Bygga muskler! Övingar?
Jag och min kompis är skötare på en fd. travare! Och vi ska försöka att bygga mer muskler på honom nu under sommaren, så då undrar vi om ni har några bra övningar man kan göra.. Han kan bara skritta och trava. Har inte riktigt fattat galoppen än, kan bara galoppera i svängarna i paddocken. Vi har bra skogsvägar och en paddock. Ska man rida ut på långa skritt- turer eller långa trav- turer? Hur länge ska ridpassen vara? Ska man säga till ägaren att man vill börja träna upp musklerna så hon ger honom mer mat? Eller vad ska man göra? Vill ha massor av tips!! :)
Kraam från Ryttarensofia!
klättra mycket i BRANTA backar :)
Nej! Klättre INTE! Det sliter oerhört på bakknäna och eftersom det är en f.d. travare så finns det risk att knäna är lite slitna.
Din häst HAR muskler. Det syns på bilden. Däremot har den ointe muskler för att bära ryttare speciellt i galoppen. Därför bör du jobba med din häst i lugna tempon under mycket korta perioder. Du kan säkert rida en timme utan problem men den kommer inte att orka gå i form mer än kanske ett par minuter i taget. Sen måste den får sträcka ut och vila.
Tänk att detta är nytt för hästen och behandla den som en unghäst.
Då det gäller maten kommer den förmodligen inte behöva mer mat än det hö eller det ev bete som den får idag. Många travare får äta fritt då de ofta är svårfödda.
Lycka till och ta det lugnt med din häst så håller den längre.
Hästen ser jättefin ut nu som den ser ut på bilden!
Det tar tid att få om travarmusklerna till ridmuskler också :)
Okej, tack för tipsen! Vi ska ut och rida ikväll, så då blir det ett lugnt skrittpass med lite trav i skogen :) Vi rider honom ca 1 gång i veckan just nu, men det kommer såklart blir mer när vi får sommarlov :)
Jag vill bara påpeka att han är 18 år och slutade med travet 2004. Fast ridningen har varit seriös på honom i ungefär 1 år nu. Men då vi inte haft tid så har som max ridit honom 3 gånger på en vecka.. :)
Kraam från Ryttarensofia!