Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4400 ggr
Amelia88
0

Tvätta regntäcke?

Hur ska man egentligen tvätta hästtäcken? har ett regntäcke från pessoa som jag skulle behöva tvätta.. Vill inte förstöra det!

Stallmima
0

Förslagsvis i tvättmaskin  Flört titta om det står något tvättråd någonstans eller om du är osäker ring/maila tillverkaren. Jag brukar i allafall tvätta mina täcken i maskin  Glad

Tusen
0

Var noga med att impregnera efteråt bara. Så att täcket står emot regnet. Skrattande

Gronstedt
1

Det brukar stå att de ska tvättas i 30 eller 40 °C. Jag kör med Grumme tvättsåpa, det har aldrig varit några problem. Rulla upp ändarna på gjordarna och sätt gummiband om, eller knyt en strumpa över, så inte spännena slänger runt i maskinen, bara.

Amelia88
0

Det jag syftade på #2, impregnera, vad är det? hur gör man det? :D

#3 kan man inte ta vanligt tvättmedel, och ska man skita i sköljmedel?

tack för tipsen :D

Har tvättat täcken förut, utan att tänka på något särskilt.. vilket gått sådär ;)

Gronstedt
0

#4: Bättre med ett milt tvättmedel, tvåltvättmedel eller såpa, än något avancerat och fantastiskt VIA super tjohej eller vad det heter.

Impregnering köper man i literflaskor med sprejhatt, heter Imprenex, finns på ÖoB, COOP och liknande ställen. Välj den som är för tält och liknande, inte den för kläder - den räcker ingenstans och skyddar inte lika bra på grovt tyg. Spreja jämnnt över hela täckets utsida och låt torka, helst i rumstemperatur. Det luktar starkt, så gör det gärna ute om det är varmt.

Tusen
1

Ännu billigare att köpa inpregnering på burk och "måla" på den. Finns i färghandeln. Det räcker mycket längre och är mycket billigare.