Sadel till arab??
Hej!
Eftersom jag nu har två pållar som är väldigt olika, är jag något förbryllad över vilken typ av sadel som skulle kunna passa min filut, som är en smula rund och har en väldigt omarkerad manke.. =)
Har ni några tips/råd?
har en bomlös sadel som jag ska prova på honom, men araber har ju rätt korta ryggar… - en bomlös har ju förvisso sina begränsningar, även om jag ändå inte ska hoppa Eneldo eller rida hårda pass.
Mvh Tessan

du kunde inte få köpa hans utrustning?

Den är såld. haha jag hann före.

Vad hade han för någon innan? Som Gejsa snodde ;)
Jag skulle vara jätte nogran med Inga kilbossor på så kort rygg, det kommer du aldrig få plats med, Prestige Hippos är lätt böjd å har bra bossor för typ arab-ryggar (ehum, jag har tyckt att den passat på 3st araber! och då kan man tillägga att jag nästan aldrig tycker någons sadel ligger bra, jag är pettig ;)) hade jag fått en arab så skulle jag börja med att prova just en sådan direkt eftersom jag fått för mig att typ alla araber värkar passa i den ;P

Eftersom jag antar sadel-folk dras till sadel-tråd, är det någon som någon gång ridit i en Pariani? Någon som vet hur de är i bomstorlekarna?
Jag kände på en tidigare idag, & den var sååååååå underbar och såg så fin ut att rida i :D

Hi hi jag har inte snott något. Jag hann före och svara menade jag.
Nej, nu tror jag att sängen kallar. Jag börjar bli trött och förstår snart inte trådarna.

Jag har en arab som ser nästan precis ut som din! Nästan ömöjligt att hitta en sadel åt henne. Men har en vid sadel av märket CROWN tror jag. Den passar bäst hittills. Alla sadlar bara åker fram på henne för att hon är så rund och saknar manke. Mvh /emma
Jag hade en gammal skruttig allroundsadel till honom, men det var OTRLIGT svårt att hitta sadlar till honom. Jag köpte även en billighetssadel till honom från hööks, men då blev det svanskappa.. HAn har ju liksom ingen manke :/.. Det hade han i alla fall inte på den tiden :P

araben jag avr medryttare på hade en morris and nolan dressyr, men de tär ju inget som säger att den sadeln skulle passa på din pålle heller….

#7# Köpte du egna sadlar åt en medryttar häst?
Vad fin han är där med.
#6: Tack för ditt svar, kan tänka mig att det är svårt att hitta en sadel som INTE vill åka fram… tyvärr, klurigt detta.
Snälla snuttan, kan du inte förklara för mig vad kilbossor egentligen är och sitter på sadeln, en gång för alla eftersom jag alltid blir förvirrad och rör ihop det hela.. =) Prestige Hippos är samma som prestige va? Känner till att folk pratar om prestige nämligen med inte med hippos på slutet, men det kanske man bara låter bli att säga när man pratar om märket..?
#7: Fina killen, verkligen! =) Detta var innan skadan förstår jag. Visst måste det vara grymt svårt att hitta en sadel som passar bra, hmmm….
Kan ju tillägga att min ekonomi inte är vad den borde vara i dagsläget så jag har tyvärr inga flera tusen att lägga på en sadel just nu.. - hur gärna jag än skulle vilja. Jag ka försöka sälja av ett par av Yrlas sadlar, känns ju överflödigt att ha flera sadlar till en häst och ingen till den andre. Dessutom använder jag inte alla..

