Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 8581 ggr
Friggeshoppkaniner
2012-05-24 18:35
0

Foderråd

Har en ridtravare som har lite svårt att hålla hullet och har ganska dåligt med bete i hagen, går för tillfället enbart på hö och tror jag behöver ge han vitaminer och/eller kraftfoder, men undrar lite vad som är "bäst"? Ska ge B-vitamin i alla fall så han får bättre päls, men undrar om det finns något mer bra foder eller vitaminer som man kan ge?

Scooby doo
2012-05-24 20:46
0

Man kan ge majsolja för att hålla hullet och även ge maskrosor ! Det tycker dem är jättegott !

Uss
2012-05-24 21:00
2

Lucern! Det är bättre med grovfoder än kraftfoder för hästen, ger mycket protein och brukar vara en räddningsplanka för hästar som har svårt hålla hull.

Olja kan nog vara bra, men isf inte i någon större mängd - det är inte direkt ett naturligt födoämne för hästar ;D

Elshira
2012-05-25 07:18
0

B-vitamin ger du enklast och billigast (tycker jag) i form av vanlig bakjäst, som även innehåller lite protein och järn =) Bra för magen med!

Men jag håller med om att Lucern säkert skulle vara bra, har du itne väldigt höga proteinvärden i höet så är det säkert bra. Sedan är det ju lite energi i det i form av socker (melass). Bättre med rent socker som tas upp direkt i tunntarmen, än med spanmål som följer med ut i grovtarmen och stör (dödar) jästsvamparna där.

Olja är faktiskt bättre än man kan tro för hästar. Det är för visso inget naturligt födoämne, men hästar har väldigt lätt för att smälta olja vilket gör det till en bra energikälla ändå. Se till att vänja in hästen sakta bara, annars blir de lätt lösa i magen.

Själv ger jag skalade solrosfrön (köper i 3-kilos påsar) till våran ena fångponny (efter som de inte ska ha varken lucern eller annat), solrosfrön är nästan 50% fett. Men ger du lite lucern kan du gott blöta upp det(!) och sedan blanda ut lite olja direkt där i bara.

Vad det gäller olja så är väll dock majsolja den sämsta (billigaste), solrosolja mitt emellan och rapsolja den bättre. Detta efter hur fort fetterna härsknar (även i kroppen). Vi människor äter ju en del antioxidanter som förhindrar detta vilket inte hästar gör.

För en häst som inte lever mer än 20-30 år spelar det kanske inte fullt lika stor roll, så det är väll bara att köpa den billigaste~ men tänk inte att majsolja är det bästa bara och köp det därför. Matolja (blandning av de olika oljorna) brukar gå att köpa på stora 3-5 liters flaskor, och brukar vara billigast i och med storleken.

Hakuna matata!

Uss
2012-05-25 20:08
0

#3 Oj, jag var nog lite slarvig när jag skrev… tur att du var uppmärksam :D jag använder själv kvarnbys lucernpellets och den är det inget melass men det är nog vanligare med hackad lucern eller kraffts lucernpellets (med melass). Och deras pellets MÅSTE man verkligen blöta för de sväller tom värre än betfor = risk för foderstrupsförstoppning annars.

Jag tycker nog man ska hålla sig till linolja, men Linfröpellets kan man också blanda i lucernen om man inte vill använda ren olja - det blir ju så kladdigt i krubban ;D (Lägg sedan till lite vetekli så har du en blandning som faktiskt balanserar hästens behov och du slipper dyra och konstigt sammansatta mineralfoder)

[skogtokig]
2012-05-25 21:23
0

vart köper man vetekli? :s

Uss
2012-05-25 23:08
1

Där du köper annat hästfoder en säck på tror det är 25 kg brukar kosta strax över 100-lappen

kaka1234567
2012-05-25 23:26
0

Aj tycker inte verklig är skilt bra för att få hästen hålla guldet . Utan att gå magen att fungera bättre och ta få magen att ta upp näringen bättre . Om jag skulle va du skulle jag satsa på lucern med vetekli och olja

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Tessen
2012-05-26 00:15
1

#3 Bakjästen är även jättebra att ge till fångponnyn då det förebygger att den får fång igen eftersom jästen återställer en hälsosam tarmflora. Det är flera veterinärer som tipsar om bakjäst istället för foderjäst till fånghästar eftersom det blir en hel del billigare i längden. En stor häst ska ha en halv paket bakjäst per dygn som man kan antingen blanda i fodret eller bara i en näve med något hästen gillar. En mindre ponny räcker det lätt med en fjärdedels paket av jästen. Hoppas att din ponny slipper få fång igen.

/T

Friggeshoppkaniner
2012-05-27 20:52
0

Okej, tack för all hjälp, tror jag ska testa lucern, bakjäst och olja :) Bakjäst är sådandär vanlig gul och fyrkantig jäst som man har när man bakar va? Ungefär hur mycket bör jag ge honom? Kommer ju förstås vänja in långsamt men hur mycket ungefär behöver en stor häst?

