Spruckna hovar
Jag köpte min ardenner pojke i juni 2011 och han gick då barfota och var rejält vanvårdad i hovarna.
Under hela sommaren kämpade jag och min hovlage att få bukt på dem och i oktober åkte jag in på kliniken för att göra en varmskoning på honom. I december gjorde jag en andra varmskoning och i mitten på februari plockades skorna av.
Han var verkligen jätte fin i hovarna efter att gått fyra månader med skor, men nu när det inte ens gått en månad sen vi tog av skorna så har han börjat spricka igen.
Hans bakhovar är jätte fina och ser jätte bra ut, men den är mycket värre med fram. Det är stora sprickor och på sidan av hovarna så flagnar stora bitar upp som sen lossnar och lämnar hål.
Han har aldrig visat tecken på ömhet, inte ens när det var som värst när jag köpte honom, så de skadade hovarna påverkar honom inte alls. Han är väldigt grov, han väger runt 900 kg, men hans hovar är ju byggda för hans storlek. Jag verkar honom var sjätte vecka.
Vad ska jag göra?
Jag har inte råd att åka till kliniken var sjunde vecka för att varmsko honom, det kostar mig över 4000 kr för bara en skoning.
Finns det någon annan med liknande problem?
(bilden är på hans framhovar när jag köpte honom)

Byt hovslagare! Det är hans fel att hästen får sprickor, tyvärr.
Jag rekomendenderar SANHCP. Du kommer aldrig någonsin ha en spricka eller annan defekt på hästens hovar igen och som extra plus så slipper du tömma hela plånboken.
ska inte förväxlas med andra barfotaverkare som t ex strasser
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Det kan omöjligt vara hovlagarens fel, för jag har bytt hovlagare och testat flera olika, och det har gett samma resultat
Oj så det ser ut…. :( Har dock inga tips på vad du ska göra. Testa en annan hovslagare kanske?!
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Ja, bilden är från när jag köpte honom, han är mycket mycket bättre idag. Under den tiden jag haft honom har jag testat fyra olika hovslagare, så jag tror inte felet sitter hos hovslagarna.
Vad får hästen fodermässigt?
www.sweetolga.blogg.se

Faktum är att det ÄR hovslagarnas fel, men det är något du måste komma fram till själv
ingen av alla 4 hovslagare du haft har kunnat lösa problemet, det tycker jag talar sitt tydliga språk att en vanlig utbildad hovslagare inte klarar av din hästs hovar, och då får man söka sig vidare mot bättre alternativ. men som sagt, det måste du komma fram till själv för ingen kan pracka på dig vad du ska tro. men nu har jag tipsat dig iallafall så nu vet du att SANHCP finns den dag du är redo för dom 
#6 - jag tycker att du snackar i nattmössan!
Det är INTE hovslagarens fel om hästen har taskig hovkvalité. Vägghornet bildas uppe i kronranden och det är lksom omöjligt att påverka hornets kvalité genom att verka hoven på ena eller andra sättet.
Sen vad jag tycker om de barfotametoder som finns hör inte till saken.
Till trådskaparen
Det verkar ju, som sagt, vara lite sköra hovar på din häst. Eftersom det uppträtt tidigt så kan man kanske gissa att det finns en genetisk orsak att skylla på, då har man bara att göra det bästa av saken. Vore det min häst hade jag försökt hitta något bra komplett tillskott att ge den för att så gott et går förbättra hovkvalitén. Problemet är ju bara att det tar väldigt lång tid innan man ser resultat, eftersom det inte går att påverka redan utvuxet horn, utan bara det nya som växer ut. Det tar ca ett år för "en ny hov" att växa ner. Kanske är det redan på gång, men att du inte ser det ännu.
Många ger biotin och OM det är brist på biotin som är orsaken till att de är så sköra så kommer det att hjälpa.
Kisel har jag också hört flera som haft goda resultat med, men samma här - bara om det är brist på kisel från början.
Min handledare under praktiken på hovslagarutbildningen hade sett flera hästar som fått bättre hovkvalisort närde fodrats med mineralfodret Steel Joint. Jag kan inte gå i god för det själv, men eftersom det är ett mer komplett tillskott kanske det är värt att prova?