Hippos är modelen, Prestige är märket och Appaloosa är serien som Hippos tillhör :)
Kilbossor är såna där fyrkantiga bossor som sticker ut, rundbossor är sådana som följer med sadeln uppåt.
Kilbossor är nästan alltid dåligt på de flesta hästar, eftersom de inte riktigt är mjukt formade efter hästen och hindrar ryggen ofta ifrån att komma upp och släppa in bakbenen helt. Det går att operera bort kilbossor på sadlar, men det gäller ju att det blir snyggt gjort, vilket nog inte är det lättaste :P
Kilbossor är ett nytt påfund, och är mkt en modesak som tyvärr väldigt många nya sadlar har idag, man får liksom leta efter sadlar som inte har det eller titta bara på äldre modeler (beg)…
Bild på dressyrsadel med kilbossor. (en Courbette)
Bild på dressyrsaddel med vanliga bossor. (en jaguar)
Bild på hopp/allround (sökte på hopp men fick upp den här som ser ut som en allround men det spelar inte så stor roll) med kilbossor. (kieffer)
Hoppsadel med vanliga bossor. (en Antares)
Kilbossor är ovanligare på hoppsadlar, när det finns brukar det vara mkt små, inte de stora blocken som man ofta ser på dressyrsadlarna.
Det tar egentligen en häst med mkt rak rygg och slutande ifrån sadeln för att kunna bära en sadel med stora kilbossor och kunna arbeta under den, på en häst med lite svängd rygg åkilbossor så släpper kilbossorna eller försvårar rörelse i ryggen nästan alltid.
Lustigt är (pratar nästan bara dressyrsadlar nu) att tittar man på de dyrare sadlarna, Jaguar, Röösli, Prestige, Devoucoux, L Childeric mfl så har de ofta rundbossor, medans tittar man på biligare märken (kopia-märken som egentligen mest följer trender uppifrån :() så som Wintec, Zaldi, Globus, Kentaur, M&N, Pfiff, HdR, Knights mfl så har de nästan bara kilbossor på alla sina sadlar och man får verkligen leta efter sadlar med små kilbossor eller inga alls!
Sedan finns det ju idioter som bara följer det modet och ändå kostar pengar, så som mitt älskade J Rudge, Pessoa osv.
Min tränare påstår att det var Kieffer som började den här trenden och de är ju väldigt stora på sina kilbossor, säger inte att det är sant, bara hennes spekulationer, hon morrar varje gång man nämner Kieffer ;)

Rygg som inte fungerar med kilbssor (de flesta gör inte det) när hästen rör sig. (att sadeln ligger långt fram hoppar vi över liksom personen)
Om ryggen ska röra sig här, antinge bara lite i våg-rörelse eller runda sig, så kommer sadeln ta emot. Inte fasiken är det kul med något som tar emot (tänk på att det inte bara är vikten utav ullet och lädret, utan kilbossor placerar även ryttarens vikt längre bak, på bossor utan bom ibland!) och att hästen kommer fortsätta röra på ryggen uppåt eller framåt, utan den kommer ju springa runt i det här läger med sänkt rygg…

Rygg som kanske skulle kunna fungera med kilbossor (som ovan, hoppa över kommentera ryttaren och att sadeln är för långt fram) för att den är så lång och hyffsat rak (hästen skjuter faktiskt en del rygg på bilden!). Denna häst får inte lika stora rörelser i ryggen (efter hur den är bygd (lång ej så böjd rygg och förhållandet till baken)) och eftersom hästen inte har så mkt stora rörelser som kommer upp där kilbossorna ligger så att kilbossorna skulle bli ivägen (nu glappar sadeln en del pga att den inte är perfekt i bomformen och ligger för långt fram för hästen) så har den inget att blockera.
#9 - eftersom att ägaren red western så hade hon inte lust att sponsra mig med en allroundsadel, tyvärr.. tanken var ju att jag skulle rida dressyr och hoppning med honom, och det ville inte jag göra i en westernsadel, så det fick bli så.. dock bara billighetssadlar..

Jag gillade mitt pladder om kilbossor å tycker fler borde läsa det 
Kilbossor is the devil
(eh jag kan inte stava på svenska längre får bli på engelska…)

#17, bra skrivet om kilbossorna:)
Hade lite tråkit och funderade på det där du sa om att de flesta billighets sadlarna har kilbossor, så jag gick in på hööks en sväng och tittade, det stämmde faktist.
Nästan alla sadlar hade kilbossor förutom Stubben, men även Stubben hade några med kilbossor.
Sen kanske det var nån enstaka "billighetssadel" som inte hade kilbossor, men jag är inte säker kollade bara lite snabbt(:
Men det var intressant skrivet, man lär sig nå nytt varje dag:)
Tessan, om du hittar en sadel som ligger bra men kasar fram, prova att sätta svansrem på. fanns en artikel om svanskappor i näst senaste elelr sneaste hästfocus-tidningen.
Men jag ahde ju svanskappa på min gamla travara för att ananrs tyckte ajg att sadeln kasade en förfärlig massa.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
mhmm, läste ltiet i tidnignen (det var förra numret)
de hästar som procentuellt oftast behöver svanskappa för at tsadeln ska ligga bra är islänningen och fullblodsaraben. Så hittar du en sadel som ligger bra över ryggen så skaffa svanskappa.
Du kan få låna tidningen o själv läsa artikeln om du inte har det numret själv.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Du sa inget när du var här snuttan, men hade inte jag kilbossor på alla mina hästars sadlar? Menar du att dom inte sitter bra då eller? Eller gör dom inte på hästar med kort rygg? Fattar noll nu.
Du får komma hit och känna om dom passar åt mina hästar. 
ang kilbossorna så var det väldigt intressant Snuttan!

