Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3805 ggr
brandie
0

vinterpäls kvar...

Min gamla shettis har som flera år i rad nu svårt att tappa sin vinterpäls, hon har fortfarande ganska mycket kvar :O jag är orolig för att hon ska få värmeslag eller nått liknande nu när det är så extremt varmt ute. Hon har mycket skog i hagen som hon kan få skugga från men hon brukar inte stå där :/ hon dricker ordentligt och verkar må bra men kan det vara farligt för henne? Tänkte se om jag kan få hjälp med att raka henne så fort som möjligt annars!

niare
1

vi har en 25 årig shettis i stallet som har samma problem, vi började ge foderjäst iår och hjälp mkt. men oftast har vi fått klippa henne runt midsommar, om hon svettas och dylikt se till hon får salt i sig så ni har det i hagen.

Elshira
3

Om den går att dra bort (alltså inte sitter fast stenhårt) kan jag varmt rekomendera en pälsskrapa som annars kallas "mirakelkammen" för att hjälpa till med pälsfällningen.

Billigast finns den hos http://www.lillhastenistav.se/ gå in under fliken "Nätbutik" och sedan "Shetland", så finns den längst ner.

Dessa är verkligen GULD värta till hästa med tjock päls. Nu antar jag att den ser ut som shetland brukar göra, men är det lite tynnre/kortare päls är furminator och alla dess kopior från t.ex hööks utmärkta.

Annars hade nog även jag rekomenderat att raka ponnyn. De brukar bli lite sena med vinterpälsen när de blir äldre, de betyder inte att det är problem med magen (något som en yngre häst som fäller dåligt kan ha, och då är jäst bra!). Jag antar att den inte ställs ut längre så då spelar det ju ingen roll om man råkar se lite ränder efter rakning, huvudsaken är ju att ponnyn mår bra.

Hakuna matata!

kaka1234567
0

B vitamin och jästpa är de som hjälpt äldre häste (kompis prova på sin gamling) men om inte b vitamin hjälper kan man ju klippa i sista hand

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

brandie
0

Tack så jättemkt för era tips! Satte ut en saltsten igår som hon slickade rätt mycket på ;) har kört med b-vitamin ett tag men de har tydligen inte hjälpt så jättemkt. Ska prova den pälsskrapan :) funkar det inte får jag raka henne :P

Fidelia
0

Pälsfällningen är till stora delar styrd av hormoner. Därav kan gamla hästar, unghästar (åringar) och valacker vara sämre på fällning. De har ju sämre med hormoner.

Så om inte B-vitamin funkar kan det mycket väl vara hormonbrist, vilket är normalt på dem jag nämde ovan Glad

Tessen
0

#1 Istället för att ge foderjäst kan du göra det billigare alternativet, som fungerar precis lika bra. Köp vanlig färsk jäst som kostar mellan 1 - 2kr/st. Stora hästar ska ha en halv sån paket per dygn, mindre hästar klarar sig på en fjärdedel. Vilket gör att det kostar mellan knappt 10 till 30kr i månaden beroende på hur stor häst man har och om man köper jästen i en större matvarubutik där den ofta kostar runt en krona eller i en mindre där dom brukar kosta ca 2 kr. Det är även superbra att ge till hästar som har haft fång och man inte vill riskera att det händer igen, för jästen återställer en hälsosam bakterieflora i tarmen på hästen. Så ist för att lägga ut extra pengar på att köpa ett speciellt foderjäst, när jag hört från flera vänner som har hästar som haft fång att veterinären sagt till dom att köpa vanlig jäst istället och även läst på internet att många tipsar om det. Då ska man ta den gula med blå text på, alltså brödjästen, inte den för söta degar. Sen är det bara att smula ner den där halvan i en näve med något gott, lägga i krubban eller i en hink om dom går ute på sommaren och oftast är det inga problem då jäst inte har någon särskilt stark smak. Det är ett väldigt enkelt sätt att spara in lite pengar på men ändå inte kompromissa med hästens hälsa.

/T

brandie
0

#6 Tack för tipset :D de ska jag köra med! Men ska man ge det hela året?

Tessen
0

#7 Ja det är bra för att alltid bibehålla en sund tarmflora. En kompis unghäst fick fång i vintras så det visar ju att det kan vara bra att ge det året om.