#7 - och jag tycker att du snackar i nattmössan! 
kvalitén på vägghornet är väl inte det viktigaste eftersom hästen inte ska gå på det. att ta bort spänningarna som orsakar sprickorna är lätt med rätt verkning
förenklat genom att verka ner vägghornet och trakterna och låta hästen gå på sin trampdyna, dvs sulan och framför allt strålen
men nog om detta, jag tänker inte ta en sådan här diskussion med dig Anna för jag vet att du är en inbiten hovslagare och jag har viktigare saker att lägga min tid på. nu ska jag fortsätta städa här hemma istället.
Lycka till med hovarna 
Det är klurigt det här med hovar.
Men till #6, vi har provat alla olika sorters verkningar (de flesta iallafall) och hur vi än gör så flagnar han. Den enda gången han inte gått sönder i hovarna är när han gick mer skor, och vad jag förmodar är att dom gav stöd till hovarna och tog den mesta stryken från hans vikt.
Hans hovar spricker bara av att han knallar runt i hagen, så då känns det inte som hovslagarnas fel. Ska absolut kolla upp med länken du gav, allt är värt ett försök 
#5 Han får endast mineraler och lusern för att han ska få något när alla andra hästar får kraft (ja, inte mineralerna då).
#7, Här ska det storshoppas tillskott! Haha, jag är verkligen desperat efter en lösning, och alla råd är bra förutom dom dumma :) Kan man på något sätt ta reda på om han saknar kisel och biotin? Eller måste man tillsätta det och vänta på en skillnad för att få reda på om det är brist på det eller inte?
En annan sak som jag kom och tänka på var att han hade en halvbror på samma ställe som jag köpte honom på. De hade olika mammor men samma pappa (Brukshingsten Elegant), och båda två hade problem med spruckna hovar. Så det kan vara något genetiskt.
#8 - eftersom det är vägghornet som spricker så är det väl kvalitén på vägghornet som frågan handlar om. Och eftersom vägghornet är den del av hoven som tål mest belastning så kan du nog utgå ifrån att det är där naturen har tänkt sig att den mesta belastningen ska vara. Man kan nog också anta att om vägghornets kvalité är skör så håller nog inte sulorna heller för särskilt stor nötning.
Sen ska det till ett väldigt hårt underlag för att hästen inte ska belasta både sula och vägghorn, även med skor på, om det nu är det du är ute efter.
Huruvida trakterna ska verkar ner beror på hovens vinklar i övrigt. Hugger du av trakterna så att du får en bakåtbruten tåaxel så skapar du överbelastning på andra delar i benet och orsakar t.ex knäproblem på frambenen.
Och ja, jag tycker det är viktigt att barfotametoderna inte står oemotsagda, eftersom de bevisligen är mycket kontroversiella och har skapat mycket onödigt lidande. Det finns säkert bra bitar i det också, men tyvärr är många utövare så rabiata att de snarast blir otrevliga att diskutera med.
Jadu det är riktigt svårt, har inte en aning men hoppas det löser sig!!
Han ser fin ut i övrigt och så, hull, glansig päls, rosa slemhinnor, bra temp osv?
www.sweetolga.blogg.se
#11, i övrigt mår han toppen. Inga fel överhuvudtaget, och han har aldrig visat ömhet eller smärta i benen och hovarna. Det verkar inte alls påverka honom att det saknas bitar av hovarna, konstigt!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#10 här är en film som är tankvärd tycker jag. varnar för att den är väldigt obehaglig, jag får själv kväljningar av att titta på den.
jag gillar inte riktigt hur du säger "barfotametoderna". kan vi inte hålla oss till endast SANHCP? jag försvarar inte något annat än SANHCP, speciellt inte Strasser som är de som fått negativ uppmärksamhet.
att belastningen skulle läggas på vägghornet håller jag absolut inte med om 
Usch mår illa av bilden som synns bara :S Vågar inte ens titta på filmen, jag är ju så känslig!!
www.sweetolga.blogg.se
Ang. de olika metoderna för att verka så anser jag kort (som det så ofta är i måmnga situationer) att "vanliga" hovslagare har mycket att lära från "SANHCP-folk" och "SANHCP-folk" har likväl mycket att lära från "vanliga hovslagare" för någon absolut sanning finns inte. Med ett öppet sinne når man så mycket längre, eller hur :D
www.sweetolga.blogg.se
#15 - helt ärligt, jag har ett öppet sinne, men av det jag hittills läst och hört om barfotametoder - välj vilken du vill, jag bryr mig inte om att hålla isär dem - har talat så TOTALT emot det jag har lärt mig, sett och hört under mina 15 år efter utbildningen. Jag kan ta till mig sånt som verkar vettigt, men än har jag inte blivit övertygad om något.
(en av barfotatomtarna har för övrigt stått och ljugit rakt ut i publiken på en föreläsning om en häst som h*n skulle ha verkat, som tävlade hög klass i fälttävlan. Saken var bara den att just i den åhörarsalen satt den hovslagare som hade spikat på skor på hästen ifråga inför den aktuella tävlingen. Det var hovslagare som bestämt sig för att ge det en chans och lyssna, men då kunde de inte hålla tyst längre….)
Vad gäller filmen ovan så har jag sett den förut och den ställer bara fler frågor (jag hör inget ljud). För det första, OM det vore så skadligt med skor på hovarna, HUR kommer det sig då att hopphästar på allra högsta nivå ändå inte får de där frakturerna som de lyckas tvinga fram? Det hade varit oerhört trevligt att veta vilket tryck de har använt för att pressa sönder hovbenet, för det lär krävas ganska ordentligt tryck för att åstadkomma det där. Man ser också att trycket uppifrån ÄR väldigt hårt, att hovbenet pressas långt ner, om man tittar på annat än det som händer i hoven. (jag har själv dissekerat hästben några gånger och sett hur det funkar)
Sen så ser skon inte ut att vara tillpassad för att ligga under bärranden och då blir också belastningen fel. Men det ger ju önskad effekt och visar hur lätt det är att knäcka ett hovben. Eller inte…
Jag kan hitta fler frågor att ställa, men orkar inte just nu. Vill bara få läsarna här att tänka efter att allt inte är så självklart som en liten filmsnutt visar, där avsikten är just att avskräcka från skoanvändande.
ojojoj har inte anklagat någon från att inte vara öppensinnad, försökte bara visa på att jag tror att "båda sidor" har en en poäng! men ursäkta om du på något vis kände dig träffad eller så, det var inte min avsikt :S
www.sweetolga.blogg.se

