Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 8636 ggr
[jultassen]
0

Klädsel vid ridning

Hej bara lite nyfiken hur ni brukar klä er vid ridning? Skriv vad ni brukar ha på er osv.

Tycker ni det är konstigt ifall man har palestina schjal när man rider? Det har jag, Jag brukar ha på mig fördet mesta, mörkbruna rutiga ridbyxor, vit/svart rutig tröja eller munkjaka, o svart ridhjälm.

Aribigga
1

Jag hoppas verkligen inte du rider ut med något runt halsen, det är livsfarligt. Du kan fasta i ett träd eller något annat och bli strypt eller urdragen ur sadeln i nacken. Samma anledning som att man inte ska ha luvtröja när man rider.

Jag har ridbyxor och tröja.

lurvponnyn.vimeddjur.se

WornOut
1

Jag är inte speciellt noga med vad jag har på mig så vida det inte gäller träning för någon tränare eller tävling.

Brukar ha antingen ridbyxor, jeans eller mjukisbyxor. Och antingen t-shirt, linne, luvtröja, jacka eller något annat. Ibland tennisskor, ibland converse, och ibland "vanliga" jodpush.

kaka1234567
1

Jag är noga med att matcha bär jag tider svart sadel ' svart träns svarta stövlar . Sahabrak och ben lindor och tröja ska va samma färg eller ridbyxorna om Man inte st matchande tröja

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Uss
0

Oj då, när det fortfarande var kallt efter vintern har jag haft ett par håriga fleeceunderställsbyxor som jag skumpat runt i och en knallorange reflexjacka i fleece. Vantar såklart och sonens 3 nummer för stora tjockfodrade vinterstövlar… Ingen stor sjal, men en liten bandana runt halsen - jag fryser lätt om halsen och om det är snorkallt kan man dra bandanan över håret, den får lätt plats under hjälmen och värmer öronen.

Jag rider med andra ord i vad som helst, men mjukisbrallor (eller underställ ;D ) är ingen hit eftersom hårstrån och annat letar sig igenom tyget och STICKS.

Nu har jag ett par ridbyxor, dent-shirt jag har på mig för tillfället och ev. en kofta av svettismaterial samt en reflexväst utanpå. På fötterna brukar jag ha ett par goretexkängor.

Självklart har jag alltid hjälm!

enmanik
0

Jag brukar alltid ha ridbyxor men vad jag har till ridbyxorna kan variera. Ofta brukar jag ha kläder som inte gör ngt ifall de skulle gå sönder eller bli skitiga. Oftast brukar jag ha ridskor med chaps men inte alltid,

Bryr mig inte så mkt hur jag ser ut när jag bara är hemma, ska jag iväg så sätter jag väl på mig något som inte ser allt för dumt ut ;)

annika85
0

Verkar vara många som rider i tex mjukisbyxor eller träningsbyxor, varför om man får fråga.

Jag hade nog själv aldrig kommit på tanken att rida i något annat än ridbyxor (helskodda), men smaken är ju som baken;0). Jag skulle personligen tycka att det blev alldeles för halt att rida i enbart tyg.

Men om det var riktigt varmt ute skulle jag nog kunna tänka mig att rida i shorts….

Annars är det ridbyxor (svarta), piké (mörkblå) samt svarta risstövlar som gäller, och en vindjacka om det är kyligt.

Hm, nu när jag läste igenom mitt inlägg så lät det lite snobbigt…och jag som lovat mig själv att inte bli en märkesjägare……suck.

examynia
0

jag bryr mig inte vad jag har.. blir ändå skitigt så inte nån mening med att ha nåt fianre:P men ridbyxor iaf så man sitter där man ska å utan att de ska skava sen i vinter har jag haft lager på lager med tröjor.. å nu på sommaren blir de t-shirt.. ridskor å leggings/shortchaps

Ava Adore
0

ridbyxor, om jag rider på banan o tränar vill jag ha helskodda plus shortchaps/leggings, rider jag ut kan jag ha 'vanliga' eller i värsta fall mjukbrallor, fast får ofta blåmärken av stiglädren då :p Jodpurs, i vintras hade jag fodrade kängor, och på överdelen har jag vad tog på mig till stallet, inte så noga… matchar aldrig nånting heller, blandar hejvilt ;) (tex mörkgrå ridbrallor, bruna chaps, röd tshirt, svart luvtröja, o hästen är mörkfux-skäck :D

Uss
2

#6 Mjukisbrallor för att det är bekvämt - snabbare o lättare att dra på sig. Halkigt? nej faktiskt inte (eller så har jag väl grym balans ^^ ).

Men shorts - aldrig! När jag var liten gjorde jag det en gång, hade sandaler också och jag har aldrig haft värre skavsår än jag fick då… av stigbygeln! På senare tid har jag ridit i capri, men det skaver så det blir svidigt på noll och ingen tid alls, så det går bort.

annika85
0

#9 Japp, grym balans måste du ha:0) Det känns bara som att mjukisbrallor skulle bli så otympligt och pösigt, tycker personligen att det funkar med mer slimmade kläder.

Men inte för tajt, vansklig balansgång det där.

Zahara
0

om jag rider den gamle så har jag något bekvämt men rider jag unghästen som är under inridning är det helskodda ridbyxor,väst under tröjan hjälm och ridskor/shapps

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Papaya
1

Jag rider alltid med ridbyxor, ridskor och shortchaps. Handskar och hjälm sitter också alltid på, skyddsväst är mer regel än undtantag den med. Försöker att i största möjliga mån även rida med långärmad tröja (även om det är väldigt plågsamt i nuvarande temperatur) då jag inte vill skrapa armarna illa vid eventuell avramling utanför paddocken. Unghästen kan få för sig lite saker ibland, så hellre det säkra före det osäkra helt enkelt. Och så slipper jag ju alla bitande otyg med långa ärmar, haha.. ^^

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

CelsiusT
0

Jag rider i det jag känner för i stunden. Dock vill jag inte rida i korta byxor om jag rider i sadel för då är det så lätt att det blir skav på benen, men barbacka går det bra med korta byxor.