/T

[skogtokig]
0

Funkar det att bara smula ner det i krubban eller måste det blandas med något?

Tessen
0

#9 Smula ner det ihop med en näve av något hästen tycker är gott och lägg i krubban, det smakar inte så mycket så det brukar gå bra :)

/T

Elshira
0

Prova att ge det direkt i småbitar, några av våra hästar tycker om det som det är. Men man får ge i små bitar då det blir ganska torrt/segt i munnen. Annars kan man blanda ut med liiite vatten och ge med en plastspruta direkt i munnen. Första gångerna brukar de tro att det är något äckligt men ingem av mina hästar har tackat nej efter det, de tar sprutan i munnen frivilligt ^^ Se till att de inte biter bara, ta det vid mungipan.

Hakuna matata!

[skogtokig]
0

#10 och #11 Tack för tipsen :)

Ove-D
0

Jag har gett mina shettisar foderjäst (köpt en stor hink) och alla utan en har det gått jättebra med. Däremot hade jag ett äldre sto som mådde bättre av att klippas. Hon tappade mycket hull under fällningen annars.

Men det mest naturliga är att ljuset och värmen får göra sitt… Men om hästen har inälvsparasiter kan det också påverka pälsfällningen så det kan du ju kontrollera…

Elshira
0

#13 Det tråkiga med foderjäst är att det är avdödade jästsvampar, det blir mest dyrt B-vitamin och lite protein blandat med cenitlera för att vara uppstoppande (är ju tänkt att användas när hästen är lös i magen.

Jag köpte också en sådan hink (krafft mag och tarm) och förtod först efteråt att jag slängt 500 kr i sjön (i princip i.af).

Det finns "riktiga" jästsvampar som är anpassade för hästarna (lite svårare att få tag på levande dock), men bakjäst är snäppet sämmre bara - och bättre än foderjäst i vilket fall!

Hakuna matata!

[skogtokig]
0

#14 Jag har tänkt ge foderjäst, men vanlig jäst kanske håller sig i stallet året runt? Ja tänker på vintern när allt fryser och på sommaren när det är varmt. Resten av året regnar det och är fuktigt.

Tessen
0

#15 Varför inte bara förvara ett gäng paket med bakjäst i kylskåpet så tar du med en halv ut när du ska ge det till hästen? Jästsvamparna dör om dom ligger varmt och torrt och tror nog mkt väl dom dör om dom fryser också.

Det är inte som att dom tar mycket plats och köper du 10 paket åt gången kostar kanske 15 - 20kr så har du till 20 dagar om du ska ge hästen en halv paket, en mindre ponny klarar sig på en fjärdedels paket. Bakjäst är mycket bättre än foderjästen som inte innehåller några levande jästsvampar som är det som får tarmfloran i hästens mage att bli stabil.

/T

[skogtokig]
1

#16 Jag tycker det är enklare att ha det som är till hästen i stallet, det är en bit att åka och då måste jag komma ihåg att ta med varje gång. Men jag kan ju testa, om det behövs så kan jag ju testa det först.

Ove-D
0

Hur lång är hållbarheten på vanlig bakjäst?

mille-star
1

Har ponnyn proteinbrist?

Ove-D
0

#0 Har du kontrollerat så hästen inte har inälvsparasiter? Då tar det ofta längre tid att fälla…

Jag köpte först en liten burk "mag & tarm" (blev rekommenderad det av en veterinär då ett sto hade fångkänning) men det blev svindyrt. Tittade på innehållsförteckningen och kom fram till att en 7 kilos hink med foderjäst var beeeetydligt billigare… Mina hästar "klarade sig" på foderjäst

Hur mycket kostar det med bakjäst om man har 12 hästar? Om jag fattade det rätt kostar ett paket 1-2 kr och ett kvarts paket räcker åt gången till en shettis. Men hur ofta ska man ge? Varje dag? Flera gånger om dagen? Någon gång i veckan? Någon gång i månaden? Eller räcker en gång om året?
Låt säga 0,5 kr per häst per dos… Men om det ges varje dag i en månad blir det ändå 15 kr… om man då har 12 hästar så blir det 180 kr på en månad om jag räknar rätt…

Är det ingen som vet hur lång hållbarheten är på bakjäst???