#16 jag vill inte avskräcka från skoanvändande, det vore lite som att skjuta mig själv i foten då min egen är skodd
det var mer ett svar på när du skrev "Sen ska det till ett väldigt hårt underlag för att hästen inte ska belasta både sula och vägghorn, även med skor på, om det nu är det du är ute efter" (hoppas jag verkligen inte efter att ha sett filmen) samt "Och eftersom vägghornet är den del av hoven som tål mest belastning så kan du nog utgå ifrån att det är där naturen har tänkt sig att den mesta belastningen ska vara"
Tycker det är trångsynt av dig att inte ens försöka hålla isär metoderna. De är som natt och dag och att beskylla SANHCP för allt som Strasser ställt till med tycker inte jag är schysst iallafall. Ska man vara motståndare kan man åtminstone visa så pass mycket hyffs att man vet vem och varför. tycker jag. 
Huruvida någon har ljugit om de verkat en viss häst eller inte är väl beklagligt i sig, det blir ju den personens skam vem det nu är (om han nu verkligen HAR ljugit
). Tycker inte det är relevant i tråden, speciellt inte om det inte ens är någon från sanhcp. känns bara som ett försök till smutskastning. personen i fråga kanske verkade hästen, men sen beslöt ägaren att slå på skor ändå inför tävlingen. föreläsaren kanske verkade hästen vid ett annat skede, tidigare i hästens liv osv osv. hur som helst känns det orelevant. är säker på att många utbildade hovslagare också drar en vals ibland.
#18 Ja idioter finns ju inom alla yrken…. tyvärr.
www.sweetolga.blogg.se
TS, varför måste du fortsätta att varmsko? Efter en eller ett par varmskoningar (som många hovslagare kan göra hemma i stallet) brukar det räcka med vanlig kallskoning. Varför inte låta din pålle gå barfota bak och skodd fram? Varför måste han till varje pris vara barfota när ni ser att det inte fungerar?
Se till att hovarna hålls fuktiga - av vatten, absolut inte av olja eller fett! Om inte annat, så se till att ta en sväng genom varje daggvåt gräsfläck ni ser och skvätt vatten på dem som ofta du kan.
Dra inte på för mycket med alla tillskott mellan himmel och jord på en gång! Tänk först och prova ett i taget under lång tid.
När hovkvaliteten blivit dålig, var det än beror på, tar det lång tid att styra upp. En viktig grund är alltid att ge probiotika, avsett för häst, så att tarmen kan hantera näringsämnena korrekt. Det kan till och med räcka med det, så man inte behöver andra tillskott. Omvänt är det meningslöst att ge dyrbara tillskott om inte tarmen kan ta upp dem och se till att de hamnar där de gör nytta.
#18 - det är omöjligt att hålla isär de olika barfotametoderna om man inte är intresserad av dem. vem som gör vad är ointressant för mig eftersom ingen av dem har haft något att komma med som övertygat mig det minsta. Jag beskyller ingen metod för något alls, mer än att vara ointressanta för mig.
Den lögn jag nämnde var just en lögn. Föreläsaren påstod att hästen tränades och tävlades barfota efter att ha verkats av h*n, vid en specifik tävling. Fast hovslagaren, som skott hästen i flera år, satt i publiken.
Sen, för att kommentera filmen lite till. När man skor en häst så strävar man efter att strålen ska vara stor nog att nå marken och då hamnar man inte i det läge som beskrivs på filmen. Krossa hovben kan man säkert göra ändå, om man vill få fram den effekten på film, om man använder tillräckligt hårt tryck. Vill man syssla med skrämselpropaganda att ena eller andra metoden är skadlig så kan man alltid hitta sätt att "bevisa" hur stor skada metoden ger. Det funkar ju så länge ingen som vet bättre kommer med motbevis och ifrågasättande.
I övrigt orkar jag inte fortsätta diskussionen nu, ordentligt sjuk med trolig lunginflammation.
#21 ojdå hoppas du blir bättre snart då!Krya på dig
www.sweetolga.blogg.se
Du kan inte dela med dig av lite bilder på hovarna. Framifrån och från sidan (i marknivå) samt underifrån. Så kan ju alla (oavsett vad de anser det beror på) få uttala sig lite mer om hovarna. Undersidan är det viktigaste