I onsdags red jag i leggings och det var bra för då kunde man dra upp dom en stund och sedan dra ner dom igen.

Normala ridklädr för mig: gymadojjor/boots, mjukisbyxor/leggings/jeans, linne/t-shirt/tröja/huvtröja/skjorta, skarf/snusnäsduk/halsduk (om det är ngt kyligare så man vill ha ngt i halsen), hatt/hjälm/mössa/inget

Ang att rida i stor sjal så tycker jag inte det är så konstigt, om de tinte är tex nu när det är jättevarmt för då är det ju obekvämt, men sålänge det är skönt så ser det inte konstigt ut.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Dipsie'n'Poo
0

Eftersom jag rider på ridskola är det självklart att man använder ridbyxor, rid- skor/stövlar, hjälm, ej linne, ej huvtröja och håret uppsatt.

Säkerhetsväst är inte självklart, men de tycker det är bra om man har det.

Jag själv rider i antingen röda eller mörkblå halvskodda ridbyxor. Svarta short shaps. Svarta ridskor. Långärmad tröja (brukar dra upp ärmarna när det är som varmast) och när det är svalare, en ''college'' tröja utan luva som jag beställt från ridskolan. Sen självklart alltid uppsatt, hjälm och väst.

Edit: Detta är bara självklart när man ridit en lite längre tid, typ vid andra terminen o uppåt.

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

Neiah
0

Helskodda ribyxor, ridstrumpor, linne, piké, ridstövlar & ridhjälm, även säkerhetsväst vid hoppning/uteritt.

Sedan är det suuuper viktigt att matcha, även om jag bara ska gå med en promenad men hästen så matchar jag mina kläder mot grimma & grimskaft. Yes, en liten matchnings nörd är man ''kan man inte vara bäst kan man vara snyggast'' c:

annika85
0

Ha ha, håller med till 100%, till världscupen kommer jag aldrig, men jag är iaf snygg på sidlinjen……..

ccv_sr
0

Jag har en långärmad, ridbyxor, ridväst, hjälm och rid skor på sommaren.

långärmad, ridbyxor, ridväst, hjälm och Vinter ridskor, Utebyxor har jag på vintern Glad

JoannaLi
0

Just nu (vi har precis fått hit sommaren till Norrland, så jag njuter) rider jag i (tyvärr) lite fodrade mörka ridbyxor, ridskor (dvs. utan skaft) och i linne. Och hjälm såklart!

Jag fick en säkerhetsväst i julklapp, men för det första fanns det absolut ingen som passade, och för det andra, så är jag inne på mitt sjunde ryttarår, så det var lite svårt att börja nu. Och det tycker jag är jättesynd, för jag vet ju hur bra de är!

På vintern; samma ridbyxor, eventuellt täckbyxor om det är riktigt jäkla kallt, om jag rider med sadel; ridskor, utan sadel: vinterskor, då jag inte får i vinterskorna i stigbyglarna. Tjock vinterjacka och pannband. Vantar använder jag i princip aldrig, jag började använda fingervantar när det var -32 i vintras.

[Agilityvovven]
0

Rider just nu i ridbyxor, någon tröja/t-shirt & kängor med stålhätta. Händer då & då att jag rider i mjukisbyxor eller jeans & gympadojjor. Använder nästan alltid handskar, tycker att man får så mycket bättre grepp då, och så har jag hjälm men numer aldrig säkerhetsväst.

[jultassen]
0

Ifall det skulle vara riktigt varm ute så skulle jag rida i shjorts, Om jag rider ut på vintern brukar jag ha ridbyxor och täckbyxor över, det är ju ganska kallt på vintern här i norrland… Ska inte rida med halsduk längre, dock har jag bara ridit med halsduk en gång tidigare, problemet är väll att jag är helt galen i sjalar o sådant…

Alex
0

Skoridbyxor, ridskor och linne har det blivit den senaste veckan. Ja, och hjälm då. När det inte är fullt såhär varmt så blir det tröja, jacka osv, beroende på vad som behövs för att hålla värmen. Brukar ha underställ om det är riktigt kallt också.

Sjal tycker jag inte är något konstigt att ha, framförallt inte om det är behagligt för att hålla värmen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Cederin
0

Alltid har jag ridbyxor, antingen helskodda eller knäskodda. Till det har jag ridstövlar eller jodphurs med chaps, en pike/tshirt/tröja, handskar, hjälm. Ska införskaffa mig en säkerhetsväst är det tänkt också.

Medarbetare på Naglar och Hår

Fridaaaa
0

Ridbyxor, ridstrumpor, ridskor, hjälm, väst. Sedan ett linne/t-shirt och på vintern något tjock tröja med:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JustMySelf
0

Rider i uppvärmt ridhus året om så då är det vanliga ridbyxor, en tunn långärmad tröja, handskar, ridstövlar, hjälm och säkerhetsväst. På sommaren rider jag i samma sak fast oftast t-shirt.

Om jag rider ut brukar jag ha samma fast en tunn, tight jacka under västen (hatar att ha jacka över väst). På vintern har jag strumpbyxor under ridbyxorna, en skidjacka och tjocka vantar, vid ca. 10-15 minusgrader drar jag på mina helskodda thermoridbyxor Flört