Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 6467 ggr
Wisby9211
0

Nät vid fönster

Vad kan man använda för nät framför fönster i boxar? hur tjockt måste nätet vara?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Alex
0

Vad ska nätet vara till? Ska det vara som skydd till glasrutan räcker inte nät, då krävs galler. Är det någon slags flugnät du ska ha så är det ju främst att se till att hålen är små nog för att insekterna ska hållas ute.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Wisby9211
0

Galler alltså, vad ska det vara för storlek mellan galler pinnarna då?

Alex
0

Så att hästen inte kan hamna emellan med en hov. 7-8 cm brukar väl vara ganska lagom. Så får man ju vara noga med att det är galler som står emot en hästspark också, långt ifrån alla som gör det!

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Wisby9211
0

Okej tack för svar :)

Tusen
0

Den får heller inte vara för smal så att hästen kan fastna med käken om den skulle tugga på gallret.

Wisby9211
0

3-4 cm mellanrum`?

Gronstedt
0

#6: Det beror på hästen! Det är ju olika mått på shettisar och shire-hästar.

Wisby9211
0

jo men det ska vara ett mått som passar båda, vill inte hålla på och byta så fort det kommer in en annan häst i boxen, så gör ju inget stall vad jag vet :P

Gronstedt
0

#8: Mja, de stall där jag håller till är alla byggda för stora hästar, där är det hela väggar upp till 1 eller 1,25 meter och däröver är det stående stänger med 7-10 cm mellan - alltså gott och väl plats för en shettis eller en nätt större ponny att få ut ett ben om oturen skulle vara framme.

Elshira
0

Vi har gunnebonät både för fönsterna och runt boxarna. Just i och med att vi har små ponnyer och ska man då ha galler så ser det ut som rena fängelset om de inte ska kunna komma in med en hov.

Vi har haft länsstyrelsen (eller vilka det nu var som gjorde dessa inspektioner för drygt 2 år sedan) och de sade att antingen skulle gallret vara så litet att en hov inte kommer igenom, eller så stort att de kune komma loss. Det senare är ju dock inte så bra vid fönster kanske… De tyckte i.af det var bra med gunnebo.

Gunnebonästen håller för stora hästar att resa sig mot (hade en hingst som alltid reste sig och "hängde" mot nätet förut). Vid en riktigt välriktad och hård spark är det kanske möjligt att det inte skulle hålla för en stor häst, men det gör nog inte ett armeringsjärn heller (då hamnar ju all kraft ev på 1-2 "storlpar" bara). Bättre att ha träväggarna lite högre och fönstren inte allt för lång, så att åtminstone vanliga "väggsparkar" eller små kickar aldrig når upp dit.

Så har i.af. vi löst det =)

Hakuna matata!

lisette
0

jag tycker det är konstigt att de godkände gunnebostaketet faktiskt.

här fick en granne byta ut alla sina galler pga han hade armeringsjärn. som du säger håller förmodligen inte ett armeringsjärn heller om hästen skulle sparka, men det tar nog emot mer än vad det gör med ett vanligt staketnät.

CelsiusT
0

#11 Fast det tar emot på helt olika sätt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Wisby9211
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi kommer inte ha några shettisar eller ponnysar i stallet bara stora hästar. Jag får ringa till jordbruksverket och andra stall här och fråga vad dom har helt enkelt!

sitter ju galler runt hela boxarna så då måste jag ju byta allt i så fall.

hur högt fönstrerna sitter vet jag inte exakt men kan ju inte bygga om direkt.

Sätter in en jätte dålig bild på stallboxen. . .

Tusen
0

Annars kan man byta ut allt glas mot plexiglas istället. Då behövs inget galler alls.Glad

AnnaLundin
0

Grejen är att det är lite upp till den som besiktigar stallet att avgöra om gallret är tillräckligt bra eller inte. Detta gäller både fönstergaller och galler mellan boxar. Har man otur så kan den ena underkänna vad den andra nyligen godkände.

De generella reglerna för galler är helt borttagna.

Wisby9211
0

Men håller plexiglas för en häst spark då? i så fall kommer jag göra det så hästarna ser ut bättre :)

konstigt att en man kan säga en sak och en annan en annan sak

Elshira
0

Ja plexiglas är ju bra! Undra hur mycket det håller för, men det borde ju vara en del det med. Det är nog dyyyyrt bara Förvånad 2 x 1.5 meter i 5mm tjock kostar drygt 2000, 1 cm kostar 3500.

Hakuna matata!

Wisby9211
0

Nja vi köpte 1x1 m för 75 kr för ett tag sedan så det är inte dyrt här på ön :P

Tusen
0

Ja, tyvärr är plexiglas dyrt men tanken med plexiglaset är egentligen inte att det i första hand ska hålla för en hästspark (även om det är rätt starkt och säkert håller för en hel del) utan i första hand är det så att om plexiglaset går sönder så skadar det inte hästen.

