Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 4256 ggr
mimmijojo
1

jag vill ha en häst!

jag är en tjej på 12 år och har ridit i 8 år. men jag har dock inte en egen liten hästRynkar på näsan. jag älskar att hoppa och har hoppat 80cm som högst. jag vill börja tävla i hoppning men det blir ju lite svårt att tävla när man inte har en hästRynkar på näsan. jag undrar då om ni tycker att jag förtjänar att ha en egen? om ni känner el vet någon som behöver medryttare på sin häst nära helsingborg så säg gärna till! men jag vill mest ha svar på om ni tycker att jag förtjänar detta.

tack på förhand!…

PiganX
0

Innan du skaffar häst så bör du skaffa dig mera erfarenhet (om du inte redan har det dvs). Att bli privatskötare, medryttare eller kanske ta en häst på foder är en bra början för att du själv ska kunna känna efter ifall du har tid, ork och lust med en helt egen häst :)

Och på de flesta ridskolor finns det alternativ att tävla även för de som inte har egen häst. Då kan man få tävla med ridskolans hästar. Jag tycker du bör tala igenom detta med dina föräldrar och din ridlärare först, så kanske ni kan komma fram till en bra lösning tillsammans!

Gronstedt
6

Ingen "förtjänar" att ha en egen häst bara så där, eller "förtjänar" att vara medryttare. Man får ta sin situation sådan den är och jobba på alla vis för att ändra den så att den blir som man vill ha den. Antingen man är 12 eller 42 eller 102.

Pelzi
0

Att ha häst är ett STORT ansvar och dyrt jag har själv ingen häst men vet hur stort ansvar det är + att man måste klara av skolan också och det tar mycket tid det också.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

mimmijojo
0

#3 jag vet att det är ett stort ansvar med att ha kontroll med läxa och en häst men därför undrar jag om någon vet någon som behöver medryttare el skötare till sin häst nära helsingborg.

viktoria91
1

Att bli medryttare först är en jättebra ide för att skaffa erfarenhet och uppfattning om hur tufft det är med att hålla igång en häst och få bra resultat i skolan. Har häst nära Hbg men behöver dessvärre ingen medryttare och släpper inte ivägen henne i skogen själv med någon annan.

Rafflan
0

Jag tycker du ska leta medryttarhäst :)

Man lär sig massor av det men finns även massor mer saker som gäller sen när man går från medryttare till egen häst :)

Cederin
1

Tycker inte att man bedömer det som att man "förtjänar" en häst. Man kan köpa häst när man har kunskapen, och framför allt förutsättningarna. Man ska ha råd och tid.

Jag till exempel är 17 år, har ridit sedan jag var 4, men inte har jag pengar eller tid att skaffa häst! Jag ska gå klart gymnasiet och allt vad det innebär, betala hyra och mat med studiebidraget tillsammans med min pojkväns lilla lön. Då spelar det ju ingen roll att jag "förtjänar" att ha häst, bara för att jag har erfarenheten. Jag har haft tur och hittat en medryttarhäst som jag rider utan att jag betalar, istället hjälper jag till med stallet och hästarna. Det är ett sätt som funkar för mig.

Tänk på att man binder sig något enormt när man skaffar häst, kanske ingenting som man tänker så mycket på när man är yngre, det gjorde iallafall inte jag. Jag var som du och ville också ha häst. Men man förändras väldigt mycket också under den tiden, när du är ett par år äldre kanske du inte vill ha häst längre, det vet man aldrig.

Därför rekommenderar jag som alla andra här medryttarhäst. Det är en jättebra start och kanske början på en väg mot egen häst. Prova hur det känns i några år att vara medryttare, sen är det upp till dig och dina förutsättningar.

Medarbetare på Naglar och Hår

[skogtokig]
0

ridskola - sköthäst - medryttarehäst - foderhäst - egen häst tycker jag är en bra ordning att tänka och gå efter. Har kvar intresset när du är 15 och alla dina kompisar kanske gör annat som du gärna vill vara med på men inte alltid kan för att du har en häst och det inte gör något är det en stor fördel. Jag har inga kompisar nästan som är hästintresserade utan dom gör annat - har jag häst (han kommer snart hem) kommer jag inte ha råd eller tid för att göra annat.

examynia
0

jag håller med #8. jag gick i precis den ordningen som hon skrev å jag är väääääldigt glad för at tjag gick i den ordningen.. har lärt mig massor på de ska jag säga.. har nu egen häst å som #8 säger så har inte jag helle rnån vän som ä rhästintresserad å de tar tid å pengar.. å jag är ofta ensam i stallet med .. å rider ensam osv.. vilket inte alltid är så roligt.. de är inte roligt alla dagar medans vissa är hur underbara som helst.. å bara för att de är en dag som man verkligen INTE vill åka till stallet utan man vill bara stanna hemma elle rinne.. tex om de ösregnar.. så måste man ändå dit.. å om man är sjuk osv.. har man egen häst så behöver hästen dig varje dag på ett eller annat sött.. så jag håller med dom som tidigare sagt att börja med medryttarhäst å se hur de går sen foderhäst.. å funkar de inte då går de lämna tillbaka..

Rafflan
0

#9 är jag dock riktigt sjuk så jag knappt tar mig ut sängen så ber jag någon annan fixa hästen, och sen får jag hjälpa dem någon gång vid behov.

Har man inte den turen måste man såklart ditt trots att man är sjuk. Men har man inte eget stall som man är ensam i tycker jag inte det ska vara några problem att hjälpa varandra i stallet, speciellt vid sjukdom :)

examynia
0

#10 ja men självklart:P OM man har nån har jag ingen så blir jag ändå tvungen..

vi brukar hjälpa varandra om vi kan..

[skogtokig]
0

Har du tur kan samma häst vara både sköthäst, medryttarehäst, foderhäst och sedan din egna :) Om du vekligen klickat med både ägare och häst.

Det är också bra att rida privatlektion på medryttarhäst/foderhäst/egna hästen för att kunna utvecklas, jag tycker personligen inte att ridskola ger lika mycket som privatlektion.