Du behöver ju inte ta på alla hovar om du inte orkar 
Att hoven spricker anser i.af jag beror på spänningar. "Flisor" beror däremot mera på hovkvalitén och i kombination med underlaget (förutsatt att hästen inte är lång i hovarna). Hästar kan ha en skada i kronranden som orsakar sprickor, men då brukar sprickan räcka hela vägen upp till kronranden och dessutom växa ut därifrån som en spricka.
Sprickan i tån tyder på att trycker helt enkelt är för stort där, hoven kan vara för lng både "framåt" och "neråt" eller båda delar. Sprickan i trakten beror oftast på långt utvuxna traktstöd och/eller i samband med understuckna trakter och framför allt om hovväggen är för lång. Hovväggen ska i princip gå kant i kant med sulan.
Att hoven inte spricker upp när hästen får skor på sig (på vissa spricker det trots skor) beror på att skor inte tillåter hoven att vidga sig (vilket en hov ska) och på så vis även minskar "spelrummet" som sprickan kan uppstå med. Det tar inte bort orsaken.
Det är som sagt inte meningen att hästen ska gå på hovväggen egentligen, utan hästens vikt ska fördelas jämnt över hela sulan (och strålen). Det är ju t.ex därför en fånghäst ska stå på mjukt underlag (då tränger ströet upp under hoven och fördelar vikten), men ändå trilskas man med att slänga på skor under eller direkt efter behandlingen.
Tidigare var alla våra hästar verkade entligt traditionell verkning, inget att klaga på enligt den vanliga standarden. Men alla hästar hade djupa strålfåror och svampangripma och små strålar, töjning av lamellranden och mindre hålväggar (alltså smuts som trycks upp i lamellranden) var också vanligt, och flisor (även om de är raltivt små) gick också ur hovarna då och då. Inget annat än det, och helt ärligt trodde jag att det är så strålar ser ut på de flesta hästar som är "friska" innan jag inser hur de ska se ut.
Nu verkar vi enligt barfotaprincipen. Eler tja, det skiljer sig egentligen inte nämnvärt mot traditionell verkning mer än att man verkar hovväggen kant i kant med sulan i princip (någon millimeter eller två över beroende på hästens vinkel i hovarna). SAMTLIGA har fått stora och fina hovar med ordentlig (frisk!) stråle. De är inte alls ömma längre när man rider på lite grusigt underlag (fånghästen kunde inte ridas utan sko och hel sula förr). Jag var med en häst till veterinären förra veckan och han poängterade till och med hur ovanligt det var att se så fina hovar på små ponnyer.
Här kan du läsa lite om hovsprickor bak vid ttrakten, använd google translate om du behöver svensk text: http://swedishhoofschool.com/PDF-Articles/Quarter%20cracks.pdf
Här kan du läsa vidare om lite annat med: http://swedishhoofschool.com/HoofCareReference.htm
Hakuna matata!
Tack för alla svar, men ni som vill disskutera barfota vs skometoder kan väl ta det i en annan tråd (vill absolut inte verka otrevlig)? Det hjälper inte mig vilken metod ni håller på tyvärr.
#20, Min pöjk har storlek 7 i skor, och det är nästan helt omöjligt att forma dem utan att värma dem. Det är som att slå på gummi, släggan stuttsar bara tillbaka.
Jag skulle absolut kunna tänka mig att ha honom skodd hela tiden, men just nu finns det bara ett sätt att sko honom:
- Hämta transport 3 mil härifrån för 400:-/dygn plus bensin dit
- Åka in till kliniken 4 mil härifrån
- Betala klinikavgiften, skor, arbete för hovslagaren som går på 3.800 kr:-
- Sen åka hem med hästen, och sen lämna tillbaka släpet.
Allt som allt går denna resa på över 4500 kr, och jag har inte råd att lägga ut så mycket pengar varannan månad tyvärr.
Skulle jag hitta en hovslagare som kunde komma ut till stallet och sko honom så skulle jag absolut ta den chansen, men jag har letat i snart ett år efter någon som vill ta sig an det arbetet, men inte hittat någon.
#24, verkar du själv eller har du en hovslagare? Du verkar kunna en hel del, vilket jag verkligen uppskattar. Såg att du bor utanför Uppsala, har du långt till Bålsta?

