avsittningar
hej!
jag brukar skoja till det i ridningen med mina elever. vi brukar sitta av på olika sätt, och nu börjar jag få slut på idéer! behöver fler tips! det jag har gjort är:
- glida av på rumpan
- kaptensvändning
- damsadel och åka rutshkana ner
- klackspark
- göra kullterbytta ner
Kommer ni på några fler? säg till!

Är det inte lite farligt? kullerbytta och glida av på rumpan? Fast kul låter det ;D

hur gör man kullerbytta ner? 
Det låter jättefarligt! :O Jag hoppas ni tänker på säkerheten!
jn84 - det har väl du erfarenhet av? ^^ *djävulshornen gör sig påminda*
Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus
jadå vi tänker på säkerheten =)
kullerbytta gör man så här: någon håller givetvis i hästen. ryttaren sätter över båda benen åt höger och lägger sig ner på rygg med benen åt höger och huvudet åt vänster. huvudet in mot magen på hästen och lyfter upp fötterna och svingar dom över hästen så man landar på fötterna på marken vid huvudet. man får bara se till att man håller in huvudet mot hästen hela tiden, annars kan man knäa sig själv. sedan måste man även se till att ryttaren inte håller i sig, för då vrider man armarna. jag brukar hålla en stöttande hand på axeln på ryttaren när jag står bredvid, så man inte bara glider ner och landar på skallen. =)

#6 Sånt gjorde vi på ett ridläger för typ 10 årsedan eller nått, men jag vågade inte
Jag är den mest ogymnastiska människa i hela världen :P

Vad är kaptensvändning?

Ställa sig på sadeln och hoppa ner? haha nej, jag skojjade bara, inte så bra för hästens rumpa. har man en sjukt snäll häst man kan ju gå av "bakvägen", alltså klättra ner över hästens rumpa. inte säkert alls! jag och en kompis hoppade både upp och ner så hela tiden på hennes shettis (A)

man kan ta tag i framvalvet och göra "klacksparkar"med raka ben så att man är raklång äver hästen ett par gånger innan man sitter av. Och så kan man ta tag i bakvalvet ock göra en motsvarighet framåt;)skit jobbigt!!=)får göra det för min tränare;)i skritt utan att någon håller i hästen,det Ni
hhaahahahah!!

man kan ju göra vågen 

2# jag gjorde kullerbytta ner från mina hästar när jag var yngre, men vågar inte nu