Hanna
2

Hört att plexiglas blir repigt väldigt lätt. Men det kanske går att sätta plastfilm på.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Wisby9211
0

så länge det funkar så är jag glad :)

CelsiusT
0

På Ale djurklinik har dom plexiglas, tror att dom hade det innanför glaset bara men är inte helt hundra på det. jag minns det som att det vat väldigt repigt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
0

#19: Det är väl en sanning med modifikation. Plexiglas krossas inte till vassa skärvor, utan är segare än glas, men OM hästen ändå skulle lyckas få hål i det och få en fot igenom, så kommer den att skadas när den försöker dra tillbaka benet. Kanske inte så sannolikt, men ändå värt att kolla noga hur tjockt det måste vara för att vara helt säkert - alltså så att hela rutan trycks ut ur fönsterramen innan plasten själv brister.

Tusen
0

#23 Det är möjligt att den kan skada sig något men inte alls i samma utsträckning som om den har krossat en glasruta. För då finns stor risk för riktigt stora skador.

Linnea
0

Nuförtiden finns det ju rutgaller också till boxar istället för galler. Borde funka på fönster också.

Skynda långsamt så går det fortare.

Elshira
0

Jag undrar hur det i #25 skulle kunna vara bättre (hållbarare) än gunnebonät. Men då vet jag att det tydligen används liknande dimensioner till hästar i övrigt med!

Ett fjädrande nät (gunnebo) är då inte sämmre än ett stelt galler (som blir sprött).

Om man skulle ställa en viss tyngd rakt över ett galler av gunnebonät och stela nätet skulle det stela hålla längre. Och bortse från alla faktorer som att en spark kommer farande (ett gunnebo kommer sakta i sparken, ett stelt nät kommer ta emot full styrka direkt) och att det stela kommer bli kännsligare ju större det är.

Men det faktum att gunnebo är fjädrande, och dessutom kommer sprida ut sparkens tryck över en MYCKET större yta (i och med det sicksakcade mönstret som är) än det stela nätet som kommer att "vikas" på mitten vid en spark innebär att gunnebo är bättre än nätet i #25 i.af.

Är det så att man faktiskt räknat med att det stela nätet ska hålla för hästar (och det inte bara är för utseendets skull) så kommer jag absolut fortsätta med gunnebo även i framtiden…

Hakuna matata!

Wisby9211
0

SÅ Elshira du säger att gunnebo nät är bättre? Ditt inlägg lät bra så vill bara få reda på vart man kan köpa det nätet?

lisette
0

Ett stelt nät/galler tar ju emot sparken innan hoven når fönstret. Gunnebostaketet fjädrar Så risken att hoven Har sönder glaset är betydligt större då. Har man dessutom hästar som står och biter i gallret så Har inte staketet en chans jämfört med vilket annat galler som helst. #12 du kan aldrig jämföra ett välsvetsat galler i ordentliga dimensioner med ett nät som är gjort för att hålla folk på rätt sida staketet… #27 det är alltså ett helt vanligt Dagis/villa/staketnät som elshira menar. Det kan du köpa i De flest bygghandlar.

lisette
0

#13 där kan en stor häst lätt få in en hov. Tippar på att fönstret max är 120 cm från golvet. Jag hade sett till att då hjälo med att svetsa ihop ett galler med ordentliga rör med lagom avstånd - ca 5 cm mellan. Även Om du inte planerar för mindre hästsar just Nu Så vet man inte vad som händer i framtiden. Vad sitter i De andra fönsterna? Kolla blocket med förresten, har du tur Så hittar du rätt storlek!

Wisby9211
0

Min kille kan svetsa själv då han är svets ingenjör så det blir ingen fara men tänkte på vilket galler man ska ha, hur tjockt med mera?

Det sitter ingenting i fönsterna, hon som haft häst där innan har låtit hästarna gått med trasiga fönster och INGET skydd!!! Så dom kan ha skärt sig och allting!

Wisby9211
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Funkar dessa galler?

lisette
0

vilken tur du har! =)

det ser fint ut! jag har nog inte mycket tjockare pinnar i mina galler, men ju tjockare desto bättre är det ju. sen ser det kanske klumpigt ut, men så får det vara när det gäller säkerheten.

misstänker att den vågräta pinnen stabiliserar gallret en heldel!

lisette
0

myrby har 22 mms pinnar i sina galler. ett förslag är att kolla runt lite vad de olika tillverkarna har och gå på det. =)

Wisby9211
0

Tack för hjälpen det ska jag göra :)