#23 låter som SANHCP, inget hokuspokus utan bara rent sunt förnuft! 
#26 Ja ska man läsa sig till något så är det väll den som gäller.
Vi har tagit allt sakta men säkert (under drygt 6 månader), och vi gör inga "mustang rolls" (som väll mer är vildhästmetoden) mer än på de som synligt nöter en rundning själva (vissa gör ju det och andra inte).
Hakuna matata!

Det är inte så ovanligt att stora tunga hästar väger för mycket för sina hovar. Det kan låta konstigt, men hovarna på en stor häst är inte mer viktbärande bara för att de är större i storlek. De är uppbyggda på samma sätt som en liten hov och inte propotionellt större och tjockare. Avlar man inte konsekvent på superhovar till jättehästar så får man hästar som "måste" gå skodda för att hovarna ska hålla. Naturligtvis inte ALLA, det finns bumlingshästar med bra hovar som håller. Framhovarna bär den mesta av kroppsvikten och flyter ofta ut till dasslock även om de hålls efter, men nnaturligtvis inte lika mycket som en eftersatt hov, men man kan endå se att formen inte är 100. En utfluten hov är mer benägen till hålvägg och hovsprickor.
En bra kunnig hovslagare är A och O, men till vissa individer är skoning det bästa altwernativet.
Kan lägga till att ett bra b-vitamintillskott ökar chanserna för en bättre hovhälsa för problemhovar. Jag ger b-vitamin Forte (från apoteket) till mitt problemhovssto som kom hit i somras, myycket bättre redan!
Min häst har liknande problem, men inte riktigt av samma grad. När jag köpte henne hade säljaren missat henne när hovslagaren var hos honom, så hennes framhovar hade börjat spricka. Detta trodde de dock skulle försvinna genom några gånger hos hovslagaren så hon fick verka henne. Nackdelen är att det har inte blivit bättre, även när vi har kört med skor, så nu när jag var inne hos veterinären sa de att man skulle kapa en stor bit av tån och sätta på sidokappor. Sen var det något mer, men det kommer jag inte ihåg nu.
Men det här har precis blivit gjort, o vi ska tillbaka in till veterinären om 4 veckor igen för att se om det har blivit skillnad. Både i hennes hovar, o hennes steg då detta har orsakat hälta.

