Vad använder ni för sårrengöring?
Kom till hagen idag och hittade min häst biten så det blödde på flera stället + lite andra småsår, men som såg rätt äckliga ut. Tråkigt att det redan är så mycket flugor och skit som biter sönder hästarna!
Det finns ju hur många sårtvättar, salvor osv som helst. Hur brukar ni göra när hästen får småsår/lite större? Tvättar och sen smörjer in med något eller bara tvättar? 
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
dom jag känner som ha häst ha gjort rent dom större såren med jod och dom små såren ha fått vara. Samt att dom fått myggspray :)
jag brukar anvnda aloe vera gel å strycka på.. håller nya flugor borta å gör att de läker fortare.. funkar skitbra tycker jag.. efter rengöring då:P
tvål och vatten eller jod om det är stort och djupt
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

aloe vera gel använder jag också för småsår. fungerade bra på en bränd mule också. Vill jag göra rent såret så spolar jag mycket med vanlig koksaltlösning.
Vatten är det bästa tycker jag, så håller man rent. Möjligtvis alsolsprit om det är fult. Salva har jag aldrig behövt så det vet jag inte…
lurvponnyn.vimeddjur.se

Tvätta. Och ev Jodopax beronde på sår.
Sen, beroende på sår antingen blåspray, hästsalva(lite mot flugorna) eller "första hjälpen spray".
Så lite som möjligt, men vid behov tvål och vatten för ytliga sår, saltlösning för djupa sår, jodopax eller väteperoxid för infekterade sår, vallört och rölleka för att skynda på läkning, jodopaxsalva för att skydda mot insekter och smuts, vaselin på skrapsår eller sårskorpor som kan strama och göra ont.
ALDRIG någonsin att jag skulle använda jod på ett sår! Det gör ONT och förhindrar läkning. Om veterinären sa att det behövdes pga såret var djupt och behövde läkas inifrån så kanske, men…
Om det behövs tvättas (dvs är ett riktigt sår) så skrubbar jag först med kompress med koksalt eller klorhexidin om jag tycker det ser smutsigt ut. Sedan sköljer jag (dvs sprutar med lite tryck) med vanlig koksalt. Har köpt småförpackningar på apoteket som jag har hemma, är det lite större så kokar jag själv. Sedan kan jag smörja med helosan eller aloeveragel. Förr brukade jag kleta på 4ESS - funkar bra, men är så smutsigt kladdigt, så numera använder jag det mest om det är blodiga småprickar på skapet. Eller, jag kladdar ju dit lite runt om på "påsen" varje dag för att det inte ska bli något.
#8: Korrekt blandad använd gör jodopax inte ont - inte på mig, i alla fall, och jag är en mes när det gäller sådant. Tyvärr blandar många det på tok för starkt. Som bakteriedödare och svampdödare är det utmärkt - rätt använt. Det ska användas mot infektion, där man får ta biverkningen att även friskt kött kan skadas och läkningen bli långsammare. Det är också uttorkande, vilket kan vara bra ibland. Det ska inte användas för rengöring av icke infekterade sår.
Jodopaxsalva gör inte heller ont men kan skydda till exempel småsår och skrapsår från infektion till följd av insekter.
#9 Det verkar som att du vet mer än jag, när vi var hos vet med pålle för något år sedan frågade jag om varför han använde klorhexidin istf jodopax och fick svaret att det var bättre - därav min mycket restriktiva hållning till jodopax. Men vet man vad man gör (vilket jag inte gör i det här fallet ;D ) DÅ kan man göra vad man vill!
Brukar använda zilon salva ifall det är ett mindre sår, dels för att det läcker såren bra då det innehåler zink, garanterat inte giftigt eftersom man köper det på baby avdelningen i apotek (gillar inte att använda saker som jag inte vet vad det innehåler) Sen så skyddar det ganska bra mot flugorna med och är inte särskilt dyrt ;).
#11 Bra tips! Det hade jag ju glömt… :D

Det finns verkligen många olika salvor och rengöringsmetoder haha :) Har precis köpt en flaska veteperoxid som min kompis sa var bra till sår!
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

skulle heller aldrig använda jod på ett sår utan veterinärs inrådan. En bekant gick omkull med sin häst som skrapade upp ett sår ca 5x7 cm på magen och hon tvättade med jod när hon kom hem. Hon fick sig en liten utskällning av veterinären när den kom ut sen. Jod förhindrar läkningen som någon skrev ovan.
Är det ett litet sår och smutsigt så tvättar jag först med lite mild tvål/såpa och vatten, sen med klorhexidin. sen brukar jag spraya på blåspray. Har sällan haft sår på mina hästar och aldrig något större som behövts läggas om eller liknande. däremot ett par djupa sticksår som krävt pencillin.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~