Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1360 ggr
SHV-Pysen
0

Eksemhäst - motion

Har en sköthäst, shettiskorsning, med eksem. Har honom igång Under enklare omständigheter, kan inte rida honom och har ingen vagn, så tömkörning, longering samt promenader/joggingturer i grimmskaft är vad som gäller. Han har det riktigt illa med eksemen och får inte den hjälp han behöver pga. oengagemang hos ägare (tänker inte låta det här bli en diskussion kring det!!! djurskydd och liknande Har redan varit inblandat) Jag försöker göra vad jag kan för honom i alla fall, men ang. Träning, finns det nått som tyder på att eksemhästen ska må bättre av gå, eller inte? Han har sedan eksemen satt igång blivit mycket slöare, så som han brukar vara under sommrarna, och det är mycket svårare att få upp framåtbjudningen under träning än det varit under våren. Hästen är klippt och jag gillar inte värme, så tränar aldrig när det är hett ute. Eftersom det ständigt kliar någonstans måste man alltid stanna med jämna mellanrum så han kan klia, och ibland gå fram och hjälpa honom klia för att han inte ska bli helt tokig pga klådan. Det är inte ovanligt att han kan lägga sig ner på asfalten för att klia mot den, om det skulle bli nödvändigt. Hur skulle ni göra? Överlag mår ju hästar bra av att komma ut och röra på sig, men finns det något med det som väger för eller imot att träna i hans tillstånd? RÄttare sagt, kan träning respektive ingen träning göra så att han blir bättre/sämre? HAn är väldigt tjock, så skulle behöva gå av den anledningen, samt för stimulering också. Just nu går han väldigt lite, men minst 3-4 gånger i veckan och inte superhårt, för ingen av oss har någon vidare kondition eller muskler (svårt att träna det utan ryttare eller vagn…) Vill vad som är bäst för hästen, men vet inte riktigt vad det är i denna fråga. Försöker som sagt se till så han får vård för eksemen, men det är sjätte året i rad, och myndigheterna har ju varit inblandade, så det känns på många sätt hopplöst, kan bara försöka hjälpa honom på ett hörn i den mån det går.

Skunken
0

Oj vilken stackare, tänk att det kliar så mycket att han lägger sig på asfalt! antar att ni testat alla möjliga krämer, soltäcken, foderbyten, tvätt osv. Om han är tjck är det nog bara bra att han går ned i vikt, tror dock att det ä vikigt att tvätta av honom om han blir svettig för att bakterier inte ska få fäste kring eksemen, det är det enda ja kan komma på just nu iaf!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

[Shettisar]
1

Har haft en shettis med grav eksem.Motion påverkar inte mer än att när de blir svettiga så dras knott och andra flyfän till dom mer = mer besvär/plågsamt. Därför mycket noga att skölja av dom efter motionen och låta dom stå inne tills de är torra. Spraya ordentligt/smörj med det medel ni använder mot knott.Sen ett helt och vältäckande eksem täcke på detta.Men aldrig ut i hagen efter motionen utan de måste få torka ordentligt.

[skogtokig]
0

Testa att smörja med klådstillande innan ni går på promenad o.s.v. för att lindra under passet. Det kan ju få upp motivationen på honom om han slipper den hemskaste klådan.

Reim
1

Vi har en nordsvensk med eksem och jag har den personliga uppfattningen att eksemen blir lindrigare om de får arbeta ordentligt och "svettas igenom". Besvären blir, för henne iallfall, då inte alls lika besvärliga. Dock är problemet att fånga henne i hagen då hon är tokkär i sitt täcke..