Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 4213 ggr
Friggeshoppkaniner
0

Bett

Vet inte vad jag ska ha för bett på min häst, just nu går han på vanligt tvådelat men han går iväg i galoppen och vill inte lyssna på mina tygelhjälper. Hade han på hoppträning på ridskolan för någon vecka sedan och då fick jag låna ett pessoabett och då gick han utmärkt och lyssnade jättebra, men har hört (och sett bilder) på en hel hästar som dragits superhårt i munnen och fått skavsår pga detta bett så är lite skeptisk.. Egentligen så är han jättekänslig i munnen men i galoppen så liksom "kopplar han bort" när han har två delat bett. Kanske man kunde testa pessoabett någon vecka och sedan försöka återgå till tvådelat och se om det märkts någon skillnad?

740tjejen
0

Ja skulle aldrig sätta ett pessoa i hästens mun, Det ger dubbla singaler, prova rakt bett eller 3-delat. Du kan även prova jaktkandar (kimblewick)

Alex
3

Börja med att fundera på varför han inte lyssnar. Sen är mitt tips att testa ett rakt bett (det ger tryck på tungan istället för lanerna, som ett tvådelat gör) och träna dressyr och lydnad. Ett byte till ett skarpare bett löser inga problem, tyvärr utan där får man backa några steg och lösa det istället.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Elshira
0

Jag tror nog också att ett rakt bett kan fungera. Pesoat sträcker sig ju inte lika mycket bakåt otan samtidigt uppåt vilket kanske gör att trycket ligger aningen mer på tungan och/eller inte petar i hästens gom.

Så prova rakt bett och försök lösa det, från grunden. Men jag vet hur svårt det kan vara så om det inte fungerar bra på rakt bett även i hoppningen, så ibland kanske man får ta något skarpare för allas säkerhet under tiden. Men försök verkligen jobba med det raka bettet i all annan ridning, och prova det vid hoppning lite då och då för att se om det blir någon skillnad hela tiden.

Jag tycker dock du kan prova ett pelham (rakt) istället. Antingen kan du rida det med två tyglar vilket ger dig möjligheten att bara behöva ha ett skarpt bett när du verkligen vill, och kunna rida med ett snällt bett emellan det - genom att använda tyglarna till den stora ringen (mjukt) och till längst ner på skänkeln (skarpt) olika mycket beroende på. Använd gärna ganska smala tyglar om du rider med dubbla, så ligger de skönare i handen.

Annars kan du köpa deltan för att säytta mellan den stora ringen och längst ner i den lilla ringen och sedan tyglarna i det, så blir det som ett jaktkandar. Men du kan du i.af prova med två tyglar först om du vill, och så behöver du inte köpa ett helt nytt bett om du tycker det blir krångligt! =)

Hakuna matata!

Friggeshoppkaniner
0

# 3 Okej, det låter intressant, vart kan man köpa ett pelham? Visst menar du att det är ett bett som har två tyglar varav den ens tygeln är mild och den andra starkare?

JTphoto
0

Prova olika bett! Massa olika. Skapa dig en egen uppfattning om betten är bra eller mindre bra. Ett bett, vilket som helst, kan vara bra, om det använd på rätt sätt.

Försök att låna bett innan du köper, då behöver du inte köpa i onödan. Fråga kompiser, ridskolan, grannar eller liknande.

Massvis med bett finss att köpa på hastnet.se! :D

MVH Julia

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Friggeshoppkaniner
0

# 5 Okej, ska ev köpa några olika bett av en tjej på facebook för en billig peng :)

Elshira
0

#6 Gör det, kolla gärna på tradera med, där brukar det finnas en del. Och som redan nämnt hästnet!

Tänk bara på att alltid använda oledade (raka eller lite böjda, med/utan port) bett om det är hävstång (alltå typ pelham, stångbett, kimberwick osv.) så att bettet inte trycker runt hela underkäken eller petar hästen i gommen ^^

Hakuna matata!

Friggeshoppkaniner
0

# 7 Okej, ja skulle vilja testa pelham, men borde jag bara ha vanligt rakt eller lite böjt eller port? Tidigare har han bara haft tvådelade bett så vet inte riktigt själv..

kaka1234567
0

Prova olika bett men aldrig pessoa eller pessoa liknande bett det ger inte hästen bara skav den ger dubbla signaler och säger massa saker på samma gång så hästen hår aldrig en konsekvent ridning och för att hästen ska få eftergift måste du släpps båda tuglarna så att stängerna konvertiblas i sin vanliga riktning . Bara då går hästen en riktig eftergift . Ska du ha pelha ha aldrig delat det blir också fel i munnen inte alls mildare peham ska alltid vara rakt . Och varför ett så skarpt bett ? Prova ett rakt där kan häSten inte bota sig fast och blir bett so Hästen inte kan lägga sig på . Du bör absolut enligt mig inte ha 2 delar djurplågeri i min mening för att 2 delar trycker uppe i gommen och en känslig häst ska inte ha 2 delat. Många tror att det är det snällaste bettets det är fel det är bland de värd Bettan . Ha 3 delat och rakt ska du ha skarpare bett ska d alltid va raka för annars blir inverkn helt fel . Varför inte prova bett läst? Så som hackemore?

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Friggeshoppkaniner
0

#9 Ska testa rakt pelham men har hittils bara hittat sådana i gummi :/ sedan ska jag köpa ett tredelat bett och testa det, ska även få låna indianhackamore av en kompis

kaka1234567
0

Det låter super prova dig fram :)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Friggeshoppkaniner
1

Red med min kompis indianhackamore idag och gud vad det gick bra! Lugn och samlad galopp över två ängar med en pigg islänning framför sig! :) Så lycklig att hitta något som funkar bra :D

Alex
0

#12 Vad roligt! Du kanske skulle kolla upp så han inte har något problem i munnen?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Friggeshoppkaniner
0

# 13 Tror inte det då det fungerar utmärkt i dressyr, på bana i ridhus osv, tror han blir så glad vid hoppning och uteritt att han känner för att springa snabbare än vad jag tycker. Men med indianhackamore så behövde jag bara röra lite på fingrarna så gick han lungt och fint igen :)