Trasiga hovar!
Jag köpte min häst för ca en vecka sen och jag behöver lite hjälp angående hans extremt trasiga hovar.
Innan jag köpte honom så tog jag reda på att kallblod (han är en ardenner) som går barfota har lätt att skada sina hovar. Den förra ägaren sa att han alltid sett ut som på bilderna i hela hans liv, och hans bror (samma pappa, olika mammor) hade ännu värre hovar, och ingen av bröderna haft problem med skadorna.
Han är inte veterinärbesiktad ännu, utan det ska göras nu på onsdag och om han ej går igenom veterinärbesiktiningen så hävs köpet. Och jag kommer så klart be vetten att titta på hovarna.
På höger framhov så fattas det en bit av hoven och på de andra hovarna så har han stora sprickor. Hur ska jag hantera detta? Finns det något jag kan göra förutom att ta ut hovslagaren och be honom fila ner dem och eventuellt sko honom (han har aldrig haft skor)? Finns det risk att han kan få inflamationer av sprickorna?
Han har absolut inte ont och är inte det minsta halt, så är detta en typisk kallblods situation?
Kamilla
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
oj vilka hämska hovar! Han är ju utfluten. för lång i tån och låg i trakterna, han måste snubbla mucket när han går. Denna hästen behöver skor, det är ren lathet från förra ägaren.
Du kan till sätta MSK och biotin i fodret..
Han snubblar ingenting när han rids eller är ute och springer i hagen. Skulle problemen med sprickorna minska om han fick skor? Och vart får man tag i GIGANTISKA skor, misstänker att min hovslagare kommer undra samma sak?
Vad är MSK?
Vad gör man åt de sprickor som han redan har?

Jag hade aldrig köpt en häst med taskiga hovar, hovarna ska bära hästen i många år.
Vill du verkligen ha den här hästen hade jag tagit ut en riktigt duktig hovslagare alt åkt in till klinik för att träffa en duktig hovslagare som kan få ordning på hovarna.
Det finns diverse tillskott att ge hästen för att förbättra hovkavliten och det jag hört ska vara mest effektivt är kiselgur, men det allra viktigaste är en riktigt duktig hovslagare, och har hästen dåliga hovar och dem gärna spricker kommer hästen antagligen behöva gå ordentligt kortare intervaller mellan hovslagarbesöken kanske 3-4 veckor för att just förhindra att hovarna spricker..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

OJ, köp inte du kommer få mycket problem med hovarna bild #0 det är olika vinklar och olika längd på hovarna är hästen arbetad finns stora risker för andra skador i ben och rygg.
Onödight att köpa sig problem kan jag känna, det kan bli tillräckligt många problem med en häst som var hel när man köpte den. Bättre att göra det lätt för sig och hitta en hel häst.
Ärligt talat ser det där ut som ett djurskyddsärende, jag skulle bli förvånad om den går igenom en veterinärbesiktning. Den behöver definitivt skos av en riktigt duktig hovslagare om du ska ha en chans att få ordning på de hovarna på en så tung häst.
En bra hovslagare fixar dom hovarna, och hon/han vet säkert var skor finns att få tag i. Vet inte om det är typiskt kallblod att ha dåliga hovar. Vet att bärrandsröta kan ge såna problem.Hade en gång en shetland med bärrandsröta där halva hovväggen gick av, detta trots skötsel. Men han skall ju vet.besiktigas så passa på att fråga!