Tror du hade kilbossor på flera utav dina sadlar :P
Skillnad på att sitta bra när hästen står stilla och sitta bra när hästen rör sig. Kilbossor-sadlarna kan ju mkt väll ligga bra när hästen bara står, men när hästen ska röra på sig och ryggen välver sig och kommer uppåt så ändras ju ryggformen och sadlen måste tillåta det, det är det som är problemet med kilbossorna och puckade sadelutrprovare som inte vet hur hästar rör sig eller vad ridning är… 
Sorro har rygg som borde kunna bära kilbossor överlag, eftersom han har hyffsat lång rygg och inte är så böjd. Gejsa är typisk häst som inte överlag borde kunna bära sadel med kilbossor om hon ska kunna komma upp med ryggen eller in med bakbenen ordentligt, för när hon ska lyfta bakbenen framåt in under kroppen och ha med sig ryggen så rundar hon och får så mkt vågrörelse att hon måste ha plats för ryggen.
Den platta otäcka Wintec? sadeln hade däremot rätt platta kilbossor som mest var i sidled och inte så mkt bakåt, så de är rätt lindriga däremot ;)
Är säkert snällare emot både mig & dig att jag håller tyst om sadlarna än säger något ;) 
Jag gillar fö svanskappor med som lösning och håller med LinaN om att fler borde borde pröva det som lösning på sadlar som kommer framåt eller rockar, är inte så mkt bieffekter ifrån svanskappa som folk värkar tro och att det inte är så snyggt kan man väll stå ut med..

Men om man har kilbossor och det inte blir några märken på hästen så borde väl sadeln ligga bra i af? Eller? Svara ärligt snuttan jag tar def inte åt mig och blir arg. Vill bara ha klarhet i om dom är bra för mina hästar eller inte.
Svanskappa hade vi till Gejsa en sommar för att sadeln åker fram och snart ännu mer pga betet. Men hon fick skav vid svansen av den. Fast vi la dit ludd.

Man kan tyvärr inte gå efter bara skavmärken, när det gått så långt att hästen blir ruggad i pälsen har det gått rätt långt…
Du har ju även schabracket där som softar till och hästen kan ju lika gärna bara springa runt med sänkt rygg och alltså inte ens försöka få upp ryggen, då kommer ju det aldrig gå emot…
Jag skulle inte säga att den sadeln iallafall sitter direkt väldigt illa, däremot är jag osäker på om den tillåter bra ryggarbete. Ponnyn jag ridit tidigare har ju sadel som är direkt illa bara den ligger där och man sätter sin tygnd i den, hade din sadel varit så illa hade jag vägrat kliva upp ;)
Den har ju som sagt väldigt små kilbossor, jmf med en sadel med stora kilbossor -> De ger därför inte lika mkt tryck, utan är mkt lindrigare på den biten…

Är det bilder på mina sadlar?

Den till vänster är din ;) Är wintecen som jag inte gillade
Den till höger är inte din (en Wintec Isabell) som har riktigt stora kilbossor.

Ja, jag tänkte väl. KÄnde inte igen den andra bilden.
Wintec är det enda som vi hittat som passat till Gejsa. Du får gärna säga vad du tror som hon passar i annars.

Ja, jag tänkte väl. KÄnde inte igen den andra bilden.
Wintec är det enda som vi hittat som passat till Gejsa. Du får gärna säga vad du tror som hon passar i annars.

Finns wintec utan kilbossor, deras close-contact hoppsadel har inga kilbossor om jag kommer ihåg rätt, eller om den har samma platta små kilbossor som din?
Bates är ju gjorda på samma bommar som Wintec, så passar Wintec passar Bates om det är rent bom-mässigt. De kostar däremot lite mera och är inte lika vanligt att hitta begagnat biligt heller…
Wintec brukar ju passa på lätt böjda ryggar (stämmer ju in på gejsa), å tyvärr så är det ju ont om biligare märken utav sadlar som har böjd bom…
Din inackordnering hade ju köpt sig en Prestige, det skulle kunna vara nått… Lemetex? Dominus? Equipe kanske är lite raka, kan inte riktigt minnas, men har fått för mig att de är lätt svängda?