TS, jag förstår att din hästs hovar börjar spricka. Hovar är inte gjorda för att bära vikt med bara hovväggen, det är strålen som ska bära största vikten, hovväggen ska bara bära en mycket liten del. Din häst har alldeles för höga trakter och långa tår för att vara hållbara.
Normalt kan man komma undan med detta om man har en lättare häst, men tyngre raser ger förstås mer belastning på hornet och är inte hovarna extremt välskötta då så spricker de.
Sprickor beror främst på två saker;
- Ojämn verkning (det kan handla om millimeter) som ger felaktig belastning av hornet, vilket leder till spänningar som blir sprickor.
- För stora hovar (utflutna) som ger dålig näringstillförsel till hornet, och därmed horn av sämre kvalitét.
Det är av högsta vikt att man verkar ned hovväggen till den levande sulans nivå (den är lite vaxartig, och flagnar inte när man skrapar på den med hovkniv) och håller hovväggen ordentligt avrundad runtom hela hoven. Många hovslagare slarvar med detta och rundar av dåligt och/ eller slår bara en tvärtå som vid fångverkning och glömmer bort resten av hoven.
Min häst har haft en hovspricka från kronranden och nedåt, så länge jag känt honom vilket är 8 år. Han har skotts av 3 olika hovslagare under den perioden, ingen har lyckats få ordning på den. Förra sommaren blev han barfota, jag har gått två helgkurser varav en av dem för SANHCP´s grundare Ove Lind, och efter att jag börjat verka honom själv har den omedelbart växt bort. Det är alltså en spricka som han haft i 7 år, som bara försvann pga rätt verkning. Så jo, hovsprickor beror på felaktig hovvård, och det går att göra någonting åt dem, så ge inte upp!
Jag vet att jag kommer låta som värsta barfotatalibanen nu, men jag skulle verkligen varmt rekommendera dig till att ta ut en SANHCP-utbildad hovformsspecialist som får hjälpa dig med din hästs hovar. Det är åtminstone värt att prova, men glöm inte att det tar 6-12 månader för en hov att helt nyproducera sig själv så resultatet syns inte alltid förens hoven växt ut helt från att den blev ordentligt verkad. I mitt fall däremot så syntes det direkt att sprickan inte längre fortsatte att "växa ut" ifrån kronranden.
Jag tycker att det är riktigt tråkigt när det går så långt att hästar ska behöva lida av hovsprickor, men gör man på rätt sätt så är de både enkla och snabba att bli av med.
Rekommenderar varmt den här artikeln, som förhoppningsvis kan inbringa lite mer förståelse för ämnet; http://www.sundhast.se/PDF%20artiklar/Sprickor.pdf
Jag har ganska mycket dokumentation på min hästs hovspricka (som sitter på vänster fram) så jag tänkte att jag kunde visa dem, den här bilden är tagen den 14 juni, första gången han blev verkad enligt SANHCP
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Såhär ser "sprickan" ut idag, vet man vart man ska titta syns den som en lite djupare fåra i hornet, men den är helt utläkt inifrån och ut och det växer inte längre ned som en spricka ifrån kronranden. Endast noggran, regelbunden och balanserad verkning åstadkom detta.
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?
En liten uppdatering!
För ca fyra veckor sen valde jag att ännu en gång byta hovlsgare. Jag bytte till en nyutbildad hovslagare som var ganska ung. Min tanke var att han kan ju göra ett försök så får vi se hur det slutar.
Han kämpar en stund med hovarna och efter ca 40 minuter så ser hovarna helt annorlunda ut, lite liknande #32´s bild, lite rundade alltså.
I vanliga fall hinner det gå ca ½ vecka innan hovarna visar tecken på att börja spricka igen. Men nu har det gått 4 veckor och det finns inte ett enda tecken på att hovarna kommer att spricka.
Hur kan tre erfarna hovslagare gjort så fel och så kommer en helt nyutbildad och fixar det problem vi haft i snart ett år?
Den här hovslagaren kommer jag allt att hålla fast vid! Och priskostaden ligger på 500:- för en verkning och jag verkar honom var sjätte vecka nu i början, så det är en stor skillnad från våra 4000:- som vi betalade på kliniken var sjunde vecka!
Jag ska absolut lägga upp bilder på hur hovarna ser ut nu! Ska bara få med mig kameran till stallet
#33 Vad kul att höra att det löst sig :D Hoppas detta fungerar nu ;)
www.sweetolga.blogg.se

