Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 7081 ggr
JTphoto
0

Mystisk hälta, hjälp!

Snälla, läs igenom, jag behöver alla råd som finns!

Jag har en unghäst (Lekapso, sto 6 år) som plötsligt börjat halta. Jag red i måndags, en härlig skogstur precis som alla andra dagar. Hon gick jätte fint och var pigg och glad. På tisdagen skulle vi åka på hoppträning. Hon känndes laddad redan när jag tog in henne och när vi kom fram var hon riktigt pigg.

När jag började trava haltade hon. Min tränare tittade och såg att hon markerade tydligare i höger varv. Det känndes också väldigt tydligt för mig. Vi kännde på benen och kännde värme och lite puls strax ovanför kotan på höger framben. Tränaren tyckte vi skulle ge det ett par dagar för att se vad som blev.

Vi fick då vända och åka hem igen. Hemma kollade vi igenom henne, i hovar, runt strålen, utsidan hoven, benen o.s.v. Vi kunnde inte se/känna att hon ömmade och hittade inga sår eller andra skador.

Vi har sedan dess kollat henne varje dag och inget har blivit värre men inte heller mycket bättre. Hon haltar inte i skritt men i traven. Hon är pigg och vaken, har ingen feber, är inte öm och inga övriga skador syns.

Vi har funderat på om detta kan vara en hovböld, men borde det inte bli värre i så fall?

Kanske är det någon som har en tanke? Vi har panik och håller för fullt på att förbereda mitt studentkalas men inget är vitkigare för mig än mina hästar. Snälla, har haft sån otur med mina hästar och vill verkligen inte att något ska hända henne också.

Tack på förhand!

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se

"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Gronstedt
0

Om det inte är hovböld eller någon infektion kan det vara hovledsvrickning, eller i värsta fall holedsinflammation. Alla problem nedanför kotan kan, men behöver inte, ge puls som känns ovanför kotleden. I första hand ska ni förstås rådgöra med veterinär! Men jag kan tänka mig att ni får ungefär följande råd: om hon inte är allmänpåverkad och det inte utvecklas en hovböld, så låt henne vila en vecka och kolla igen. Är det bra då så är allt bra, är det bättre men inte bra så vila en vecka till, är det inte bättre så åk till klinik.

JTphoto
0

#1 Tack för svaret!!

Det är väl ungefär så vi har resonerat kring svaret från veterinären. Men visst ska vi ringa det är ju bara dumt att inte göra det ;) Men kan du något om de två saker du tar upp. Hovledsvrickning och hovledsinflamation. Vad innebär det och hur yttrar det sig?

Vill också tillägga att hästen inte har några svullnader.

Gronstedt
0

Vrickning uppstår när senor och ben rubbats ur sina lägen men inte har gått sönder. Det som ger smärta kan vara bristningar i senfästen och tryckskador på ledytor. Vrickning kan vara mer eller mindre allvarligt men går för det allra mesta över med vila. En vrickning betyder ofta att leden är mer ömtålig ganska länge efter att den akuta skadan är läkt. Är det en vrickning bör du se tydlig förbättring efter en vecka i sjukhage.

Inflammation är mycket mer allvarligt och måste förmodligen behandlas för att bli bra, och man måste försöka ta reda på varför inflammationen uppstått, så man kan förhindra att det kommer tillbaka. Hästen kan till exempel behöva skos på ett annat sätt. För att få en säker diagnos bör leden röntgas. Obehandlad ledinflammation kan leda till pålagringar.

Vrickning medför inte alltid märkbar blödning och inflammation, så det behöver inte ge svullnad. Och hovleden sitter långt ned och långt inne i benet, så det är inte alltid man känner värme eller svullnad vid inflammation där. Känn mitt fram på foten, precis ovanför kronranden - känns det värme eller puls där tyder det på att hovleden är involverad. Men om du inte känner något bevisar det inte att det inte är hovleden.

Men det kan vara en massa andra saker också, och ingen här kan ju mer än spekulera, så du måste förstås rådfråga veterinär - det har ju redan gått snart en vecka.

JTphoto
0

Tack öf rhjälpen. Veterinären skall kontaktas eftersom hon inte blivit så mycket bättre :)

Som du säger har vi känt över benet och ingen svullnad eller värme. Tack för förklaringarna mycket bra att veta och enklare att överblicka :) Hoppas verkligen att det är något litet :S

Det är så underligt när de haltar trots att de inte syns något. Vi köpte henne i oktober och då hade hon en röntgen utan anmärkning vilken betyder att hon måste skadats sig hoss mig. Försöker grubbla på när detta kan ha hänt men det kan ju vara i hagen…

Sjukhage? Vad innebär det? Liten trång fyrkant utan gräs? Sådana har vi inte. Har bara hagar där hästarna strövar fritt och har tillgång till rinnande vatten, skog, äng och variation. Kan dock göra en mindre tillfällig hage åt henne men fortfarande nära de andra hästarna.

Gronstedt
0

#4: Om det är vrickning eller inflammation är det viktigt att hon håller sig relativt stilla tills det blivit bättre. En sjukhage är en mindre hage, kanske 2 x 2 hästlängder, helst nära andra hästar så hon inte blir stressad och börjar hoppa omkring. Men det får gärna vara gräs i den, så hon har något att göra. Har du snabbstolpar så kan du ju flytta hagen allt eftersom det blir avbetat.

sofiek90
1

Det sitter inte högre upp? Jag har en ponny som haltar ibland, men det sitter inte i benet utan i bogbladet. Han blir blockhalt en dag, men 2 dagar senare är han som vanligt. (En hältundersökning har gjorts på min ponny och vet. sa att det inte var något som dom kollade, då han inte är jätte halt ofta och han har inte ont utav det.)

En veterinär kan ju gör en hältundersökning om hon inte blir bättre.

MVH

Sofie