Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2912 ggr
ccv_sr
0

frågor om att skaffa häst

hejsanhoppsan

1. hur ska jag släppa ihop två hästar?
  2. hur åfta behöver dom få hö under vintern?
  3. behöver jag sätta in dom i boxen under vintern? under vilken temp då?
  4. vad kan jag ge för tillskott efter ridningen?
  5. hur stor måste hagen vara? för två hästar
  6. om det finns träd i skogen (många träd nära varandra inte bara ett) måste jag ha ett skydd då?
  7. kan jag bygga en hage i trä eller måste det vara hage med el runt
  8. jag vill ha en islandshäst jag är 1,56 cm och väger ca 60 kg hur stor ska den vara ca?
Aribigga
1

Det låter som om du borde ta en tur till biblioteket och läsa på lite om saker man ska veta innan man skaffar en häst men jag ska svara så gott jag kan på dina frågor.

1. Jag tycker att det bästa är om de kan gå en vecka i varsin hage och titta på varandra innan du släpper ihop dem. Se till att vara minst två personer ifall det skulle bli dramatiskt. Det har hänt att hästar har blivit utjagade ur hagar när man har släppt ihop dem eller dylika saker. Då kan det vara bra att två personer, en som fångar hästen och en som ser till att den andra hästen inte rymmer.

2. Det allra bästa enligt mig är fri tillgång till hö eller hösilage under vintern, alltså hela tiden. Annars så många gånger under dagen som är möjligt. Hästar är designade att äta i princip hela tiden, allt från deras saliv till magsäck och tarmar behöver mat i jämn ström för att fungera optimalt. Om en häst går utan mat i 24 timmar får den magsår, så sur är magsyran. Läs en bok om hästens matsmältningssystem och utfodring så får du mer utförlig kunskap om detta.

3. Det beror ju på om du har ligghall eller inte, om du har en ordentlig ligghall, en islandshäst och fri tillgång på ett bra grovfoder så behöver den förmodligen inte komma in alls i box under vintern. Skulle du däremot ha en mer tunnpälsad häst så kan du behöva täcka den när det är som kallast.

4. Har du ett bra analalyserat grovfoder är det inte säkert att du behöver ge den tillskott alls. Kraftfoder är en djungel och där är det bäst om du läser på ordentligt och pratar med foderexperter innan du börjar ge den något alls.

5. Så stor som möjligt, ju större desto bättre, hästar är designade för att röra på sig.

6. Jag tror att du måste få träden godkända som skydd av jordbruksverket. Jag har för mig att det är väldigt svårt att få träd godkända som skydd…

7. När jag läste igenom snabbt på jordbruksverkets hemsida så står det ingenting annat än att staketet ska vara väl underhållet och att du inte får använda taggtråd. Så trä borde gå bra.

8. Islandhästar är ju mellan 125 cm-145 cm mankhöjd så en sådan borde passa dig bra.

Nu har du fått väldigt korta svar på svåra frågor så som jag sa tidigare läs på lite till ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

ccv_sr
0

tack så jätte mycket för svaren :)

Uss
0

Du har fått ett bra svar, men jag vill tillägga lite.

1. Islandshästar oftare än stora hästar är mycket okomplicerade i sin samvaro med andra - ofta kan man helt sonika släppa ihop dem. Vet ETT sto som var en riktig bitch, men min valack tittar lite under lugg och ser ut som att han av en slump bara kommer alldelse nära. Sedan nosar de lite, springer kanske ett halvt varv i hagen och så äter dem sedan.

2. Fri tillgång till en islandshäst kan vara knepigt - försök skaffa begränsad fri tillgång (googla på sund häst eller caisas shop och titta på deras nät), du kommer förmodligen ändå att få en tjockis ;D

3. En islandshäst behöver oftast inte skydd på vintern, men på sommaren kan det vara skönt att komma in i ett svalt stall på dagen eller vara inne under natten för att slippa knottet som brukar vara som mest aktiva när det dagas och när det skymmer. Sedan är det en annan sak att reglerna säger att man måste ha ligghall/uppstallning på vintern…

4. Läs på om utfordring! Enligt min mening behöver inte islandshästar kraftfoder, har aldrig träffat någon som inte kan hålla hullet på sitt grovfoder… Beroende på vad grovfodret innehåller kan du behöva komplettera med något mineral, men vad det är vet du inte förrän du analyserat det foder du ska använda.

5. Den ska vara mycket större än du tror! Vi (två islandshästar) har en vinterhage på ca 1,5 ha och två sommarhagar på lite drygt ett ha var. Det bästa är om du har sandig jord, annars kan du behöva grusa upp en del av hagen. Ingen häst vill stå i lera och det är inte bra för hovarna heller!

7. Du får inte använda taggtråd och inte heller fårstängsel. Ett trästaket är jättebra! Du slipper hålla på och klippa gräset under tråden och behöver inte fundera över elaggregat eller jordning. Nackdelen är bara att det är dyrt och lite jobbigare att laga när älgen sprungit igenom…

8. Du kan välja hur stor islandshäst som du vill! Som med alla hästar gäller att välja en individ som är lämpad för ridarbete, dvs har en bra exteriör, men varken din vikt eller längd är något problem. En tumregel är att ryttarens vikt helst inte ska vara mer än 20 % av hästens. En islandshäst som väger 300 kg är inte jättestor. Om man nu kan säga att något är "normalt" när det gäller en ras som har så stora variationer som islandshästar så är nog 350 kg "normalt" men tendensen är att ilandshästarna blir allt större och då blir de ju även tyngre!

Tusen
0

När ni räknar 20% av hästens vikt, är det då ryttarens vikt utan grejer (alltså t.ex på morgonen naken)? Inte med hästens utrustning så som sadel och dyligt som den faktskt också bär på ryggen.

Uss
0

Nej, så kan det ju inte vara. Det måste väl vara den totala vikten som man slänger upp på ryggen som räknas - jag menar, hästen (=rygg och ben/leder) blir ju inte hållbarare för att det är sadel eller annat som slängs på och inte ryttare även om det kan vara svårare att bära "levande" vikt. Själv har jag en vääldigt lätt sadel och det är lätt att glömma att det finns annat, men jag minns ju…

Men det är ju en TUMREGEL och inget absolut, var gränsen går är ju olika för varje individ efter dens förutsättningar för ridarbete…

Sarah
1

20% kan vara mycket ju! Min stora kille ligger på ca 600 kg och aldrig någonsin skulle jag låta ngn som väger 120 kg rida honom. Är ju sjukt individuellt.

Scooby doo
0

En normal musklad slandshäst kan bära ca: 100 kg utan problem :)