Jag vill inte köpa en hoppsadel när Elin mest rider dressyr på Gejsa.
Hi hi kanske lite skillnad på pris också. Hon gav 12.000 kr begagnat. Undrar om du inte har lite fel där ang att wintec bara passar till lätt böjda hästar. Många fjordingägare som har just wintec.
Ja, fy tusan vad det är svårt med sadlar. Det är inte mycket jag kan. Fick ju hjälp av en duktig tjej som stod här i stallet då dessa sadlar köptes. Men som sagt du kan ju hjälpa mig om/när du ev kommer hit.

Vet inte om vi missförstår varandra nu, menar du på att du anser att fjordingar överlag har raka ryggar eller böjda? Jag upplever det som att fjordingar brukar ha lätt till rätt böja ryggar..
Tack för dina utförliga förklaringar Snuttan, de är guld!! =)
Funderar faktiskt på en wintec till Eneldo. Har en riktig mullebulle i stallet som är rätt rund och saknar manke och sadeln ligger hyffsat på honom. Sadeln har förstås en förmåga att vilja åka fram lite men är inget stort problem för dom, så vitt jag vet. Eneldos rygg är ju böjd i förhållande till Yrlas raka rygg och när jag provade wintecen på Yrla i vintras såg den ut att vara mer böjd än knights hawken jag har nu. Som har kilbossor =/
Finns ju hyffsat utbud på beg. wintecsadlar. men kom gärna med förslag på andra märken och modeller. är som sagt en fattiglapp just nu så jag har inga direkta pengar att lägga på sadel.
Här är ett foto på hästen jag nämner som har en wintec:

#32# Jag kan inget om ryggar eller sadlar. Utan jag menade att varför har så många fjordingägare just wintec då om du menar att dom inte passar till fjordingar.
Man vill ju gärna ha sadlar som passar hästen. Har haft andra sadlar till tex Gejsa men dom har hon fått skav av på flera sätt. Detta är min tredje wintecsadel. Nu har jag en med cair.

Jag anser att större delen av alla hästägare rider med sadlar som är långt ifrån helt bra för att kunna rida korrekt. Men sedan så kan och är inte alla intresserade utav att rida korrekt (eller ens överns med mig om vad som är korrekt ;)), så det är inte bara fjordingar, långt ifrån…
Jag tror att många gärna vill ha sadlar som passar hästen, det är få som vill sina hästar illa! ;) Men många har inte nog med kunskap för att se att sadeln ligger rent av illa eller inte tillåter bra arbete. Är ju svårt att bara veta hur en sadel ligger bra, hur en häst arbetar bra och hur allting hänger samman, och när man inte ens kan lita på de som har någon sorts utbildning som låter rätt att göra rätt, är det ju rätt svårt… Jag har tur som hamnat för tränare som ställer krav på mig och ser till att jag inte bara lyssnar på vad andra säger, utan läser på ordentligt själv och tänker själv även, är ju inte alla som har samma tur på den fronten, utan lär sig fel (behöver inte säga att jag lärt mig felaktigheter utav mängd utbildade personer som jag litat på kunnat bättre)…
Varför rider så många alls med kilbossor när det är en jävelskap större delen utav tiden?, skulle jag skriva om din fråga till ;)
Och det är ju för att de antinge rent bara har en egen teori om att det faktiskt är bra, eller att de inte vet bättre…
Som sagt, det är mkt en mode-trend, det passar ju en del stora halvblodshästar och liknande som har längre och rakare ryggar, och när världsstjärnor rider med det blir det ju mer mode och så startas en trend med att det tillverkas, det finns nästan inget annat på marknaden för dressyrsadlar och alla har det. När alla har det, tror man ju att det är ngt bra. När det är i stort sett det enda som går att få tag på så blir det ju lättast att göra som alla andra och köpa dem med… Är som med de jäkla pessoa-betten, fast de finns de ännu mindre riktigt annvändsningsområde för efetrsom de redan i produktion inverkar elakt emot hästen genom att ge motvisande hjälper samtidigt :S

Han jag var hos som provade ut sadel till Schess. Han ville titta när jag red Schess med sadeln också :)