Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 9477 ggr
Elshira
6

Tänk på - jodpoax

Har sett i många trådar att folk tvättar sår med jodopax, och det är något man absolut inte bör göra "i tid och otid".

Och jag vill bara förklarat att jodopax kan vara både bra och dåligt, men att det ska användas med försiktighet.

Jodopax är ett väldigt starkt och effektivt bakterie och svampdödande medel. Och förutom att döda bakterier så skadas även vävnaden i såret. Med andra ord blir det lätt svallkött, och läkningsprocessen tar längre tid.

I väldigt stora sår, där man inte vill att såret ska läka i mitten utan att de ska läka från kanterna är det bra att badda med jodopax. Även i djupa sticksår som ska läka inifrån och ut för att hålla såret öppet och inte stänga inne bakterier kan man använda jodopax.

Jodopax kan även användas om ett sår redan har blivit infekterat för att göra det ordentligt rent, men om såret ser fint ut bör man inte tvätta med jodopax.

Jodopax är annars däremot väldigt bra till att tvätta med vid svampangrepp (mugg t.ex), eller för att hålla svamp borta från strålen och lamellranden. Det kan även användas vid omslag, men där är dock alsolsprit bättre för att torka och dra ur svullnader/infetioner.

Men till små vanliga sår, t.ex balltramp, om de skrubbat sig, eller bara fått någon anna liten skada ska jodopax INTE användas. Framför allt inte om det är en liten lös hudflik, efter som jodopaxen gör att blodtillförseln kommer störas och bilda svallkött. Då är det lätt att hudfliken dör och ramlar bort eller gör det infekterat. Svallkött oavsett, i ett vanligt litet sår kommer göra att läkningen fördröjs, vilket antagligen är det sista man vill mitt i sommaren t.ex. Flugor kan lätt göra även småsår infekterade. Använd vanlig hederlig koksaltlösning för att rengöra sår i största möjliga mån.

Klorohexidin, väteperoxid och några fler decinfektionsmedel har ungefär samma effekt, och bör alltså bara användas om det verkligen behövs!

Är det ett större sår så ring veterinären för att få bästa tipps om hur man ska ta hand om just den typen av sår din häst har fått annars, efter som olika sår ska behandlas olika. Men det är hur som helst alltid bra att använda koksaltlösning först, oavsett.

Hakuna matata!

Uss
2

Amen.

Elshira
0

Putt, så ingen missar det… ;)

Hakuna matata!

examynia
0

jag har aldrig använt jodopax faktiskt..

en fråga bara.. sån där koksaltlösning som du skrev attman kan tvätat med vart finns de att köpa? kan ju vara bra att ha hemma menar jag.. om de håller sig vill säga..

Elshira
0

Koksaltlösning kan man köpa på apoteket, eller göra egen. Men måste man ha snabbt hinner man kanskr inte koka eget, men det är bra om man behöver mycket eller länge. Koksaltlösning kan man även spola ögonen med.

Hakuna matata!

kaka1234567
0

Jodopax är bäst enligt mig om man späder ut rätt . Den dödar både bra och dåliga bakterier men jag tycker inget är så bra som det . För jod vet man att det verkligen arbort skiten men efter jod ska man smörja på en aloeveta salva så att såret får näring ,mjukgörning

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

examynia
0

#4 okej de ska jag kolla upp.. behöv ju i apoteklådan i stallet