Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 4464 ggr
[jultassen]
1

Nervös

Jag har ridit i snart 8 år.

Förra våren 2011 så red jag på ridskola, jag vill inte skryta men jag var väldigt duktig o jag kunde rida alla ridskole hästarna, även dom mera heta hästarna, jag var väldigt självsäker o älskade att hoppa.

Jag red en mindre häst nästan varje gång, först så sade min ridlärare att jag var väldigt duktig o den mindre hästen skulle behövas ridas av en ruttinerad ryttare som kan komma runt henne. Så jag började rida henne o sedan red jag henne nästan varje gång, Sedan en gång så gick ridlektionen så bra o jag var helnöjd å då sa ridläraren att dom som ville fick gallopera lite innan vi skulle skritta av, så jag bestämde mig för att testa lite gallopp med den mindre hästen då för jag kände mig helnöjd o redo för att ta första galloppen med hästen, hade gallopperat flera gånger tidigare…

Hon försökte bocka lite granna o galloppen var ojämn men alla personer som var i ridhuset bara pushade på mig o jag ville göra mitt bästa, men då så gjorde hästen ett ganska stort bocksprång o jag flög av… Jag började gråta,inte för att det gjorde ont, det var bara reflexerna.

Jag satte mig upp i sadeln igen, det kändes lite pinsamt,

Det var då det hela började…

Jag vart helt plötsligt rädd för hoppning,jag var lite rädd när jag skulle rida o vart nervös för vilken häst jag skulle få osv…

Men sedan vart det lugnt igen, men hoppning är jag fortfaranade rädd för och nu har jag börjat ta upp ridningen igen, har inte ridit på 8 månader o känner mig lite osäker, ifall hästen går för fort i traven osv…

Jag vet inte hur jag ska göra så att jag slutar vara nervös, jag menar jag har varit duktig o jag älskar att rida men hur ska jag träna upp så jag slipper vara nervös?

Tacksam för svar.

Alex
0

Berätta det för din ridlärare så h*n kan hjälpa dig. Se till att du får lugna hästar du känner dig trygg med och börja bygga upp säkerheten igen på dem.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[jultassen]
0

#1: Okej bra ide, det känns lite synd faktiskt, jag kan ju sköta olika sorters hästar men när det gäller ridning så kan jag bli lite smårädd…

Ska börja ta privatlektioner, men har funderat på att gå i utbildning i körning, det verkar mycket intressant o kul…

CelsiusT
1

Jag har också blivit rädd när jag ramlat av. Men en kompis till mig lärde mig att när man blir rädd så säger man till sig själv "If you are afraid, do it enyway" och den meningen har hjälpt mig mycket.

Har åkt av några gånger när jag ridit galna hästar. Man blir skraj! Det kan göra ont och det är farligt och när man väl dimper i backen så hinner man på något konstigt sätt spela upp för sitt inre alla dom konstiga saker som kan hända och man blir försiktig. Det är naturligt!. Jag har dragit på mig rädslor och en dag kände jag bara att jag inte vågade sitta upp på min unghäst. Kände mig kass och mesig vilket ju inte gjorde saken bättre. Så fick jag höra meningen ovan från en kompis och insåg då att det hela är ju psykiskt, det är bara i huvudet det sitter. Jag vet att jag kan men hjärnan spelar mig ett spratt. Så då började jag upprepa meningen för mig själv varje gång jag skulle sitta upp på någon häst som jag var osäker på. Efter många gångers upprepande så är jag nu menar ganska modig igen.

Tipsade min medryttare om detta också då hon började rida här, hon hade verkligen kass självförtroende och var väldigt osäker och vågade ingenting. Nu, ca 3 mån senare, så har hon verkligen blivit riktigt modig! Och ibland så blir hon osäker och jag säger att det är okej att hoppa av, så blir hon tyst några sekunder och säger sedan "nej, If you are afraid do it anyway, nu kör vi!" och det är så härligt att höra.

Sen en viktig sak till! När man blir rädd så är det viktigt att inte vara så pass modig att man gör något så svårt att man blir skrämd igen. Ta det lugnt och ta det i din takt, men var inte rädd för den där pirrande känslan, den är okej. Pusha dig vidare och våga lämna "trygg mark", men låt ingen annan pusha dig, det ska kännas rätt i din mage.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[jultassen]
0

#3: Tack så mycket! vilket bra råd, så ska jag börja tänka nu ifall jag blir nervös :D

När vi brukar ha hoppning så vill jag egentligen inte hoppa för att jag är rädd att ramla men jag har gjort det ändå o det är inte så farligt :D

Sarah
0

Jag har oxå blivit lite rädd senaste åren. För fyra år sedan voltade/ välte jag med min häst på en rak platt väg. Det  var första gången jag ramlade av utan att ngn hade gjort ngt fel. Hon snubblade i galoppen bara. Det var första gången jag insåg att olyckor händer och att det inte går att känna sig helt säker även om hästen är trygg och stadig.

När jag tog bort den hästen, som jag haft i 14 år tog jag en missförstådd problemhäst på foder. Han var rädd för ryttare och kunde bråka en hel del. Efter min olycka var jag mindre tuff än jag varit tidigare och hoppar fortfarande av honom så fort vi kommer i en situation där han låser sig. Speciellt ute. På ridbanan kan jag reda ut problemen.

För drygt en månad sedan flög jag av min unghäst med buller och brak. Hon ville springa hem, jag sa nej, hon blev förbannad och lekte rodeo med mig.

De här tre sakerna har gjort att jag inte alls känner mig lika säker längre, en del är bra, jag har fått mer respekt. Jag betäckte min förra häst efter olyckan, för att jag blev för nervös för att rida ordentligt och behövde en paus. Men, när jag kom igång igen såg jag till att ta det i min takt. Jag gjorde de saker jag brukade älska, red ut barbacka bara för att uppskatta ridningen igen, tog de moment jag blivit lite rädd för på ridbanan så att jag kände att jag hade mer kontroll. Sen har jag tillåtit mig själv att vara rädd, utan att skämmas. Det gör förbannat ont att flyga av. Jag hoppar av om jag blir osäker, det känns bättre och jag kan slappna av igen då jag hoppas upp.

Se helt enkelt till att ta det i din takt och låt ingen annan tvinga dig till sådant du inte känner dig bekväm i. Och skäms inte för att du blir rädd.

Amalia.wahlström
0

Samma sak hände mig för några år sedan men då fick jag ha hästar jag kände mig bekväm med ett tag och sedan byta häst steg för steg. Nu ungefär 3 år senare så älskar jag att ha alla busiga hästar och sånna som bockar :D Det är ju såklart att det inte är kul med hästar som bockar så man flyger av men lite småskutt då och då är bara kul ^.^

Så ha tålamod så sköter hjärnan och personer omkring dig resten ;)