av det de kan köpa "hemma". Nej, jag säger inte att deras hästar är skit. Bara att vi har avlat mer medvetet och fått fram fler bra djur. Skrattande

Jag sålde två shettisar till Finland som de hämtade här. Då de fördrev tiden i Sverige i väntan på att båten skulle gå tillbaka (innan de plockade upp hästanrna alltså), så var de på Hööks och handlade. Det är ca 75% billigare här, en del saker kostade dubbelt så mkt i Finland på deras Hööks (de har samma kedja där). Jag kan lova att de hade STORhandlat! Skåpbilen var proppad med grimmor, täcken, ridkläder o dyl. Räcka ut tungan

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Faxlin
0

Ja, visst är det lustigt att det ska vara så mycket dyrare inom samma kedja bara för att det är skilda länder.
Tur att de kan passa på att shoppa här då. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sessan
0

Just det, det glömde jag att nämna. Allt är mycket dyrare här, hästarna ocksåLedsen Och som sagt är utbudet mindre samt ensidigt. Jag var just o kolla på finska sidor där det fanns hästar till salu och 70% var finnhästar, 15% varmblod och resten var något annat. (min egen procent räkning så ni ska inte tro på den helt Flört)

Cattis
0

#5 Men det som är roligt är att, iaf på shettissidan, många uppfödare i Finland har insett att det inte är särskilt svårt eller dyrt att importera. Kul, för de Finska shettisarna har på bara ett par år blivit jättemkt bättre (inte bara pga våra hästar givetvis) efter att man verkligen började avla på eget material och inte bara på det som de stora "uppköparna" importerade. Antar att det gäller många andra raser också.

/Cattis

bubbelbubbel
0

jag hittade en sida från finland med hästar.
så grymt snygga! stora kallblod, tror det var tinker.
mm..funderade på att åka dit i sommar, då det stället inte låg så långt bort från mina kusiner. :)

Kiara
0

Vad jag förstått så har inte Finland lika mycket, vildavel som vi har i Sverige. Det är många har som bara avlar för att man har en hingst och några ston. Sen dumpar man priserna, säljer fölen fort för dom är ju så ulligt gulliga. Det pressar priserna på den seriösa aveln där man avlar för att få fram bra individer, åker några mil extra för att få rätt hingst till sitt sto. Det kommer nog åka över många fler av våra fina hästar till Finland då dom där vet att värdesätta dom.

Cattis
0

#8 Jag är rädd för att du har rätt.

Med de nya reglerna gällande avelsvärdering av hingstar så kommer stor del av "buskaveln" nu att kunna ske helt enligt reglerna. Visst, de kommer födas "lagligt" och kommer kunna reggas på bättre sätt. Men det kommer knappast främja seriös avel. Nu kommer folk kunna marknadsföra sig med "godkända" hingstar, som inte ens är exteriört korrekta. Skrämmande.

/Cattis

Kiara
0

Jag för står inte vad folk känner för glädje av att avla buskhästar och sälja dom till så lågt pris att man är övertygad om att det som är själkart för riktiga uppfödare som mineraler, avmaskning veterinärer mm inte kan ingå i priset. För inget ska få mig att tro att det är välgörenhet. Lustigt att många av dessa "uppfödare" kompletterar sina inkomster genom att sälja billiga importhästar utan känd bakgrund.

Cattis
0

#10 Det är tur att de flesta avelsföreningarna kommer att göra skillnad på "riktiga" och "icke riktiga" hingstar.

Vettigt folk kommer inte att vilja avla på dessa hingstar då det ju medför både dåligt rykte och sämre avkommor.

Det är himla synd att det faktiskt finns de uppfödare som drar in på så viktiga saker som mineraler osv för att tjäna en lite större hacka. Om man föder upp kvalitet, så kan man också ta betalt för den…

/Cattis