Någon...
…som har förslag på hur man kan lägga upp ett schema för att rida igång sin häst igen, så han får kondition och muskler. Ska med på långritt 2/6, på ca 6 mil, rids på 2 el 3 dagar, men endast om jag lyckas få upp hans kondition till det. Inte så duktig på hur man ska gå till väga så är tacksam för alla råd. Han har stått till och från hela denna vintern pga väglagret, är 17 år.
In med massa förslag nu så plockar jag ut sen….

*putt*

tja, några tips jag fått är att skritta rakt ut i skogen. att låta hästen bygga muskler när den lyfter på fossingarna för alla stubbar osv.
klättra är ju känt för att bygga muskler.
skritta långturer kanske?
nu när det är snö - rid där så mkt som möjligt.

men hur får jag upp konditionen då?
Jag har oxå tänkt på ut i snön, men de varnar ju att det kan vara skare och att e kan skära upp sig på kotleder, ballar osv och även om det inte är skare, är det inte risk att man överanstränger benen på honom om det e mycket snö och då med ganska tungtrampat, med tanke på att han stått länge, även om jag bara skrittar?
Tycker som någon tidigare skrev. Ut i skog och mark. Träna hela hästens kropp. Rid mycket på långa tyglar i början så hästen själv får finna sin balans och bygga upp sin överlinje, viktigt om den ska bära dig på en långritt. Klättra uppför och nerför. Omväxlande trav och galoppjobb ökar konditionen Gå bara inte ut för tufft i början. Hoppa över snöarbetet, det töar på dagarna och fryser på natten= vass snö. För den delen är det som sagt tungt och du kan lätt anstränga din häst för mycket. Den är ju heller inte så ung längre.

tack för era svar!
#4 vad menas med överlinje?