#8 en bra hovslagare fixar inte den sned belastning hästen fått utstå om du ser bild #0 ser inte hovarna ut att sitta på samma häst det betyder att hästen inte gått lika på båda sidorna.
Prata med hovslagare, dock tror jag det enda du kan göra är att låta hästen vila så hovarna får växa ut och sprickorna växer bort.
Jag tror att det kommer att ordna sig, "hålet" ser mycket värre ut på bild än vad det är, men visst den är ändå ganska hemsk..
Han är bara 5 år och har endast jobbar på bruket under vintern, och innan det var han sparsamt riden, så jag tror att det går att rätta till eftersom han är så ung.
Men som sagt ska se vad veterinären säger, om han inte går igenom så återhäver jag köpet, men tycker veterinären att hovarna kommer att rätta till sig med tiden så behåller jag honom.
Under hovarna ser han jättefin ut, det är bara den där biten som fattas och några sprickor.
Men hur stor är risken att det kan uppstå inflamationer? Det är bara en spricka som går hela vägen upp, men den är inte så stor och bred. Minskas risken när han får skor?
Ta ut en hovvårdare från Svenska Hovskolan. Hovar blir nog inte bättre med skor. Skor skadar. Med rätt verkning så kan han få mkt bättre hovar.
Intressant att så många som inte är utbildade på hovar kan sitta och döma så hårt bara utifrån de bilder som visats här… 
- NEJ det är absolut ingen djurskyddsärende som någon påstod!!! Det är inte ens någon katastrof!!
- Utan att lyfta på fötterna och studera vinklarna på resten av hästen är det helt omöjligt att avgöra vad som är rätt och vad som är fel. OM man nu kan avgöra från fotot ovan att hovarna har olika vinklar, så är det faktiskt inte alls särskilt ovanligt med olika vinklar på höger och vänster framfot. Det är tvärtom ganska vanligt med en brant hov med höga trakter och en mer utfluten hov med låga trakter fram. En av teorierna till varför dt blir så här är att hästen helt enkelt alltid står med ena benet fram och andra bak när den betar. Det främre benet får den utflutna hoven och det bakre benet får kort brant tå och hög trakt. (för mig en logisk förklaring, hästar är lika oliksidiga som vi är, av födsel och ohejdad vana)
- Att det saknas en flisa i hovväggen ser väldigt fult ut, men behöver inte alls vara någon katastrof. Det växer ut igen! Kan mycket väl bero på t.ex en hålvägg. Åter, man måste se mer av hoven än det går att se på fotona!!
- det ser ut som att sprickan på vänster fram sitter mitt fram i tån. Det brukar bero på att de belastar tådelen hårt vid överrullningen. Och om man relaterar det till en eventuell skillnad i vinklar som nämnts, så är det den hov som flutit ut framåt som har spruckit i tån, så även det är helt logiskt och hänger ihop. Detta är väldigt svårt att komma tillrätta med - fick jag både lära mig på hovslagarutbildningen och har kommit fram till av egen erfarenhet, egen häst med såna sprickor båda fram. Det man gör är att underlätta en snabb överrullning, genom att verka den med en kort tå (ev tvärtå). Om man skor den så är det en fördel om man kan tårikta skorna = man "böjer upp" främsta delen av skon så att den ser ut som undersidan av en pulka eller nåt, för att underlätta överrullningen.
#12 - varje hästägare gör sitt val, men själv skulle jag hellre anlita någon som gått en lång utbildning och lång praktik än någon som lärt sig av en enväldig snubbe som tror sig ha facit på allt…
Faktum är att även utbildade hovslagare anser att barfotahovar är det bästa, så länge det fungerar för hästen att vara barfota. Att påstå att skor aldrig är bra är bara ett tecken på trångsynthet. I vissa fall ÄR skor det bästa för hästen.
//Hovslagare, som stoppade en utbildning i bakfickan för nästan 15 år sedan… Och som har skor på EN häst av de 15 hon har på gården…
#12 skor är visst bra i viss mån. Mitt sto kan inte gå utan alls. Hennes fötter smulas bara sönder, pluss att en gån då jag och en hovis jag hadde blen osams och jag bad honom dra, så hade hans lärling hunnit dra av dom gammla skorna på mitt sto, det tog två timma så hadde alla hennes ben svullnat upp regält så hon fick stå inne i boxen över natten och halva dagen dan efter för det vilket den nya hovisen sa vart bra gjort, för hon hadde redan hunnit slå av en stor bit av tån…
Nu är han veterinärbesiktad och Annalundin (#13) hade helt rätt, det var tydligen inte så farligt som det såg ut att vara.
Visst veterinären påpekade att det behövs ett antal besök av hovslagaren för att lösa detta problem, men det var långt infrån katastof och vanvård.
Hovslagaren kom också ut samma dag och tittade på dem, fick samma svar från honom. Flisorna och de bitar som saknas var inte alls ett problem, inte heller de små sprickorna i bakhovarna, utan det enda problemet som fanns var den sprickan som man inte riktigt ser på v.f hov. Hovslagaren gjorde som man gör med stenskott på en vindruta på bilen, han gjorde så att sprickan inte kan bli längre och inte heller vidga sig längst upp, utan bara längst ner på hoven, alltså den biten som såsmåningom ska verkas bort.
Veterinären ansåg också att han inte har ont av sprickan och det är ingenting som kommer att påverka honom så länge den hålls under kontroll och regelbunden verkning.Däremot kunde hon inte säga om denna spricka är kronisk eller inte, men det kommer jag att märka inom 6 månader och om ett år kommer den förmodligen vara borta om den inte är kronisk. 
Vill du ha hjälp så gå in på http://barfotahovar.wordpress.com/
#16 - du har nog inte läst mer än trådstarten, va?

Jag vill minnas att TS har gjort en nyare tråd och att de hovslagare hon anlitat inte alls lyckats förbättra hovarna….
För mig ett självklart fall för SANHCP om det vore min häst 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#18 Vad heter den?
Mvh Linnea

#19 vad menar du? 
#20 Den nya tråden som Ts skapat. Om du vet vad den heter förstås :)
Förlåt om jag var otydlig
Insåg det i efterhand.
Mvh Linnea