den nya forskningen om hovar kanske har nått ut till hovslagarskolorna till slut? Så denna nya hovslagare har fått lära sig bättre metoder för att verka en barfotahäst
man kan ju alltid hoppas att det är så!
#34. Tack
#35, Möjligtvis kan det äntligen vara så. Jag är en utav hans första kunder så han har inte hunnit lära sig sådan barfota verkning "själv", utan någonstans ifrån måste det komma. Jag är så otroligt nöjd med honom 
Hur har det gått?? :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Det är ju faktiskt så att även om hovslagare är utbildade och har ungefär samma/likvärdig teoretisk bakgrund, så är det ändå så att man dels tar till sig utbildningen i olika omfattning och dels (framförallt!) beror det till stor del på vem man har som lärare/praktikhandledare.

Ja visst är det så och tyvärr tycker jag att de bra hovslagarna är för få. I kalmar län vet jag bara EN som är bra, trots att det finns flera utbildade. Jag litar därför inte på hovslagare generellt, för enligt mig är sannolikheten högre att h*n är dålig än bra. Enligt MIN erfarenhet och där jag bor.
Tycker överlag att det är skrämmande ofta man ser dåliga hovar på landets hästar, när man kollar foton osv. eller på tävlingar. Och det har hänt mer än en gång att jag fått kommentarer om att min häst har så fina hovar när man är på t ex klinik eller hos sadelutprovare, och enligt mig är de bara normala och så som alla borde vara. Det jag menar är att det är skrämmande när de som ser många hästar varje dag kommenterar när en häst kommer med normala hovar, som om det vore något dom inte ser varje dag.
Jag har den erfarenheten att hovarna håller sig friskare om de ser ut som #32 men kan bli mer ömfotade.

#40 är dom ömma så är det ofta strålen som är sjuk, t ex röta. Är hovarna helt friska så ömmar inte hästen, det finns alltid en orsak - men den är inte alltid så lätt att hitta 
#41 - fast det där är en väldigt enkelspårig åsikt. Jag har haft flera hästar med alldeles utmärkta friska strålar, som varit ömfotade på hårdare underlag än mjukt gräs.
Vissa hästar är helt enkelt känsligare än andra, utan att det egentligen behöver vara något som är "fel" på dem. Det kan vara så enkelt som att det har nedärvts i flera generationer.

#42 och jag som till och med strök under ordet ofta men ändå missade du det 
nejdå, jag såg det mycket väl. Men jag håller inte med dig. Och jag garanterar att jag är fullt kapabel att avgöra om hovar är friska eller inte…
Jag har haft en D-ponny som hade problem med strålen ofta… Men hon kunde gå barfota när jag väl flyttade från ridskolan där jag hade henne första åren där det var "policy" att alla skulle vara skodda.
Jag vet ett varmblodssto som vi försökt i omgångar att gå barfota men skorna har åkt på efter nåt halvår när hon fortfarande inte kan gå "normalt" i en hage ens och ännu mindre ridas.
Jag har haft en fjording som gick barfota runt om och gick bra med det medan jag hade en haflinger som var skodd runt om först men kunde gå utan bak men när jag tog av fram (flera månader) ville han inte ridas på vägar utan ville gå vid väggkanten på gräs…
Jag har haft en travare som kunde gå barfota FRAM men inte bak utan att ömma.
Jag tar gärna av hästarna skorna på hästarna för jag tror att hovarna mår bättre av det, men jag vill samtidigt inte "förstöra" deras användningsområde och förmåga att röra sig fritt utan smärta…
Ingen häst ska behöva gå med smärtande hovar. Det skall åtgärdas men kan säkert ske på olika sätt. Jag tror INTE på att det finns EN sanning.
Det många som skor av sina hästar missar är nog just att kanten på hoven behöver rundas av något. Bara den lilla enkla grejen kan hjälpa enormt så att hovarna inte trasar upp sig.
Fåtals hästar i Sverige har friska hovar jag hörde förr att det va 70 priset men nu ökat till 90 enligt en underkäkning . Kolla sena blogg jag håller med henne . http://ourgoodlife.blogg.se/2011/september/stralrota.html#comment

