Hoppa två dagar i rad
Jo idag löshoppade jag min häst typ hon hoppade runt 4-5 gånger och sprang mycket sen släppte vi henne i hagen men igår hopptränade jag , Är det fraligt om hon hoppar två dagar i rad ? jag blev bara lite orolig oså men hon ska vila i morgon :) men jag vill bara veta
Det är absolut inte farligt men hästen kan bli tröt och om den inte är van så påfrestar det senor och ligament så man ska låta bli att hoppa föregångens i rad om hästen är ovan vänj hästen sucsesift . Så att leder och senor vänjer sig ,en ibland går det Inge att undervisa så då får man lägga på liniment och kanske STFs bandage efter de. Hårda passet kanske BoT natt badar som är 2 i 1 både stöd och blodshekulerande . Jag för så efter hårda rid pass
Småhopp är inte direkt farligt men som #1skriver är det belastande om pålle inte är van och då kan det bli överansträngningar osv Tänk på dig själv även om du inte är tränad kan du springa 500 m till bussen flera dagar i rad men skulle du springa 5 km bever du säkert - om du är otränad nu då - en vilodag eller två och du skulle inte orka ens ett pass på 10 km
#2 van och van , hum hon har ju jätte bra kondis men blev lite trött asså andasdes lite men det lungnades ner när vi gick till hagen , men tycker ni hon ska vila i en eller två dagar ? :)
Tycker inte hon behöver vila om du med det menar att bara gå i hage, hon kan gott skrittas (vilket är vila för mig) eller jobbas (beroende på kondition) men du kanske inte ska hoppa ;D
Är det en lite äldre vanlig hobbyhäst så tycker jag att du kan hoppa en eller ibland kanske två gånger i veckan, men inte höga hopp varje gång och ju högre hoppen är desto färre hopp vid varje träning.
Det som du ska tänka på är om det är höga hopp - många tävlingsryttare sparar de riktigt höga hoppen till tävlingar och stämmer bara av kanske någon gång inför en tävling, dock inte precis sista dagarna, då boostar de självförtroendet med småhopp :D
Tänk också på om det är en hopphäst eller inte (så kroppen är van vid den typen av belastning). Är hästen van att jobba mycket (ofta och länge) så mår den inte bra av för mycket dagar utan jobb, är hästen väldigt ung så behöver den perioder helt utan jobb då den får vara bara häst.
Till sist ska du också fundera över vädret - vi har haft så himla varmt här där jag bor så mina hästar har faktiskt sluppit göra något över huvud taget, men du kanske har tillgång till svalt ridhus eller inte haft lika stor "tur" med vädret? ;D
Tack för alla tips :D
Det är ingen fara att hoppa två dagar i rad, många tävlingar pågår ju en hel helg och hästen hoppar två klasser om dan.
Men jag skulle nog inte låta hästen vila. Om hon nu rört sig mycket finns risken att hon blir stel om hon sedan får stå och vila. att rida en sväng kan vara bra så att hon får lea lite på sig.
//Julia
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
#6 jag har blivit lite förkyld så jag får inte anstränga mig men kan jag longera eller stretca (Stavning?) innan jag rider imorgon tror jag det blir :) ?
Okej, men du skulle ju kunna gå ut och gå med hästen. Frisk luft är alltid bra. Att hästen får vila dagen efter är inte hela världen men jag skulle göra något så att den får röra lite på sig.
Om du någon gång fått riktigt mycket träningsvärk är det inte bra att sitta still dagarna efter, eller hur? Då blir man stel och får ännu mer ont än vanligt.
Samma gäller hästar.
Lycka till :D
#8 Tack så himla mycket :D , Jag mår lite bättre så det blir nog ett enklare ridpass :)
#8 Så trevligt! :D
#10 jag har en fråga bara , Jag skulle vilja pröva och köpa ett hackamore till henne tycker du jag ska göra det eller ,?
Det beror väldigt mycket på hästen och då jag inte känner henne och inte vet hur hon är att ridas kan jag inte säga något om det.
Ett hackamore är ganska svårt att rida med och krävs träning för att vänja sig vid. Har själv ridit med hackamore och tycker inte om det då man förlorar mycket av kontakten. Hästen upplevs (enligt mig) hårdare och svårstyrda. Men en häst som är pigg, kanske lite stark och känslig i munnen för olicka bett kan ett hackamore vara bra.
Tänk igenom och läs på vad ett hackamore är bra/dåpligt för och se till din hästs behov.
MVH Julia www.jtphoto.se
#12 okej :D
#11 Prova ett vanligt sidepull kanske?
Jag ändrade rubrik och flyttade inlägget till en mer passande grupp, så det blir tydligt vad det handlar om. Tänk gärna på sånt i framtiden.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst