Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 1464 ggr
Maja
0

Ledarskapsövningar

Japp, jag ska börja med sånt.. ;) Lilla fjoll-hästen i stallet som vägrar gå över diken som inte ens är diken, väljer att galoppera när man springer bredvid henne så man inte hinner med, slänger sig ut på åkrar (ja, Alex, du vet.. ^^), stannar när hon vill under turen m.m.

Har ni några bra idéer? :) Vad kan man träna med henne för att få henne att lyssna med på mig, inte hålla på med sånt där dumt osv. ;)

Alex
0

Vaddå slänga sig ut på åkrar? Stanna? Jag förstår ingenting…Fundersam

Sen så får du tänka på att det är ett svenskfött fuxsto, är nog bara att slänga henne på gödselstacken. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
0

Hahahahahaha.. ;) Joooo, men hon har ju liksom ingen bläs.. ;)

Alex
0

Neej det är sant.. Då kanske det räcker att ha henne på gödselstacken 5 dagar i veckan eller nåt..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

CBA
0

Ledarskapet får du inte genom ett par utförda övningar…det är genom en konstant koncekvent hantering du vinner hästens respekt och därmed får äran att bli ledare över eran flock :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Maja
0

Men vad kan man göra för saker för att vinna hästens respekt då? :P

CBA
0

Lyssna, tala samma språk, koncekvens, läsa av hästen rätt etc.

Övningar kan man göra för att förstärka banden tycker jag medans den ömsesidiga respekten får man om man förtjänar den :o)

jen
0

har du kollat på "seven games" ? de funkar väldigt bra

finns under länkar i kategori Western

CBA
0

De 7 lekarna är väldigt bra men då tycker jag att man ska ha en liten humm om vad man gör innan man sätter igång med dom så man vet vad man ska få ut av varje övning för att få rätt resultat :o)

jen
0

#8 det är sant!

det bästa är ju att ta med pållen på någon NH kurs där man kan få en bra start och bra tips

Maja
0

Tack!! Jooo, jag vill ju inte göra fel, så jag får läsa på lite, kanske leta upp en tränare eller något.. :)

jen
0

Det vore ju det bästa!

pippa__
0

Brukar du vara noga med att hästen går bak dej? Annars kan det vara bra att träna..=)