Ja den som lever får se hur allt utvecklas i Sverige. Men faktum är att Ove (SANHCP) har föreläsningar på hovslagarnas utbildning redan nu så det är rätt tydligt ändå vilket håll allt går åt. Det har kommit mycket ny forskning och kunskap de senaste åren med Ove i spetsen, egentligen borde alla "gamla" hovslagare få gå en uppföljningskurs för att uppdateras lite så inte nivån på landets hovslagare vore så ojämn. De som utbildade sig för många år sen har säkert missat mycket av det nya.
Nåt som jag tycker lyfts fram för sällan är att även barfotaförespråkare säger att vissa hästar behöver skor i perioder, men det finns ju så mycket bättre alternativ än järnskor idag. Alternativ som inte förstör hovarna och hovmekanismen, blodcirkulationen osv osv.
#49 Nyfiken.
Vad finns det för andra alternativ än hästskor idag som håller för så höga farter som en travhäst håller? Skulle gärna köpa det i så fall.
#50 Det varkar som om det jobbas på den biten: http://gladahovar.se/2012/03/14/skor-for-travhastar-hastar-som-behover-prestera-pa-elitniva/
Medarbetare på westernridning.ifokus
#51 Jag var inne på länken men det finns tydligen inga sådana skor ännu. Hittade i vilket fall inget alls om det just på den hemsidan. Vet du något mer om detta?
#52 Nä jag sa inte att det fanns något?! Jag sa bara att det jobbas på den biten.
Har hört flera som håller på och utveckar boots som ska fungera för travhästar i träning

Tusen, jag har inte satt mig in i vad det finns för nåt till trav då jag inte har något intresse för just trav. Du får väl leta lite om du är intresserad 
Jag har inte läst igenom tråden då datorn går segt och hackar men mitt tips är att du tjärar hovarna. Detta har vi gjort i flera år och det ger enormt bra resultat. Testa, om du vill :D
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
#54 Är det din hemsida som #51 länkat till?
Jag har letat och letar fortfarande efter något bra som fungerar. Tänkte om ni visst något.
#55 Menar du att hovarna slits mindre om de tjäras eller att hästarna ömmar mindre?
Våra hästar ömmar inte något vid normal/motion träning utan det är när de tävlat eller tränat mycket, då hovarna blivit hårt nedslitna, som gör att de ömmar. Men vill gärna att deras hovar ska hålla även för träning och tävling som sliter hårt på hovarna. Skulle vara underbart om de kunnde gå oskodda jämt.
Tacksam för alla tips.

#56 nej jag har ingen hemsida.
Thära gör hovarna mer slitstarka (mycket mer, enligt mig) och i sin tur blir hovarna mindre ömma. Tjäran fäster på hoven och bildar en "skyddande lager" som det så fint heter :) Kanske kan ta kort när jag tjärar någon dag så kan du få se :)
#58 Jätteintressant!
#59 Ska se om jag inte kan fotografera redan imorgon :) Kanske gör en ny tråd om det då denna börjar bli så lång. Men kan länka den här i så fall :)
MVH Julia Tingström
Fast tjäran är inte bra i längden att ha på utsidan av hoven då det stänger ute fukten. Det torkar ut hovarna. Dessutom så är tjära väldigt starkt och "äter" både död och levande vävnad har jag fått höra, alltså äter det sakta men säkert upp hoven.
#61 Jaha! Då är inte det heller något att satsa på då?
#61 Det är riktigt, dock tjärar man inte hovarna mer än 1-2 gånger i veckan vilket tillåter hoven att återfuktas. När sästarna rids mycket i vatten/lera behövs oftasg inte tjära. Men det är ritkigt att för mycket kan torka ut hovarna.
Att det skulle "äta" levande och död vävnad är inget jag har hört men vi har aldrig märkt av några problem med tjära, tvärt om har det varit otroligt bra.

HIttade inte i den här tråden, eller så letade jag inte tillräckligt noga, kanske stod i den andra tråden om den här hästen…
Min foderhäst har haft bra hovar tidigare i livet, sen när jag tog över honom (8år då) var han lätt undernärd och började få riktigt dåliga hovar. Första året jag hade honom var fyllt av röta, sprickor och felbelastning etc.
Sen när han fick mer och bättre mat och bättre hovslagare började det nya på hoven som växte ut bli mörkare och friskare. Man såg en ordentlig färgförändring där han började äta bra. Nu när hela hoven är utbytt har han inga problem längre. Jag är därför helt inne på hur viktig kosten är :)

#64 ja kosten är superviktig! T ex så är kolhydrater (socker) något man ska undvika då det ger näring åt strålröta osv.