Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 5518 ggr
GaloppHov
0

Han bara sticker!

Hejsan, har köpt en varmblodsvalack (fd. travare) på 10 år, haft honom i 5 veckor nu. När vi provred honom sa de att han var helt trafiksäker, cool i alla lägen - aldrig stuckit eller liknande osv. (ändå så hade ägarna bara honom i 9 månader?) till saken nu då:

Jag har tagit det väldigt lugnt med honom första veckorna. Skrittat/travat lite i paddocken, tagit något dressyrpass men mest pysslat om honom och så.
Men igår kände jag att han behöver komma ut och bygga muskler och röra på sig ordentligt, så vi red ute i ca. 20 minuter/en halvtimma, sen vände jag för det började bli mörkt. Men så stog det två st. som tömkörde en ponny på ängen ca. 20 meter framför oss. Och jag skrittade ju bara på som vanligt, men så tvärstannar han, vägrar att gå och börjar "galopp-trava" lite oroligt åt andra hållet. Då försökte vi igen - han reagerade på samma sätt. Så jag hoppade av, lugnade ner honom och gick sakta men säkert förbi ponnyn samtidigt som jag pratade lite lugnt med honom, då gick det bra.

Imorse red jag ut samma runda, men när vi kom till denna sträckan som han blev skrämd på igår så började han stoja omkring, bockade och helt plötsligt reser han sig och så sticker han iväg i galopp. Jag höll mig lugn och försökte få stopp på honom - men icke. Han ökade farten och FY F*N vilken fart han kom upp i, jag hade inga stigbyglar heller! har suttit på unghästar som rusat i full panik men det var ingenting i jämförelse med dethär. Jag kände att jag hade ingen som helst kontroll över honom och jag var livrädd. När han väl fick upp farten så gjorde jag helt fel - klämde mig fast med benen, spände mig och lutade mig lite framåt. (Vilket säger åt hästen att springa fortare jo, men även när jag satt tungt i sadeln tillbakalutad och försökte få stopp på honom så hade det ingen effekt alls.) Men jag slängde mig av i nedförsbacke (hann inte direkt tänka på att det var en backe just där) och han fortsatte helt panikslagen, sprang som tur var hem till stallet men dock över en väg vilket gjorde mig riktigt orolig! (andra som såg det berättade för jag svimmade av, någon minut bara dock så det var ingen större fara, men han hann ju komma långt under den minuten kan jag lova). Fick hjälp tillbaka till stallet där han var oskadd (tack o lov!) och hade blivit promenerad i paddocken i 5 minuter, eftersom han sprungit som en galning så långt, jag fortsatte rida så gott jag kunde, (med tanke på benet och det) för att han inte skulle tro att han "kommer undan" genom att rusa iväg sådär.

Nu undrar jag då, vad tror ni det är som får han att reagera såhär?
och hur skall jag göra i en sån situtation? jag mena, det hjälper väl inte att sitta och dra som en dåre i munnen på hästen?

Jag är väldigt intresserad utav NH och vill inte andvända mig av skarpa bett eller liknande, så helst inget sånt tack! (jag skulle inte kalla min häst för "problemhäst" då jag inte skyller på hästen i många lägen, men vill gärna lösa detta då mitt mål är att kunna rida barbacka i bara repgrimma - vilket i nuläget är helt omöjligt att ens träna på.)

(oj, blev lite mycket o läsa.. men är tacksam för svar!)

marinelady
0

För det första börja rid med stigbyglar, så har du större möjlighet att få stopp på honom. Tänk igenom situationen, var det rädsla, smärta eller överenergi som gjorde att han reagerade som han gjorde. Ändra det som du tror skapade situationen, rädsla- gå/tömkör/rid med kompis på samma plats, smärta- undersök behandla, överenergi- ändra foderstat, linlöp häst eller ge annan ökad motion innan ridning.

Tänk igenom hur du agerade och hur du kan agera annorlunda när det händer igen.. ex. försökte ge förhållande hjälper med bara händer, kanske ska testa att bara ta förhållande hjälp med ena tygeln innan han ens hinner få upp farten (one rein stop).. dock behöver du träna in one rein stop från marken..

Vad var det som inte fungerade? Tydligt dom förhållande hjälperna, men hur fungerar andra hjälper, alltså drivande, sidoförande, alla dom kan hjälpa när en häst försöker sticka.

Så analysera situationen för dig själv, märker du att du är rädd för att rida din häst pga. det som hände så ska du inte rida din häst! Inte just nu i alla fall.. för det hjälper inte honom och det hjälper inte dig. Han behöver dig och du kan inte hjälpa honom om du är rädd.

GaloppHov
0

Tack så mycket för svaret! (red med stigbyglar men jag tappade de när han stegrade, glömde skriva det)

Jag är inte direkt den som blir rädd efter såna situtationer, han känner ju själv väldigt lätt av ryttarens energier så isånafall hade jag inte suttit upp igen för det hade antaligen bara förvärrat allt. Men jag ska tänka över det du skrev & försöka lösa det på bästa sätt.

Tack som sagt för svaret!

Skunken
0

Ta och promenera med han den svängen, alltså led hans i ggrimskaft och gå på promenad ett par gånger istället för att rida. Reagerar han likadant på andra ställen i skogen, om du inte testat en annan sväng så gör det. Be någon följa med ut och leda hästen när du rider om ni är flera kanske han känner sig tryggare..

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

DanaMirOx
0

Tänkte precis säga som skunken.

Ut och promenera med han i stället och massa markarbete.Sen så är det itne säkert det löser nått… min häst jag har har inte haft det lätt i livet innan hon kom till mig och nu har jag haft henne i 5 år men har fortfarande samma problem. Kan itne rida i skogen för hon hetsar upp sig tills det att man slutar få kontakt med henne.

Prövat det mesta och är väl inne på sista försöket nu. Har precis fått lära mig ett westernknep som förhoppningnsvis funkar :) Är bara försätta kämpa men min största tips är att prommenera en massa och se hur han reagerar och om jag kunde förklara så skulle jag ge dig ett tips som ajg nyss fick lära mig då min var likadan när man gick men det är löst nu :) (kanske kan ladda upp en lite film snutt på det?)

Men kna mycket väl vara så att det hänt han nått eller något.