Få en rundare rumpa
Om ni sett mina tidigare trådar så vet ni att jag kämpar för att få min häst att gå upp i vikt. Han har fyllt ut en hel del, men växer så det knakar så inte mycket av maten lägger sig just på magen.
Från sidan ser han helt ok ut nu, Fin överlinje med hingstnacken som börjar komma fram och ett runt fint kors som börjar få hjärtformade skinkor.
Men tittar man bakifrån så är han lite kantig. Lånade en bild för att förklara hur jag menar. Hästen på bilden är rund och fin (den blå linjen) medan min häst då följer den röda linjen. D v s han är lite platt på sidorna.
Jag vill gärna ha honom rund och go, men undrar, är detta en hull fråga eller handlar det om att han saknar muskler?
Vad har ni för tips för att få honom rundare och större om rumpan?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min häst är också ganska platt .. Hon går in vid virvlarna om du förstår vad jag menar. Gör din häst också det?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Näe inte riktigt vid virvlarna…. han var lite insjunken över virvlarna men det har vi fått bort. Det ligger snarare under höften, tvärs över låret liksom…
Mvh Emelie & Jack
Skulle också vilja veta… Min har högsta punkten uppe på sen går det lite ner vid båda sidorna:S enda tipset jag vet är att klättra mycket upp o ner i backar, i lagom snabb skritt!;)
Kolla på hästen när den rör sig; vilken rörelse får just den muskeln att spännas? Hittar ni det kanske ni kan komma på hur ni kan öka belastningen på den muskeln :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Rekommenderar att fodra honom med något som heter Equi Jewel, funkar perfekt! Läs om det HÄR

Intressant! Hur fick du bort den insjuknaden? :)
Rest in peace Valkyrie!
Insjunknad över virvlarna är ett typiskt tecken på proteinbrist. Så har fodrat honom med mycket hösilage och lusern. Dessutom lite Hippo Grow Alfa för att få energi som också är viktigt.
På rumpan blir jag fortfarande inte klok på om det är ett muskel eller hull problem…
Mvh Emelie & Jack

Min foderstatsberäknare säger att jag ger lite för mycket protein och att det blir för mycket .. kanke inte :O
Rest in peace Valkyrie!
Dålig muskulatur kan bero på proteinbrist. Vad har du för värden i ditt grovfoder och hur mycket äter hästen?
Grönbete bör göra hästen gott och till hösten kan du göra en ny analys på det nya fodret och göra en uträkning utifrån det. Man behöver även ta hänsyn till hur mycket hästen arbetar, ålder samt om den är lättfödd eller inte när man räknar foderstat. Individuella skillnader förekommer såklart också och en siffergiva som pasasr en individ kan vara helt fel för en annan.
Det tar även lång tid att bygga upp muskler. Klättra i backar är stärkande för bakdelen. Rida många övergångar är också bra för att få hästen att jobba med rumpmuskulaturen.
Hej! Har haft ett antal trådar tidigare där vi diskuterat de frågor du tar upp, men kan dra historien igen.
Vi har ingen analys på höet, p g a att det bara finns ett flertal små åkrar. Så det blir max 4-5 balar/åker och det går åt ca 1bal/dag. Det blir ett herrans räknande och ändrande så det funkar liksom inte.
Började med 12kg vilket deras stora halvblod klarar sig ypperligt på. Har ökat till 15kg denna senaste månaden. Proteinbrist har vi kompenserat för med lucern (ca 20l/dag). Dessutom Hippo Grow Alfa. Han har plockat upp mycket av sin vikt och fyllt ut ganska fint. Det är bara rumpan kvar…
Han är 3år och hingst, vilket gör att han stressat runt lite nu i vår, men är ganska lugn ändå, springer inte fram och tillbaka längs staketet hela dagen utan står oftast och äter.
Arbete gör han inte mycket att tala om. Inte fysiskt krävande iaf, utan mer mental träning. Att rida övergångar blir svårt när han inte är inriden. Backar lär det bli några nu han är på bete och det mest blir promenader.
Stallägaren trodde mer det var en hullfråga än att han saknade muskler.
Hoppas att betet ska göra underverk nu! Han verkade väldigt glad att få komma ut och beta gräs igår!
Mvh Emelie & Jack
Han kommer säkert lägga på sig fint under sommarbetet! Börjar han tunna ur igen till hösten så öka lucerngivan. Lucern kan ges i obegränsad mängd då det är ett grovfoder.
Om din häst dessutom bara är 3 år gammal så växer den fortfarande! Den kan bli lite kantig om inte kroppen hinner med i tillväxten men desto viktigare är det att fylla proteinkvoten för att få en välmående häst. En fyllig rumpa kommer med åldern så jag hade inte varit så orolig om den är lite kantig i perioder om den äter bra och mycket och inte är tunn för övrigt.

Brukar hästen bygga på mer på ryggen och rumpa under betet? Tycker nämligen min tappade under hösten.
Rest in peace Valkyrie!
Min erfarenhet är att hästarna går upp både i vikt och muskelmassa under betet, åtminstånde under första delen. Det är klart att dom kan tappa om betet är dåligt vilket det kan bli på höstkanten om man har för dåligt med gräs i hagen eller för många hästar på samma yta.
Hej! Ville bara uppdatera och berätta att Winter nu gått upp till normalhull. Han är inte längre "hålig" under höftbenet utan mer slät om än inte utåtbuktande ännu. Tänkte vi skulle gå i lite backar nu för att träna upp lite mer muskler i just rumpan.
I övrigt märks det att har blivit bredare också, framförallt märker man det när man kramar om honom för det är mer att ta i på hans hals.
Mvh Emelie & Jack
#8 foderstats uträknare är bara en vägledning för att få ett ungefär, men alla hästar har olika behov, så din behöver kanske mer protein än en häst som foderstats beräknaren är anpassad för?
så ge den mer och se vad som händer ;)
Insjunken vid virvel och tensorn kan mycket väl vara att dem får i sig för lite vätska.. Så avr det med min häst iallafall. Idag är han mycket fin och är inte insjunken alls. Började ge vatten i hink och blöta havre/kraft mm.