Varför gör hon så?
Jag har en unghäst som har en ganska vild personlighet. Hon är pigg, framåt och har en stark vilja att göra som hon vill. Trots detta är hon oerhört snäll och skrämmer mig inte på något sätt vilket gör att jag hanterar det tan problem.
När jag tar in henne går hon lungt och tryggt med hela vägen till stallet och ställer sig i boxen. I de första minutrarna är hon lugn. Men sedan blir hon helvild inne i boxen. Hon stegrar sig och sparkar så att man ibland blir orolig att hon ska skada sig.
När jag är inne i boxen är hon lugn och jag kan borsta henne utan problem, även sadla m.m. Men så fort jag går ut ur boxen börjar hon sparka igen. Hon snurrar runt i boxen och kasstar sig fram och tillbaka.
Som sagt så är jag inte på något sett rädd för henne då vi länge har arbetat med respekt och vänskap. Det jag är rädd för är att hon ska skada sig själv. Jag hanterar situationen genom att själv vara lugn och trygg i både röst och kroppshållning.
Är det någon som känner igen dessa problem? Är det bara att vänta ut henne eller hur skall man agera?
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Är hon ensam? (andra hästar på andra sidan) Det kan antingen vara så att hon är stressad över att vara ensam eller att de är någon av de andra hästarna som stör henne, testa byta box?
Det här är väldigt svårt att avgöra när man inte ser hästen och sitvationen.
Först tänkte jag att hon kanske blir stressad och uppjagad när hon blir instängd? Men det kan lika gärna vara en helt vanlig dum ovana för att få uppmärksamhet.
Men det beror juh helt på hur hon ser ut när hon gör det.
"Min" gör små dumheter när han vill något, tex när mat eller hage nalkas då väger han som en galning tills han får som han vill.
Ta dit någon som värkligen kan sådana problem. måste juh finnas! Lycka till! 
I hagen är hon aldrig ensam (om inte alla andra är ute och rider) men när jag ska ut och rida tar jag in henne själv. Detta har aldrig varit något problem fören nu. Jag har grubblat tillsammans med min mamma och vi har kommit fram till förjande:
Hästen är ung och busig vilket bidrar till beteendet. Hon älskar mat och gröngräs. Hon har nu kommit till paradiset (beteshagen) och blir förtvivlad när jag tar henne där ifrån. Hon blir sedan orolig att inte få komma tillbaka till sitt paradis :P
Lexa (som hon kallas) är också väldigt "mammig".det hjälper inte att någon annan är i stallet utan för att hon ska vara nöjd måste jag vara där. Helst precis nbredvid henne. Gärna hålla handen också ;)
(smått barnslig historia men rimmlig, eller hur)?
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
#2 Ja om övriga hästar går kvar på grönbetet när hon tas in och blir stående i boxen utan hästsällskap så är det ju inte så konstigt att en ung och busig individ beter sig sådär. Det är ju liksom en stress som byggs upp.
Medarbetare på westernridning.ifokus