Peppe
2012-05-27 21:26
0

när jag "lärde mig" om bakjäst så skulle man ge 2 paket om dagen i 5 dagar och sedan gå ner till 1 paket om dagen, detta gällde "medelstora hästar", ungefär c-ponny till liten storhäst. Har men shetlandsponny eller shire kanske man minskar/ökar men tror inte det spelar superstor roll egentligen (½ pkt eller 1 pkt, sak samma). sen ger man kanske så lite som möjligt pga den ekonomiska biten.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tessen
2012-05-27 23:23
0

#9 Det är den gula paket med blå text på,alltså brödjästen. Kostar runt 1 - 2 kronor, det skiljer några ören från butik tillbutik, i dom större livsmedelsbutikerna brukar det ligga på runt en krona per paket. Jag tror att en halv paket om dagen är lagom för det får dom flesta hästar jag vet som får bakjäst. Bara smular ner i maten precis innan hästen ska få den så att kallvatten eller för varmt vatten inte dödar jästsvamparna. Eller smula ner det i en nävemed något hästen gillar och lägga i krubban eller i en hink om hästen går ute jämt på sommarbetet nu.

#10 Jag har hört från flera vänner med fånghästar som fått tips av veterinären och även läst på internet att folk fått höra från veterinärer att det är lagom med en halv paket till en häst och en fjärdedel till en ponny. :) Hästen jag är medryttare på har haft fång och han är 163 i mankhöjd halvblod/fullblodsvalack och enligt veterinären skulle han ha en halvpaket också för att förebygga att han får fång igen så det räcker nog gott och väl :) Skulle det vara en Shire på runt 2 meter så kanske en paket är nödvändigt, men knappast till halvblod, fullblod, ridtravare eller liknande. Dom får i sig dom jästsvampar dom behöver från en halv paket för att magen ska vara i balans. Sen så finns det säkerligen veterinärer som säger olika, speciellt om det är en häst som haft fång ett flertal gånger eller kanske tillochmed börjar få jäst medan den har fång.

/T

Elshira
2012-05-28 07:41
1

#11 Det finns inga faktiskta studier på detta med jäst, så allt är ju faktiskt efter efter vad ägare osv upplevt själva. Är hästen lös i magen ser man ju hur mycket som gör skillnad, men utöver det vet man ju egentligen inte.

Men jag tror nog man kan ge häst och ponny ungefär lika mycket faktiskt. Det är ju inte muskelmassan eller benmassan som avgör hur mycket de bör äta. Utan det är tarmarna som behöver det. Och tarmarna är ungefär lika långa både på en stor häst och en liten häst, det är bara tjockleken som skiljer en aning. Så kanske är det till och med lågiskt att de ska ha lika mycket för att lika mycket ska nå fram till och med?

Hur som helst så kan man inte överdosera bakjästen i.af, eller i princip inte i.af… När våran ena ponny fick fång fick hon 2 paket första dagen, 1 paket tills fångsymptom var över, och därefter ett halvt om dagen. Allt uppdelat på två ggr/dag.

Även om de kanske är för mycket jäst, så är det ju sällan dåligt med extra protein, -vitamin och järn. Så det kvittar nog ^^

Hakuna matata!

Friggeshoppkaniner
2012-05-28 13:47
0

Okej, tror jag ger runt 1/2 paket om dagen då :) Men hur mycket olja och lucern rekomenderas att ge?

AnnaLundin
2012-05-31 00:24
0

#12 - jo, det finns någon studie på jäst och annan s.k probiotika för häst, där man kunnat konstatera att den jästsvamp som bakjästen innehåller är det enda av de testade preparaten som hade någon positiv effekt på hästens tarmflora. Jästen hjälper till att skapa en miljö i tarmfloran som är gynnsam för tillväxt av "goda bakterier".

Foderjästen innehåller någon annan jästsvamp, som dessutom inte är "levande".

#13 - lusern kan du ge obegränsat av, det finns ingen övre gräns. Ge så mycket som behövs för att han ska hålla hullet. (och så mycket din plånbok tål… Flört) Olja är mer begränsat men jag minns inte riktigt. Men om du ger 1-2 dl/måltid så är du nog ganska säker.

Elshira
2012-05-31 05:52
0

Visst finma det det, men inte där man kollat exakt hur mycket som behövs. Foderjästen var ett dumt och dyrt inköp… Döda jästceller och bentonitlera…

Hakuna matata!

mille-star
2012-06-01 11:31
0

b-vitamin kan du skippa eftersom det inte har någon bevisad effekt på hästens päls. B-vitamin tillverkar alla friska hästar själv i grovtarmen och allt överflödigt vi stoppar i dem kommer ut med urinen. Så spara dessa slantar och ge ponnyn lucern eller något foder med högt energiinnehåll istället.

Friggeshoppkaniner
2012-06-01 15:43
0

Okej, men menar ni lucern i pelletsformat eller ströformat? Glad

AnnaLundin
2012-06-01 23:52
0

Du kan ge vilket du vill, det är samma innehåll. Skillnaden är formatet - pellets går snabbare att tugga i sig än samma mängde hackad strå.